رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 403381

رسانه چینی: اروپا بخاطر آمریکا از ایران فاصله نمی گیرد

ساعت24- یک رسانه چینی گزارش کرد اروپا حاضر نیست بخاطر زیاده خواهی های آمریکا از روابط با ایران دست کشیده و مناسبات تجاری با تهران را متوقف کند.

تارنمای یی سی روز یکشنبه نوشت، مقام های اروپایی در حال رایزنی برای راه اندازی و عملیاتی کردن سامانه مستقل پرداختی برای تجارت با ایران فارغ از تحریم های آمریکا هستند و مایل نیستند تسلیم باج خواهی های آمریکا شوند.

این گزارش می افزاید شاید راه اندازی این سامانه دشوار باشد، اما غیرممکن نیست و عملیاتی کردن آن مهم است و می تواند راهی برای گسترش تجارت با ایران بدور از تحریم ها باشد.
'یی سی' ادامه می دهد شرکت های اروپایی تجارت با ایران را بر اساس قوانین اروپا ادامه خواهند داد و نمی گذارند تا دیگران برای آنها تصمیم بگیرند.
رسانه چینی تصریح می کند اروپا مشکلاتی برای عملیاتی کردن سامانه دارد و به دنبال میزبانی برای آن است اما سردرگم نیست و نهایتا راه هایی برای این منظور پیدا خواهد شد.
این گزارش به اظهارات شماری از مقام های اروپایی اشاره می کند مبنی بر اینکه باید این اتحادیه برای پرداخت مستقل و تجارت با ایران راهی بیابد و اضافه می کند که اروپا نمی تواند بپذیرد که یک قدرت خارجی که حتی دوست نزدیک این اتحادیه نیست (آمریکا) بجای کشورهای این قاره تصمیم بگیرد و بخواهد تجارت مشروع با یک کشور دیگر (ایران) را متوقف کند.
'یی سی' از قول ن'یو سونگ' استاد مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین المللی شانگهای آورده است: سامانه پرداختی مستقل برای تجارت با ایران در درازمدت با موفقیت عملیاتی خواهد شد و در کوتاه مدت مشکلاتی بروز می کند که باید آنها را از لحاظ فنی برطرف کرد.
وی گفت که اروپا باید حمایت های سیاسی و اقتصادی را ادامه دهد و اجازه ندهد که سلطه دلار بر تجارت جهانی مانع تجارت این اتحادیه با ایران شود و برای همین ایجاد این سامانه یک اقدام بسیار اساسی برای کشورهای مرتبط با برجام و دیگر کشورهای دنیا محسوب می شود.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می کنند.
ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.
در راستای مقابله با تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، اتحادیه اروپا ضمن فعال کردن قانون انسداد برای حمایت ازفعالیت شرکت های خود در ایران، اعلام کرد که سازوکار مالی برای ادامه تجارت شرکت های خارجی با ایران و همچینن فروش نفت ایران و امکان مبادله تجاری ایران با جهان ارائه می کند.
بسیاری از ناظران سیاسی و تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که تحریم نفت ایران در بلندمدت همراه با افزایش بهای نفت به تضعیف دلار در سطح بین المللی منجر شده و به شکست و عقب نشینی آمریکا می انجامد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها