رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 402824

مامور سابق سیا: واشنگتن در حال کمک به ریاض برای مسکوت گذاشتن قتل خاشقچی است

ساعت24-یک مامور سابق سیا با بیان اینکه دولت آمریکا ولی‌عهد «دیوانه» سعودی را در مسند قدرت ریاض نگه داشته، گفت واشنگتن به ریاض کمک می‌کند تا پرونده قتل خاشقچی را مسکوت کنند.

بعد از گذشت بیش از 40 روز از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری استانبول، اکنون گفته می‌شود آمریکا در تلاش است این قضیه را لاپوشانی کند.

«باب بائر» عضو پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گفت‌وگو با شبکه «سی. ان. ان» گفت که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور در حال کمک به ریاض است تا ماجرای قتل خاشقچی مسکوت شود.

بائر که پیشتر در میز غرب آسیا (خاورمیانه) سازمان سیا فعالیت می‌کرد، توضیح داد که ایالات متحده عامدانه اظهار نظرهای مقامات خود درباره قتل خاشقچی را قطع کرده است.

به نوشته روزنامه «حریّت» ترکیه، وی با بیان اینکه آمریکا همواره از اتفاقات جاری در عربستان سعودی چشم‌پوشی می‌کند، افزود: «محمد بن سلمان (ولی‌عهد سعودی) فردی خودکامه است و این روشی است که عربستان سعودی این روزها به آن شکل اداره می‌شود».

این مامور سابق سیا ضمن تاکید بر کنترل مستقیم بن‌سلمان بر سازمان اطلاعات سعودی، خاطر نشان کرد: «سعودی‌ها تا کنون هیچ عملیات خودسرانه‌ای نداشته‌اند. هرگز چنین اتفاقی رخ نداده است. احتمال اینکه محمد بن سلمان دستور (قتل خاشقچی) را صادر کرده باشد، 100 درصد است».

بائر با بیان اینکه کاخ سفید در حال حاضر هیچ راه خروجی برای بن سلمان نمی‌بیند، گفت: «عربستان سعودی مانند یک آتش‌فشان است و اگر بخواهیم ولی‌عهد را کنار بزنیم، دیگر هیچ بازیگری در (ریاض) متحد ما نخواهد بود. ما (آمریکا) نمی‌دانیم که چه باید بکنیم. پس ما یک بیمار روانی را در مسند قدرت ریاض برای کنترل این کشور نگه داشته‌ایم».

بعد از نزدیک به سه هفته از ورودِ بی بازگشت این روزنامه‌نگار سعودی به داخل کنسولگری ریاض در استانبول، مقامات این کشور با انتشار بیانیه‌ای اعتراف کردند که خاشقچی در پی درگیری داخل این ساختمان کشته شده است. دادستان کل سعودی در تاریخ 7 آبان برای دیدار با دادستان استانبول و همچنین بازدید از کنسولگری و اقامتگاه سرکنسول سعودی در این شهر، به ترکیه سفر کرده بود. برخی منابع می‌گویند که پرونده‌ای 150 صفحه‌ای از یافته‌های پلیس ترکیه درباره قتل خاشقچی در اختیار وی قرار گرفته است

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها