رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 402474

موج گرما قدرت باروری حشرات "نر" را نصف میکند

ساعت24-مطالعات نشان می‌دهد که موج گرما می‌تواند به اسپرم حشرات آسیب برساند و حتی آنها را عقیم کند.

کارشناسان گونه‌ای از حشرات موسوم به "سخت بالپوشان" (قاب بالان یا بیتل) را در آزمایشگاه در معرض موج گرما قرار دادند که این اقدام به کاهش توان باروری در حشرات نر منجر شد. همچنین آنها می‌گویند که این آسیب می‌تواند به نسل بعدی سخت بالپوشان به ارث برسد.

حشرات شاهد افت انبوه جمعیت در سراسر جهان بوده‌اند و کارشناسان می‌گویند که برای روشن شدن تاثیر گرمایش، مطالعات بیشتری لازم است.

تغییرات اقلیمی بر تنوع و فراوانی گونه‌ها در اطراف جهان اثر گذاشته اما سازوکار این تاثیر به درستی درک نشده است.

بنابر گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، پروفسور "مت گیج" از دانشگاه "ایست انگلیا" که این مطالعه را هدایت کرده گفت: فروپاشی تنوع زیستی و جمعیت حشرات کاملا تشخیص داده شده اما نمی دانیم که آیا گرمایش این پدیده را توضیح می دهد یا نه؟

کارشناسان سخت بالپوشان را مطالعه کردند چون ۴۰۰ هزار گونه از آنها وجود دارد که نماینده حدود یک چهارم کل گونه‌های جانوری شناخته شده است. افت شدید جمعیت حشرات می تواند پیامدهای قابل توجهی برای محیط زیست داشته باشد.

اخیرا مطالعه ای در آلمان نشان داد که جمعیت حشرات بالدار طی ۳۰ سال گذشته بیش از ۷۵ درصد کاهش یافته و وضعیت مشابهی در جنگل های گرمسیری" پورتو ریکو" مشاهده شده است.

پژوهش تازه که نتایج آن در نشریه "ارتباطات نیچر" چاپ شده نشان داد که قرار دادن سخت‌بالپوشی به نام "آرد سرخ" در معرض پنج روز موج گرما در آزمایشگاه تولید اسپرم (سلول جنسی نر) آن را سه چهارم کم می‌کند درحالی که انواع ماده‌ این حشره تحت تاثیر گرما قرار نمی گیرند.

این پژوهش نشان داد موج گرمای اول توانایی تولید مثل حشرات نر را نصف کرد و موج گرمای دوم تقریبا آنها را عقیم کرد.

"کرس سالس" از متخصصان این مطالعه گفت: مطالعه ما نشان می دهد که موج گرما آمادگی تولیدمثل نرها را نصف می‌کند و یکدست بودن این تاثیر در میان جمعیت حشرات شگفت انگیز بود.

سایر مطالعات نشان داده است که گرما می تواند به توانایی تولید مثل مردان آسیب بزند، موضوعی که در مورد سایر پستانداران هم صادق است.

بنابر این گزارش،‌ با تغییرات اقلیمی انتظار می رود موارد وقوع موج گرما بیشتر شود و بر سلامت انسان و سایر گونه‌ها تاثیر بگذارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها