رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 403518

رصد آنلاین گسل ۲۵۰ کیلومتری "شمال تبریز" ممکن شد/خرید دستگاه شتابنگاری درگیر نوسانات ارزی

ساعت 24-مدیر شبکه ملی شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از پوشش آنلاین گسل لرزه‌زای شمال تبریز خبر داد و گفت: بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده ۱۰ ایستگاه شتابنگاری مجهز به نسل جدید دستگاه شتابنگاری در امتداد این گسل نصب شد که از این طریق امکان پایش برخط این گسل به طول تقریبی ۲۵۰ کیلومتری در کشور فراهم شد.

مهندس اسماعیل فرزانگان در گفت‌وگو با ایسنا در این باره توضیح داد: در راستای توسعه کیفی شبکه شتابنگاری کشور ما در سال جاری اقدام به تهیه تعدادی دستگاه شتابنگاری جدید کردیم و در اولین گام نقاطی جهت نصب این دستگاه مطرح شد.

وی ادامه داد: در طی تفاهم‌نامه‌ای که با اداره کل راه و شهرسازی و مدیریت بحران استان آذربایجات شرقی به امضا رسید، مقرر شد با توجه به اهمیت شهر تبریز و لرزه‌خیز بودن گسل شمال تبریز، پیرامون گسل "شمال تبریز" ایستگاه‌های شتابنگاری نصب شود.

فرزانگان خاطر نشان کرد: بر این اساس در ۱۰ نقطه به این ترتیب که ۵ دستگاه در داخل شهر تبریز و ۵ دستگاه در شهرها و روستاهای پیرامون شهر تبریز در امتداد گسل شمال تبریز نصب شد.

مدیر شبکه ملی شتابنگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اضافه کرد: دستگاه‌های نصب شده در این منطقه از سری دستگاه‌های جدید و از آخرین نسل‌های دستگاه‌های شتابنگار تولید شده در دنیا است که قابلیت‌های فراوانی دارد، به گونه‌ای که ما از طریق روش‌های مختلف ارتباطی می‌توانیم این دستگاه را به ساده‌ترین شکل ممکن مانند استفاده از سیم‌کارت و مودم‌های همراه کنترل کنیم.

فرزانگان به ویژگی‌های گسل شمال تبریز اشاره کرد و یادآور شد: طول این گسل ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلومتری برآورد شده است و در شهر تبریز دستگاه شتابنگاری نصب شده بود، ولی ایستگاه‌های شتابنگاری دارای دستگاه‌های نسل قدیم بود که با این اقدام این دستگاه‌های نسل جدید شتابنگاری جایگزین دستگاه‌های قدیمی شدند.

وی جایگزینی دستگاه شتابنگاری قدیمی با دستگاه‌های جدید را از برنامه‌های اصلی شبکه شتابنگاری کشور عنوان کرد و ادامه داد: نمی‌توان ادعا کرد که نصب ۱۰ دستگاه شتابنگاری در پیرامون گسل شمال تبریز کافی است، ولی با توجه به مقدورات و امکانات ما گام مهمی نسبت به گذشته است و می‌توانیم ادعا کنیم که پوشش مناسبی برای رصد لرزه‌خیزی این گسل دارد.

فرزانگان در عین حال تاکید کرد: این تعداد ایده آل ما نیست.

وی با اشاره به سفارش و خرید ۲۶۲ دستگاه جدید شتابنگاری از خارج، خاطر نشان کرد: در این طرح در مراحل نهایی ایفای تعهدات فروشندگان هستیم. بخش عمده‌ای از این دستگاه‌ها به کشور تحویل داده شده است و مابقی در شرف تحویل هستند.

فرزانگان با بیان اینکه خرید این دستگاه‌ها درگیر بحران‌های ارزی شد، اظهار کرد: تغییرات نرخ ارز قطعا بر خریدهای خارجی اثرگذار است، ولی بخش عمده دستگاه‌های خریداری شده قبل از تغییرات نرخ ارز به کشور تحویل داده شدند.

به گزارش ایسنا، از سوی شبکه ملی شتابنگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با نصب ۱۰ ایستگاه شتابنگاری در امتداد گسل شمال تبریز، فعالیت لرزه‌ای این گسل بسیار مهم و لرزه‌زا که در تاریخ زمین لرزه‌های ایران، زمین لرزه‌های مخرب و ویرانگری را در پهنه لرزه خیز تبریز موجب شده است، تحت پوشش آنلاین ثبت جنبش لرزه‌ای قرار گرفت.

گسل شمال تبریز NTF نیز، بخشی از یک سامانه امتداد لغز بزرگی است که از سرحدات شمال‌غربی تا منتها الیه ارتفاعات "بزقوش" در شمال میانه به طول تقریبی ۲۵۰ کیلومتر گسترده است. این سامانه دارای سگمنت‌های "گیلاتو"، "چالدران" "خوی"، "قطعات شمال و جنوب میشو" و قطعات شمالی و جنوبی "بزقوش" است که تمامی این قطعات از نظر لرزه‌ای فعال هستند.

پوشش قطعات مشرف به شهر تبریز و حاشیه آن مسلما در درجه اول اولویت از دیدگاه مدیریت بحران قرار داشته که خوشبختانه این امر به تحقق پیوست.

با راه‌اندازی کامل این ۱۰ ایستگاه می‌توان ادعا کرد که برای اولین بار در ایران یک گسل مهم و لرزه‌زا در کشور با ایستگاه‌های آنلاین و نسل نو در سطح استانداردهای جهانی شتابنگاری پوشش داده شده است. راه‌اندازی ایستگاه‌هایی مانند ایستگاه شتابنگاری "بستان‌آباد" در امتداد گسل شمال تبریز، ایستگاه "باسمنج" در جنوب‌شرقی تبریز و در امتداد گسل شمال تبریز، ایستگاه شتابنگاری "عینال زینال" در نزدیکترین نقطه به گسل شمال تبریز (در امتداد ارتفاعات کوه "سرخاب تبریز" که در واقع پای این ارتفاعات مشرف به شهر تبریز مسیر عبوری گسل امتداد لغز شمال تبریز است) از جمله ایستگاه‌های پوششی گسل لرزه‌زای تبریز است.

انتهای پیام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها