رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 401000

ساعت 24 : روحانی گام به گام در مسیر ادبیات احمدی نژادی

محمد طبیبان : روحانی به دانش اقتصاد احترام بگذارد

ساعت 24-علاقمندان به اقتصادسیاسی ایران نیک می دانند محمد طبیبیان از انگشت شمار مقامهای ایرانی است که به همراه مسعود روغنی زنجانی از مقامهای خود درسازمان برنامه و بودجه به دلیل نارضایتی از سیاستهای دولت کناره گیری کرد. این اقتصاددان برجسته ایرانی که در ترویج اقتصادآزاد درایران نقش قابل اعتنایی دارد از دولتها به دلیل اینکه به دانش اقتصاد بی احترامی کرده و با کنارگذاشتن آموزه های اقتصادی و اعمال سلیقه شخصی موقعیت اقتصادکلان ایران را نامساعد می کنند انتقاد می کند.

طبیبیان
علاقمندان به اقتصادسیاسی ایران نیک می دانند محمد طبیبیان از انگشت شمار مقامهای ایرانی است که به همراه مسعود روغنی زنجانی از مقامهای خود درسازمان برنامه و بودجه به دلیل نارضایتی از سیاستهای دولت کناره گیری کرد. این اقتصاددان برجسته ایرانی که در ترویج اقتصادآزاد درایران نقش قابل اعتنایی دارد از دولتها به دلیل اینکه به دانش اقتصاد بی احترامی کرده و با کنارگذاشتن آموزه های اقتصادی و اعمال سلیقه شخصی موقعیت اقتصادکلان ایران را نامساعد می کنند انتقاد می کند.

طبیبیان درتازه ترین نوشته تلگرامی خود نیز حسن روحانی را به همین دلیل زیرتیغ نقد گرفته است و درخطابی محترمانه از او می خواهد" فقط لطفا اقتصاد دانی که گفته اگر ارز از ٣٨٠٠ بشود ٤٢٠٠ ایران گلستان می شود را معرفی بفرمایند کمال گشایش در فهم اقتصاد خواهد بود." وی درادامه می نویسد: ریاست جمهور در مصاحبه همراه با مسئولان اقتصادی فرمودند: «همه این نقدینگی که ما از آن شکایت داریم و می‌گوییم غول نقدینگی کجا خوابیده و کجا حرکت می‌کند، چه کسی این نقدینگی را درست می‌کند؟ ممکن بود در زمانی دولت نقدینگی ایجاد و استقراض کرده و پایه پولی را بالا ببرد، اما الان که اینگونه نیست و ما که پایه پولی را بالا نمی‌بریم.»

وی سپس از روحانی انتقادکرده و یادآور می شود: با عرض معذرت همان میزان اقتصاددنقدینگی هم که از کانال بانک ها افزایش یافته از طریق دولت انجام شده است. دولت لازم است بدهی خود به بانک ها راتسویه کند تا بانک ها بتوانند نفس بکشند . بانک ها نباید به دولت کمک کنند، دولت هم نباید به بانک ها کمک کند. بانک ها باید پس انداز برخی مردم را به برخی دیگر از مردم به صورت اعتبار وام بدهند. اجازه دهید بانک ها کار خودشان را بکنند ملک دولت نیستند،اگر هم بودند تفاوتی نمی کرد بخشی از بودجه دولت هم مسلما نیستند، دولت هم کار خودش را بکند. آمار و ارقام گوناگون نشان می دهد متوسط رشد نقدینگی سالانه در دولت های مختلف ازجمله درسالهای اخیر پرشتاب بوده است و این داستان تلخ اشک بر دیده و خون در دل پدیدار می کندو برای مردمی که بار تورم ناشی از آن و سایر عواقب را تحمل کرده اند، در مورد دلایل این روند باید بسیار اندیشناک بود. تفاوتی نمی کند چگونه ایجاد شده زیر کلید این و آن دولت ایجاد شده. نتیجه سیاست مالی و پولی دولت ها است. طبیبیان از اینکه رییس جمهور به دانش اقتصاد بی اعتنایی کرده و اقتصاددانان را با نوعی تحقیردر کانون توجه قرارداده است نیز انتقاد کرده انتقادکرده است.

بنا برنوشته طبیبیان روحانی گفته است "امروز در صادرات شرایط ما بهتر از دیروز شده است، گفت: یک وقتی چند اقتصاددان بودند که سر قیمت ارز همیشه با ما چانه می‌زدند؛ مثلا ارز ۳۸۰۰ تومان بود می‌گفتند اگر این بشود ۴۲۰۰ تومان تمام ایران، گلستان می‌شود. می‌گفتند اگر ارز بشود، ۴۲۰۰ تومان صادرات ما ۲ برابر می‌شود. رئیس‌جمهور گفت: به هر حال ما برای آنها احترام قائلیم، خب اقتصاددان بودند. برای شما هم در وزارت اقتصاد احترام قائلیم. آنچه ایشان می‌گفتند که با ارز ۴۲۰۰ تومانی محقق می‌شود و ارز بازار دوم، اگر محقق می‌شد الان دنیا گلستان می‌شد. اما نباید فقط یک بعد داستان را ببینیم. اقتصاد دانش بسیار پیچیده‌ای است. اقتصاد کتاب نیست. بعضی‌ها فکر می‌کنند، اقتصاد کتاب است. فرمول‌هایی که در کتاب خواندند، رفتند امتحان دادند و نمره گرفتند، می‌شوند اقتصاددان؛ نه اقتصاد خیلی فراز و نشیب دارد." طبیبیان در پاسخ به این داوری روحانی توضیح داده است: این درست است که دانش اقتصاد مانند سایر علوم، در کتاب ها نهفته است است اما اگر کسی کتاب را درست نخوانده باشد با 500سال کار اداری و تجارتی اقتصاد را درک نخواهد کرد. . کاش ستیز با دانش اقتصاد در جایی متوقف می شد شاید آن روند های بالا هم تغییر می کرد. آنگاه نه این که ایران گلستان می شد، بلکه امور روال معقولی می یافت.


تفسیر ساعت 24 : حسن روحانی رییس جمهور ایران این روزها در مخمصه افتاده است و با ناراحتی می بیند تنها دستاوردمثبتت اقتصادی دولت یازدهم که مهارتورم بود درسایه سیاستهای نادرست از دست می رود . این رییس دولت به جای اینکه بازخوانی منصفانه رفتار دولت در حوزه اقتصاد را دردستورکار قرار دهد با سخنان مبهم و چند پهلو تلاش می کند اقتصاد دانان را مقصر جلوه دهد. شوربختانه رییس دولت ادبیات غیر کارشناسانه محمد احمدی نژاد در این حوزه را بازتولید کرده و به دانش اقتصاد بی اعتنایی می کند. حافظه تاریخی ایرانیان فراموش نمی کند محمود احمدی نژاد نیز با صدای بلند می گفت اقتصاددانان نمی فهمند و تاکید داشت نسبت رشد تورم و رشد نقدینگی افسانه است. این سخنان احمدی نژاد پس از آن برزبانش جاری شد که بااقتصاددانان نشست و برخاست. حالا روحانی نیز همان ادبیات را بازتولید کرده و اقتصاددانان را افرادی می داند که فقط به داشته های ذهنی خود افتخار می کنند و با واقعیت ها آشنایی ندارند. داستان تلخ بازتولید ادبیات احمدی نژادی در موضوع بی اثر بودن تحریم های اقتصادی از سوی روحانی در هفته های تازه سپری شده نیز نشان می دهد که روحانی بی تاب و ناآرام شده و هرروز به رفتار و گفتار رییس جمهور سابق نزدیک تر می شود .

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها