رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 403106

عجیب‌ترین و دیدنیترین بناهای دنیا! +تصاویر

ساعت 24-می‌توان گفت هر شهری در دنیا برای خودش حداقل یک بنای یادمان، مجسمه یا چیزی به عنوان نماد دارد. یادمان‌های جنگ، مجسمه‌ی انسان‌های بزرگ تاریخ یا هر چیز نمادین دیگری که امکان دارد برای مناسبت‌های ملی و مذهبی ساخته شده باشد. برخی از این یادمان‌ها به اندازه‌ای بزرگ و مهم یا عجیب هستند که خود یک جاذبه‌ی گردشگری محسوب می‌شوند و برخی دیگر هم حتی توجه عابرین را جلب نمی‌کنند. در ادامه با ۱۰ مورد از این یادمان‌های جالب آشنا خواهید شد.

مجسمه

۱. غول بچه‌خوار

در سال ۱۵۴۵، شورای شهر برن در کشور سوئیس به یک مجسمه‌ساز به نام «Hans Gieng» سفارش ساخت مجسمه‌ای به جای یک مجسمه‌ی ۱۰۰ ساله را می‌دهد. مجسمه‌ی قبلی که در این شهر نصب بود چندان شناخته شده نیست اما مجسمه‌ی جدید به اندازه‌ای عجیب بود که توانست خواب از سر کودکان شهر بپراند. مجسمه‌ی ساخته شده، یک مرد را نشان می‌دهد که در حال خوردن کودکان است.

شخصیت این مجسمه کودکی را به دهان دارد و چندتایی را هم در کیسه خود جمع کرده است. معلوم نیست مجسمه‌ساز با این مجسمه چه پیامی را می‌خواسته منتقل کند. نام این مجسمه و آبنما را «غول بچه‌خوار» گذاشته‌اند و محلی‌ها هم درباره‌ی آن داستان‌پردازی می‌کنند.

غول بچه‌خور

غول بچه‌خور

۲. دوک سوار شده بر اسب مرده‌ی برعکس

میدان ونتسلاس (Wenceslas Square) در شهر پراگ به دلیل وجود مجسمه‌ای زیبا و کاملاً عادی شهرت دارد که در تصویر اول می‌بینید. مجسمه سنت ونتسلاس یا همان پادشاه خوب ونتسلاس. این یک مجسمه‌ی سنتی است که در آن ونتسلاس سوار بر اسب است و یک نیزه به دست گرفته است. مشابه این مجسمه برای افراد دیگری هم در دنیا ساخته شده است.

شاه ونتسلاس شخصیت مهمی در پراگ است که در قرن دهم میلادی حکمرانی می‌کرد. او برخلاف برادرش یک انسان خوب بود و در نهایت هم در نقشه‌ای که برادرش کشیده بود کشته می‌شود. کمی دورتر از میدان و در داخل Lucerna Pasaz یک مجسمه دیگر از ونتسلاس وجود دارد که ونتسلاس را سوار شده به یک اسب آویزان از پاها و مرده نشان می‌دهد. این مجسمه اثر داوید چرنی مجسمه‌ساز جنجالی پراگ است. او این مجسمه را به عنوان یک نماد از شاه خوب و محبوب نساخت، بلکه هدف از ساخت این مجسمه، حمله به رئیس جمهور پیشین جمهوری چک، واتسلاو کلاوس بود.

دوک سوار شده بر اسب مرده‌ی برعکس

دوک سوار شده بر اسب مرده‌ی برعکس

۳. بودای بزرگ لشان

تعداد زیادی مجسمه‌ی بودا در آسیا وجود دارد، اما بزرگترین مجسمه سنگی آنها در نزدیکی شهر لشان چین قرار دارد. ارتفاع این مجسمه‌ی بودا ۷۱ متر است و از دل یک کوه ماسه‌سنگی کنده شده است. در زمانی‌های قدیم این مجسمه، بزرگترین پیکره‌ی ساخته شده در دنیا بود.

مجسمه در محل تلاقی سه رود ساخته شده و به صورت نشسته در حال نظاره است. مجسمه در قرن هشتم ساخته شد و گفته می‌شود به دلیل دور از دسترس بودن در این مدت طولانی دوام آورده و آسیب ندیده است. ساختن این مجسمه هم داستان جالبی دارد: ساخت آن توسط یک راهب و با هدف آرام کردن رودها آغاز شد. او تا انتهای کار زنده نماند اما با ریخته شدن سنگ‌های کنده شده از کوه در رودخانه، جریان آب کمی آرام‌تر شد و می‌توان گفت که به نوعی، او به هدفش رسید.

بودای بزرگ لشان

بودای بزرگ لشان

۴. اسب سفید آلتن

در سال ۱۸۱۲ یک کشاورز به نام رابرت پایل، مبلغ ۲۰ پوند را به یک نقاش می‌دهد تا تصویر یک اسب را روی تپه‌ای در ویلتشایر انگلیس بکشد. این فقط یکی از ۹ اسبی بود که قرارشد روی تپه‌ها ساخته شوند و هنوز هم کسی دلیل این کار را نمی‌داند. نقاشی که این کار را قبول کرد آن را نیمه‌کاره رها کرد و سپس به فرد دیگری سپرد تا اسب‌ها را درست کند.

رابرت پایل مجبور شد دوباره هزینه‌ای برای درست کردن اسب بدهد و در نهایت تصویر اسب ۵۵ متر در ۴۹ متری آلتن ساخته شد. بعد از ساخته شدن هم چندین بار آن را با گچ بازسازی کردند و امروزه هم به خوبی حفظ شده و قابل مشاهده است.

اسب سفید آلتن

اسب سفید آلتن

۵. شست بزرگ

سزار بالداچینی، مجسمه‌ساز مشهور فرانسوی به دلیل فعالیت‌های هنری خود در سبک نو واقع‌گرایی، شناخته شده است و یکی از کارهایش همین مجسمه شست بزرگ است. بالداچینی چند مجسمه از خودروهای فرسوده‌ی فشرده شده ساخته است و در دیگر کارها هم از مواد غیر معمول استفاده می‌کرد.

شست بزرگ ارتفاع ۶ متری دارد و از جنس برنز است و جالب است که با الگوی انگشت خود مجسمه‌ساز ساخته شده است. این دومین مجسمه انگشت بزرگ ساخته وی است. بالداچینی به موضوع مجسمه اشاره‌ای نکرد اما هرکسی با دیدن آن فرض می‌کند که همان علامت موافقت با چیزی است.

شست بزرگ

شست بزرگ

۶. سنگ‌های راهنمای جرجیا

سنگ‌های راهنمای جرجیا یک بنای سنگی است که در ایالت جرجیا قرار دارد. در سال ۱۹۷۹، شخصی با نام مستعار آر سی کریستین (R.C. Christian) ساخت این یادمان را سفارش می‌دهد و تا امروز هم هویت واقعی او مشخص نیست. روی این قطعات گرانیتی بزرگ به شش زبان زنده‌ی دنیا دستوراتی نوشته شده است.

دستوراتی که روی سنگ‌ها نوشته شده شامل موارد کلی مثل لزوم کنترل جمعیت، لزوم حفظ صلح و... است. در ساخت این یادمان چند ویژگی نجومی هم به کار رفته است. یک حفره در سنگ وجود دارد که از آن می‌توان ستاره‌ی قطبی را مشاهده کرد. گفته می‌شود یک کپسول حاوی پیام‌ها یا چیزهایی خاص هم برای آیندگان در آن تعبیه شده است.

سنگ‌های راهنمای جرجیا

سنگ‌های راهنمای جرجیا

۷. دست‌های صحرا

صحرای آتاکاما یکی از خشک‌ترین و دورافتاده‌ترین مناطق دنیا است. حتی برخی از نقاط این صحرا بیش از یک دهه است که باران ندیده‌اند. این بیابان بی آب و علف جایی نیست که گردشگران را جذب کند و فقط شاید ماجراجوها به اینجا پا بگذارند. به هر حال مجسمه‌سازی به نام Mario Irarrazabal این نقطه خاص را برای ساخت مجسمه‌ی دست غول پیکرش انتخاب کرد.

مجسمه دست صحرا ۱۱ متر ارتفاع دارد. این دست نمادی از قربانیان شکنجه و بی‌عدالتی در حکومت نظامی شیلی است و نشان می‌دهد که عشق همیشه در برابر شیاطین پیروز است. متاسفانه این مجسمه در جایی نیست که هرکسی از کنارش عبور کند و آن را مشاهده کند.
در صورتی که می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد دست های صحرا داشته باشید، می‌توانید مطلب دست سنگی در بیابان آتاکامای آمریکای جنوبی را بخوانید.

دست‌های صحرا

دست‌های صحرا

۸. مجسمه مرد آویزان

اگر به محله قدیمی شهر پراگ سفر کنید در یکی از خیابان‌ها با مردی مواجه می‌شوید که با یک دست یک میله را گرفته و آویزان است. در واقع این یک مجسمه است که باعث شده چندین نفر از گردشگران بیگانه با این محله، با پلیس یا خدمات اجتماعی تماس بگیرند و اطلاع دهند که فردی می‌خواهد خودکشی کند یا دچار مشکل شده است. غافل از این که این یک مجسمه است.

این مجسمه زیگموند فروید است که به دست داوید چرنی (همان مجسمه‌ساز جنجالی که معرفی شد) ساخته شده است و به نوعی نمایانگر ترس از مرگ فروید است. چرنی با کارهای خاص و عجیبش شناخته می‌شود. او یک بار یک تانک بازمانده از شوروی را صورتی رنگ کرد و برای این خراب‌کاری زندانی شد. هرچند بعدها این تانک دوباره به همان رنگ صورتی به نمایش درآمد.

مجسمه مرد آویزان

مجسمه مرد آویزان

۹. آناناس دانمور

در سال ۱۷۶۱ نجیب‌زاده‌ای به نام دانمور که علاقه به میوه آناناس داشته است برای ساخت خانه تابستانی خود از طرح آناناس استفاده می‌کند. در آن زمان آناناس یک میوه‌ی عجیب و ناشناخته در اسکاتلند بود و مردم هم از دیدن این خانه تعجب می‌کردند. ارتفاع این ساختمان ۱۱ متر است. گلخانه‌ای هم در کنار خانه وجود داشت که مخصوص پرورش میوه‌های گرمسیری به ویژه آناناس بود.

آناناس دانمور

آناناس دانمور

۱۰. کتابخانه غرق شده

بیرون از ساختمان کتابخانه ویکتوریا، یک سازه‌ی عجیب دیده می‌شود که گویی در حال غرق شدن است. این یک کتابخانه به سبک باستانی است که در حال غرق شدن در زمین است. این سازه با پهنای ۷ متر، توسط Petrus Spronk ساخته شده و به آن «تکه معماری» می‌گویند. این سازه یکی از چندین نمونه مشابه است که در نقاط مختلف دنیا ساخته شده و نمایانگر ضعیف و گذرا بودن بشریت هستند.

به هرحال این یادمان می‌تواند معنی دیگری هم داشته باشد. کتابخانه‌ای که از بین می‌رود و دانش هم به نوعی با آن از بین می‌رود یا تمدنی که روی تمدن‌های‌های قدیمی و در اطراف دانش قدیمی شکل می‌گیرد و چشم‌انداز جدیدی از امید را زنده می‌کند.

کتابخانه غرق شده

کتابخانه غرق شده

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها