رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 403480

ساری: از کی قوانین مصوب مجلس در دفتر رئیس جمهور مورد بحث قرار میگیرد؟

ساعت 24-نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: متاسفانه مدیران نفتی نسبت به قوانین و کنوانسیون‌های موجود در این زمینه پایبند نیستند. به گونه‌ای که رئیس شرکت ملی نفت ایران گفته است مالیات بر ارزش افزوده در دفتر رئیس جمهور بررسی شده و از نظر حقوقی قابل پذیرش نیست.

علی ساری در جریان سوال از وزیر نفت در خصوص عدم توزیع مناسب خدمات اجتماعی و عدم اعطای مالیات شهرداری‌ها در اهواز بیان کرد: من شک ندارم که آقای زنگنه یکی از بهترین وزرای کابینه آقای روحانی هستند و ایشان یک چهره بین‌المللی بوده و به عنوان یک دیپلمات نفتی توانسته مذاکرات اوپک و سایر مذاکرات را به درستی مدیریت کند.

وی در ادامه با اشاره به مظمون سوال بیان کرد: در همه جای دنیا وجود شرکت‌های صنعتی ملاکی برای افزایش رفاه مردم است اما در اهواز این گونه نیست و شرکت‌های نفتی در چارچوب هیچ کدام از قوانین و ضوابط عمل نکرده و به هیچ کدام از آنها پایبند نیستند.

نماینده مردم اهواز در ادامه بیان کرد: فعال بودن فدرهای نفتی در چهار گوشه شهر و حتی افزایش تعداد آنها موجب ایجاد محیط آلوده در حوزه انتخابیه اهواز شده است. به دلیل آلودگی هوای دو ماهه در تهران عده‌ای از دوستان به دنبال تهیه طرحی برای برداشت ۳۰۰۰ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای بهبود وضعیت بودند اما برای آلودگی هوای خوزستان ارگان‌های دولتی به خصوص شرکت نفت حاضر به حمایت در این زمینه نیستند.

ساری در ادامه تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت آلودگی فدر در حوزه اهواز را تایید کرده و گفته که باعث گسترش بیماری‌های قلبی و ریوی شده است.

وی با اشاره به اظهارات مقامات رسمی در این زمینه مدعی شد: گویا مدیر شرکت ملی نفت ایران کینه‌ای قدیمی از خوزستان دارد. به طوری که ایشان جسارت و اظهار می‌کند که قوانین مصوب برای مالیات بر ارزش افزوده در دفتر ریاست جمهوری مورد بحث قرار گرفته و حقوقی نیست.

ساری افزود: از کی تا حالا قوانین مصوب مجلس در دفتر رئیس جمهور مورد بحث قرار گرفته و از جنبه قانونی بودن یا نبودن بررسی می‌شود؟

وی افزود: از کل سه درصد نفتی که ما باید سهمی برای خود داشته باشیم، امسال تا تیرماه از ۱۳ هزار میلیارد و خرده‌ای تنها ۸۰ میلیارد تومان دریافت کنیم، چرا اینگونه است؟ در خصوص مالیات بر ارزش افزوده انتظار دارم که آقای وزیر توضیحات مفصلی را ارائه کند.

ساری در ادامه اظهار کرد: در خصوص تاثیرات منفی فدرهای نفتی تحقیقاتی انجام شده که نشان می‌دهد در این مناطق مردم ۴۰ درصد بیشتر از سایر مناطق دچار فشار خون می‌شوند. به عنوان مثال بخش بین اهواز و ماهشهر در استان خوزستان که دارای ۹۶ روستا و جمعیت ۲۷ هزار نفری است، به طور مستقیم با شرکت‌های نفتی در ارتباط هستند و مشکلات آب آشامیدنی، ‌ خدمات بهداشتی و آب کشاورزی کمافی‌سابق برای آنها باقی است.

وی در ادامه تصریح کرد: گازهای مرگباری نظیر co۲، so۲ و h۲s در فضای خانه‌های آنها متساعد می‌شود و برای آنها مشکلات سلامتی ایجاد می‌کند. روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب گاز به همراه نفت در میادین نفتی به هدر می‌رود که حدود ۲ الی ۳ میلیون دلار از نظر اقتصادی به هدر می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: پیامدهای ناشی از فدر عبارت است از گرم شدن منطقه، سر و صدای زیاد، خطرات انفجار ناشی از برگشت گاز خروجی به سمت شعله و کاهش لایه اوزون و باران‌های اسیدی از جای جای خوزستان تحت تاثیر این آسیب‌های زیست‌محیطی قرار دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: در وسط شهر اهواز در منطقه کوروش چاه نفتی وجود دارد که عوارض آن پرداخت نمی‌شود. در زمینه به کارگیری نیروهای بومی به مردم ظلم می‌شود. اولین و تنها بخشی از ایران که روزانه یک میلیون بشکه تولید نفت دارد، خوزستان است. تنها استانی که بیشترین فرصت‌های شغلی را دارد اما درصد بیکاری آن بسیار وحشتناک است، خوزستان است. این استان به ارزش ۱۰ میلیارد دلار صادرات برق دارد اما روستاهای خودش از نعمت برق محروم است.

ساری در ادامه بیان کرد: آقای زنگنه اشاره کرده‌اند که برای فدرها پروژه‌ای طراحی شده است اما بخارات ناشی از حوضچه‌های آب مازاد در محیط زیست خوزستان چه می‌شود؟ بنده به خوبی زحمات شما را می‌دانم اما این گونه موارد را نمی‌توان قبول کنم. ما یک هواپیمایی ملی به نام هواپیمایی نفت داشتیم اما همزمان با حادثه یاسوج آن را به نام کارون تغییر دادند و دوستان صندوق بازنشستگی درصدد تعضیف آن برآمدند.

وی در ادامه با اشاره به اجرای بند ۲ ماده ۱۸ آیین‌نامه نظام اداری و استخدامی سازمان نفت بیان کرد: می‌خواهم از شما بپرسم که چرا این قانون اجرا نمی‌شود. تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرایی نمی‌شود. در خصوص سهم آلایندگی نفت استان خوزستان ۲۳ هزار و ۳۳۸ میلیارد ریال سهم آلودگی اهواز است. من به عنوان نماینده مردم اهواز انتظار دارم حق و حقوق قانونی ما پرداخت شود و به مدیران نفتی بگوییم که به استان خوزستان نمی‌خواهد صدقه دهد.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها