رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 403656

العربی الجدید: اقتصاد عربستان تاوان اتهامات به بن سلمان را میپردازد

ساعت 24- پایگاه اینترنتی العربی الجدید نوشت اقتصاد عربستان سعودی هزینه اتهامات به ولیعهد سعودی را می‌پردازد.

style="text-align:justify">پایگاه اینترنتی العربی الجدید نوشت اقتصاد عربستان سعودی هزینه اتهامات وارده به محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را می‌پردازد به گونه‌ای که چشم انداز ۲۰۳۰ به شدت صدمه دیده است.

با توجه به اتهاماتی که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، «سیا» علیه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی مطرح کرده و وی را به دست داشتن در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری این کشور در استانبول متهم کرده است، اقتصاد سعودی به نحو گسترده‌ای در معرض فشار قرار دارد. طی هفته‌های گذشته بازارهای سعودی دچار آشفتگی بسیاری بوده و بسیاری از طرح‌ها متوقف شده اند. سرنوشت ده‌ها میلیارد دلار سرمایه گذاری با مشارکت شرکت‌های بین المللی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است و تحلیلگران انتظار دارند که در صورت جدی شدن اتهامات آمریکا و وضع مجازات علیه سعودی، این رژیم در انزوای هر چه بیشتر قرار گیرد. مجازات‌هایی که ممکن است شخص ولیعهد و تعدادی از اعضای خاندان سعودی را شامل شود و سرمایه‌های عربستان را بیش از پیش بر باد دهد.

جمع بندی مسئولان سی آی‌ای، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به این نتیجه رسیده که بن سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است. این جمع بندی موجب خواهد شد کنگره آمریکا مجازات‌هایی را علیه سعودی در نظر بگیرد. این در حالیست که دولت ترامپ از هفته گذشته ۱۷ تن از مسئولان سعودی را به علت دست داشتن در قتل خاشقجی تحریم کرده است. در همین حال قانون‌گذاران آمریکایی از دولت ترامپ خواسته اند اقدامات تنبیهی شدیدتری در نظر بگیرد.

یکی از مسئولان بلندپایه یکی از بانک‌های کشورهای خلیج فارس که در حوزه سرمایه گذاری فعالیت دارد پیش بینی کرده است اگر مقامات سعودی به سرعت دست به اقدام مناسبی نزنند بازار سهام سعودی در نخستین روز کاری این هفته شاهد سقوط شدیدی خواهد بود.

شاخص کل بازار سهام عربستان پنج شنبه گذشته با کاهش ارزش ۱.۵ درصدی تعطیل شد و ارزش آن به میزان ۴.۹ میلیارد دلار سقوط کرد و به ۴۸۴.۵ میلیارد دلار رسید.

این مسئول بانکی به العربی الجدید گفت: بازار سهام سعودی طی بیش از یک ماه گذشته وضعیت آشفته‌ای را تجربه کرده و شاهد نوسانات شدیدی در معاملات بوده است. علیرغم ثبات شاخص کل در برخی روزها و حتی ثبت افزایش در نمودار، اما همه در انتظار زلزله‌ای سخت به سبب مسئله خاشقجی هستند. به نظر می‌رسد این گوی آتشین همچنان با سرعت فزاینده‌ای در حرکت است و به سادگی متوقف نخواهد شد.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها