رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 401205

زیر زمینهای پکن از ترس حمله شیمیایی شوروی به دستور مائو

ساعت 24-در اواخر دهه 1950، رابطه بزرگترین کشورهای کمونیستی یعنی جمهوری خلق چین و اتحاد جماهیر شوروی به دلیل ایدئولوژی های سیاسی مختلف بهم ریخت و در حالی که به نظر می رسید درگیری بزرگی پیش روی است اما هردو کشور برای استفاده ازسلاح اتمی مردد بودند

پکن 3
dir="RTL">در سال 1969 ، با توجه به افزایش تنش ، مائو زدونگ رهبر چین به هموطنان خود دستور داد برای محافظت در برابر حملات هوایی شوروی تونل هایی زیر خانه های خود حفرکنند . در اواخر سال 1970، 75 شهر بزرگ در این کشور گزارش دادند زیر زمین های لازم برای نگهداری 60 درصد جمعیت خود را حفر کرده اند .

در پکن نیز در حدود 300000 نفر بیل در دست گرفتند و پناهگاه های زیرزمینی ساختند این پناهگاه ها 10000 تا 20000کیلومتر بود و در برخی قسمت ها هر 30 کیلومتر به هم متصل بودند. در انجام این پروژه هر مرد توانا و حتی دانش آموزان قسمتی از کار را انجام دادند . دیوارهای قدیمی شهربرج ها یی که زمان پکن قدیم ساخته شده بود برای تامین مصالح استفاده شدند .

بیشترتونل ها و پناهگاههایی که با دست ایجاد شده بود هم اکنون 85 کیلومتر مربع در همه مسیرهای تپه های غربی کناره شهرپراکنده است. در آن زمان فرض بر این بود که در صورت حمله هسته ای یا شیمیایی همه جمعیت پکن ( 8 میلیون ) برای چهار ماه در زیر زمین پناه بگیرند تا هوا از مواد آلوده پاک شود .

به هر حال همه این کارها بی نتیجه بود . رئیس جمهور مائو در سال 1976 در گذشت و جانشین او ، دنگ شیائوپینگ تمام سیاست های ایدئولوژی سرسختانه مائو را به نفع اصلاحات اقتصادی لغو کرد. تقسیم شوروی در 1950 تا 60 اهمیت سیاسی را هم از دست داد اداره امور اجتماعی دولت به شهروندان آموخت تا پناهگاهها را به شکل تجاری در آورند و به سود دهی برسانند . بسیاری از این پناهگاهها به عنوان منزل اجاره داده شد و بقیه به سوپر مارکت ، سینما ، رستوران ، درمانگاه ، مدرسه ، تئاتر، کارخانه ، انبار ، مزرعه کشت قارچ و محل اسکیت روی یخ تبدیل شدند .

در سال 1996 دولت قانون دفاع هوایی شهروند را تصویب کرد و ساخت پناهگاه های زیر زمینی را برای محافظت شهروندان از بمب را ضروری اعلام شد . اما همچنان تاکید شد که ساختمان های جدید باید طوری ساخته شوند که در زمان صلح نیز مورد استفاده قرار گیرند .

حدود یک میلیون ساکن در این زیر زمین ها برآورد می شد زیرا ارزان تر از هر جای دیگرروی زمین بودند . مردم محلی آنها را قبیله موش ها ( شوزو) می نامند افراد ساکن در زیر زمین ها تقریبا همه مهاجران جوان هستند که برای جستجوی فرصت های بهتر از مناطق روستایی به پایتخت آمده اند و بسیاری از ساکنان معتقدند که مرحله زندگی زیرزمینی مرحله ای گذرا است و طبیعی است و با بدست آوردن در آمد بهتر اتاق بهتر که دارای پنجره و نور خورشید باشد اجاره خواهند کرد . فردی که کارمند بیمه است می گوید من در زیر زمین زندگی می کنم که پولم را برای خرید ماشین پس انداز کنم وی گفت بسیاری از همکاران من در زمین زندگی می کنند اما من فکر می کنم این خیلی راحت است و زندگی در این محل سبب می شود من سخت تر کار کنم .

در سال 2010 مسئولان شهرداری پکن اعلام کردند که استفاده از فضاهای زیر زمینی به عنوان مسکن تا پایان سال 2012 غیر قانونی خواهد بود و با توجه به خطرات ایمنی ، مانند خطر آتش سوزی یا سیل در سال 2015 هزاران نفر از مسکن زیرزمینی رانده شدند . در سال 2017، مسئولان 400 نفر را که زیر یک مجتمع مسکونی قدیم زندگی می کردند کشف کردند.هم اکنون قسمت هایی از سیستم تونل برای عموم باز است و به عنوان جاذبه توریستی اداره می شود .

یکی از ورودی های شهر زیر زمینی در پکن
درهای ضخیم مانعی برای ورود هوا و اطلاعیه های روی آن برای استفاده از پناهگاه هنگام بمباران
وی کوان فروشنده بیمه در طول روز و عضو قبیله موش در شب
چنگ وانل ، راننده تاکسی
چین لکسو و همسرش مسئول نظافت توقف گاه های قطار زیرزمین
دیو اکسیوان در رستوران غذا درست می کند و ظرف ها را می شوید
دیوان چولین 49 ساله و همسرش به عنوان کارگر ظرفشو کار می کنند,و
محل زندگی آنها دو متر و 160 سانت در دو متر است
جیو ایکسولانگ 40 ساله مدیر زیرزمین های پکن در قسمت شرقی حومه که در حدود 70 اتاق و 100 سکنه را
جابجا کرده است وخود در یکی از اتاق ها زندگی می کند
هنرمند 18 ساله که در زیر زمین زندگی می کند
لی یانگ مکانیک آموزش دیده که در زیرزمین زندگی می کند
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها