رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 402099

نانواکناری:عقب‌نشینی واشنگتن به معافیت نفتی ۸ کشور محدود نمیشود/ جلودارزاده:شرایط امروز با زمان جنگ بسیار متفاوت است

ساعت24- یک نماینده مجلس تاکید کرد: اروپایی‌ها حتما اینقدر عاقل هستند که نسبت به رویکرد قلدرمابانه امریکا جواب منفی بدهند و نسبت به برجام متعهد بمانند.

خبر
ولی‌الله نانواکناری درباره معافیت هشت کشور از تحریم‌های امریکا برای خرید نفت از ایران گفت: مطمئنا آمریکایی‌ها یک ارزیابی از توانمندی‌های ایران دارند و می‌دانستند مانوری را که طی آن گفتند صادرات نفت ایران را به صفر می‌رسانیم، نمی‌توانند در عمل اجرایی کنند، درنتیجه از این برخورد و تاکتیک خود عقب‌نشینی کردند و این هشت کشور را معاف کردند تا بگویند ما اجازه دادیم که نفت ایران به فروش برسد. اما اگر این کار را هم نمی‌کرد ما می‌توانستیم به فروش نفت خود ادامه دهیم و تحریم‌ها را دور بزنیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه عقب‌نشینی آمریکا تنها محدود به معافیت این هشت کشور نشده و نخواهد شد، اظهار کرد: آن‌ها عقب‌نشینی‌‌های دیگری هم داشتند از جمله در مورد بندر چابهار اعلام کردند که این بندر می‌تواند به ارتباطات و فعالیت‌های خود ادامه دهد. این عقب‌نشینی‌های آمریکا توانمندی‌های نظامی ما را می‌رساند.

وی خاطرنشان کرد: کسی که بخواهد یکجانبه‌‌گرایی را دنبال کند، باید بداند که افکار عمومی این اقدام را نمی‌پسندد لذا مجبور هستند که در این مسیر عقب‌نشینی لازم را داشته باشند تا بتوانند در مسیر عقب‌نشینی عمومی قدمی را برداشته باشند. ما با همت مردم و رهبری مسیری را طی می‌کنیم که اقتدار نظام را به جهان اثبات کنیم.

این نماینده اصولگرای مجلس دهم در پاسخ به سوالی درباره سوریه و یمن عنوان کرد: مردم و مسئولانی که در این عرصه هستند، با ظلمی مقابله می‌کنند که به این دو کشور روا داشته شده است. ما هم در مسیر دفاع از مظلومان هرکجا که باشد، بر اساس قانونی اساسی حمایت‌های لازم را خواهیم داشت ولی اروپایی‌ها حتما انقدر عاقل هستند که نسبت به رویکرد قلدرمابانه آمریکا جواب منفی بدهند و نسبت به برجام متعهد بمانند. اروپایی‌ها در این عرصه مقاومت می‌کنند و انتظار داریم که به این مقاومتشان ادامه دهند تا مسیری را طی کنند که اقتدار و آبروی سیاسی خودشان را حفظ کنند.

نانواکناری پیشنهاد ایجاد ستاد و معاونت‌هایی در وزارتخانه‌ها برای مقابله با تحریم‌ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: حتما چنین کاری می‌کنند. مگر می‌شود وزارتخانه‌ها در این رابطه دخیل نباشند و کار نکنند. مردم و مسئولان و هر سه قوه وظایف خود را انجام می‌دهند تا بتوانیم در بحث کشاورزی، دارو بدون هیچ مشکلی مطالبات مردم را تامین کنیم و همه وزارتخانه‌ها به شکلی در این امر ورود پیدا می‌کنند تا بتوانند با دشمنی آمریکا مقابله کنند.


وزرات‌خانه‌ها، کارگروه‌هایی را برای مقابله با تحریم تشکیل دهند

سهیلا جلودارزاده درباره لزوم تشکیل معاونت و یا کمیته‌هایی برای مقابله با تحریم در وزرات‌خانه‌ها، گفت: باتوجه به شرایط فعلی هر وزرات‌خانه بر اساس وظایفی که برایش تعیین شده است باید راهکارهای خاصی را پیش‌بینی کند و روی آن‌ها نظارت داشته باشد تا اجرایی شود.با چنین رویکردی لازم است که در نهادها، ارگان و وزرات‌خانه‌ها باتوجه به کاری که انجام می‌دهند، معاونت و یا کارگروهی تشکیل شود.

وی خاطرنشان کرد: معاونت‌ها زیر نظر مستقیم وزیر وظایف خود را انجام می‌دهند و هماهنگی بین سایر معاونت‌ها را در وزرات‌خانه به وجود می‌آورند بنابراین باید در برخی از موارد یک کارگروه برای مواقع خاص تشکیل شود تا بررسی‌های لازم را انجام دهد. برای تشکیل معاونت، کمیته و یا کارگروه باید حتما از قبل شرایط سنجیده و مطالعه صورت گیرد.باتوجه به شرایط، روسای سه قوه در حال عضو ستادها و شوراهایی هستند، باید در دولت زیر مجموعه‌هایی پیش‌بینی و تشکیل شود تا شرایط را به کنترل درآوردند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره اینکه برخی شرایط امروز را با دوران هشت ساله جنگ مقایسه می‌کنند، گفت: شرایط امروز با زمان جنگ بسیار متفاوت است. نیروهای آن روز اخلاص داشتند. جنگ در آن زمان ظاهری بود و نمود عینی داشت، انگیزه‌ها قوی بودند که می‌توان از این مولفه‌ها امروز به عنوان الگوی فرهنگی و اخلاقی استفاده کرد و بد هم نیست مشاورانی از میان کسانی که در زمان جنگ در رأس کار قرار داشتند، انتخاب کنیم و بدانیم آن زمان چه راهکارها و ساز و کاری داشتند.

جلودارزاده تاکید کرد: در این برهه از زمان انگیزه و نیت افراد در تشکیل این معاونت‌ها و کارگروها بسیار مهم است، اینطور نباشد که ما شاهد باشیم در وزرات خانه‌ای یکی از بستگان معاون شود.در شرایط بد امروز کشور بالا رفتن از نردبان ملتی که هم در داخل و هم در خارج مورد ستم قرار گرفتند، درست نیست. اینطور نباشد که یک معاونت ایجاد کنیم که فقط فردی در آن قرارگیرد باید براساس ضرورت این کار را انجام داد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: صحبت درباره ایجاد معاونت و یا کمیته‌‌ای در برابر تحریم‌ها چیزی نیست که با یک سوال و جواب تکلیفش روشن شود، باید براساس نیاز در وزرات‌خانه چنین نهادهایی را ایجاد کنیم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها