رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 404970

خواندنی های در مورد گرجستان که باید بدانید

رپورتاژ خبری / اگر به گرجستان سفر کرده باشید و یا قصد سفر به این کشور را دارید، احتمالا متوجه شده اید که از جمله جذابیت ها و زیبایی های این کشور کلیساهای آن می ­باشند. بیشتر این کلیساها در سرگذشت مذهبی گرجستان نقش مهمی را ایفا نموده اند. در این بخش به معرفی تعدادی از کلیساهای ارتودوکس این کشور می­پردازیم.

trong>چند کلیسای خیره کننده گرجستان

کلیسای آنچیسخاتی | Anchiskhati Basilica

کلیسای آنچیسخاتی قدیمی ترین کلیسای شهر تفلیس می­باشد که قدمت آن به قرن ششم میلادی باز می­گردد. این کلیسا در اصل برای حضرت مریم وقف شده بود و به نام ایشان نام گذاری شده بود اما از زمانی که "تندیس آنچا" از صومعه آنچا به این کلیسا آورده شد نام آن به آنچیسخاتی تغییر پیدا کرد. تندیس آنچا برای اینکه از حمله عثمانی آسیبی نبیند به تفلیس منتقل شد.

کلیسای آتنی سیونی | Ateni Sioni

این کلیسای قرن هفتمی در روستای آتنی در 10 کیلومتری شهر گوری قرار گرفته است. "آتنی سیونی" نمونه اولیه از کلیساهای چهار محرابی می­ باشد. روی دیواره های این کلیسا کتیبه هایی وجود دارد که با نسخه اولیه الفبای گرجی بر روی آن نگارش شده است.

کلیسای جامع شهر منگلیسی | Manglisi Holy Dormition Cathedral

این کلیسای جامع در قرن های ششم تا هفتم میلادی ساخته شده است که در نزدیکی شهر منگلیسی قرار گرفته است. در آن دوران این شهر مرکز مهم مذهبی به شمار می­ آمد. برطبق اسناد تاریخی و باستانی این کلیسا اولین کلیسای این منطقه است که به دستور پادشاه میریان در قرن چهارم ساخته شد. این کلیسا بعد ها تخریب شد و بین قرنهای 6 و 7 میلادی مجدد ساخته شد. این مکان مقدس در سال 1002 به طور اساسی بازسازی شد.

کلیسای جامع اسوتیتسخولی متسختا | Svetitskhoveli Cathedral

این کلیسا که در شهر متسختا قرار گرفته، در فهرست آثار جهانی یونسکو و شاهکاری از معماری اوایل قرون وسطی می­ باشد. بعد از کلیسای جامع ترینیتی تفلیس، کلیسای جامع اسوتیتسخولی متسختا دومین بنای مذهبی بزرگ کشور گرجستان می­باشد. این کلیسا که در سال 1029 ساخته شده است، یکی از کلیساهای اصلی و مهم گرجستان می­باشد که گفته می­شود ردای مسیح در آن دفع شده است. بسیاری از نقوش دیوارهای آن توسط ماموران امپراتوری روسیه از بین رفته است اما خوشبخانه برخی از این نقاشی های دیواری در قرن سیزدهم مجدد ترسیم شدند. خوشبختانه از زمان ساخت، این کلیسا همواره از خطرات و ناملایمات بسیاری جان سالم به در برده است.

چند تا از بهترین شهر های گرجستان که باید دید

1- تفلیس

هیچ فهرستی از شهرهای گرجستان را نمی توان بدون "تفلیس" آغاز کرد. این شهر یکی از بهترین شهرها و جواهر درخشان گرجستان، محل جلوه تاریخ، فرهنگ و صنایع دستی کشور می باشد. تفلیس، پایتخت گرجستان با زیر ساخت های مدرن در کنار سنگ فرشهای زیبای کوچه پس کوچه های شهر، حیاط های زیبای خانه ها و خانه های محلی، بازارهای جالب، قلعه های کهن و باستانی و کلیساهای بلندپایه همه و همه تنها بخشی از زیباییها و جذابیت های تفلیس می باشد. در هنگام سفر به تفلیس حتما غذاهای عالی و فاخر گرجی را در تور گرجستان امتحان کنید.

2- باتومی

شهر ساحلی "باتومی" یکی از شهرهای گرجستان می باشد که در سفر به گرجستان باید حتما به آن نیز سری بزنید. این شهر از جاذبه های گردشگری بسیاری برخوردار است که باعث تعجب شما خواهد شد. از فروشگاه ها و مراکز خرید تا رستوران ها و بارهای ساحلی، سواحل منحصر به فرد و تفرجگاه های باشکوه و بسیاری جذابیت های دیگر که در این شهر به طور یقین از آنها لذت خواهید برد.

3- متسختا

اگر در سفر به گرجستان سری به شهر قدیمی "متسختا" نزنید گویی که از دیدن روح و فرهنگ گرجستان بی نصیب مانده اید. این شهر که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است به عنوان قلب گرجستان به شمار می آید. متسختا دارای شاخصه های فوق العاده تاریخی از جمله صومعه جواری، صومعه سنت نینو ، قلعه آرمازی و همچنین کلیسای جامع و خیره کننده سوتیتسخولی می باشد.

4- برجومی

شهر "برجومی" از شهر های زیبای گرجستان می باشد که به خاطر آب معدنی و تفرجگاه هایش معروف است. این آب معدنی که کمی گرم و حاوی نمک و سولفور است در کارخانه، داخل بطری بسته بندی شده و به کشورهایی مانند روسیه ( این آب معدنی در روسیه طرفداران بسیاری دارد) صادر می شود. این نوشیدنی بهترین درمان برای بوی بد دهان می باشد.

5- کوتائیسی

شهر "کوتائیسی" یکی از شهر های قدیمی گرجستان است که دارای جاذبه های شگفت انگیزی مانند غارهای فوق العاده، کلیساها، طبیعت بکر، آبشارها، فروشگاه ها، کافه ها، موزه ها و ...... می باشد. به طور خلاصه می توان گفت این شهر هیچ چیزی برای اینکه به شما خوش بگذرد کم ندارد.

6- زوگدیدی

این شهر در شمال غربی گرجستان، در 318 کیلومنری تفلیس قرار گرفته است. شهر زوگدیدی مرکز منطقه سامگرلو می باشد که این شهر شلوغ میزبان آثار و معماری های خیره کننده ای از جمله کاخ ملکه، کاخ نیکو، کلیساهای Mantskhvar-kari و کلیسای بلاچرنه مقدس می باشد. همچنین در سفر به این شهر از باغ گیاه شناسی آن نیز دیدن کنید. زوگدیدی علاوه بر جاذبه های معماری، بخاطر غذاهای منحصر به فردی که دارد معروف می باشد.

7- گوری

"گوری" از دیگر شهر های نزدیک به تفلیس در تور گرجستان ارزان قیمت و آفر لحظه آخری گرجستان می باشد که نام آن از واژه "گورا" به معنی "تپه" گرفته شده است. شهر گوری در بزرگراه اصلی کشور که شرق گرجستان را به غرب متصل می کند قرار گرفته است و به همین دلیل از اهمیت اقتصادی بالایی برخوردار است و نیز شهری صنعتی به شمار می آید. از دیگر دلایل شهرت این شهر این است که زادگاه "ژوزف استالین" رهبر و سیاست مدار کمونیست شوروی سابق می باشد. خانه او تبدیل به موزه شده است که گردشگران با زندگی وی از دوارن کودکی تا جوانی آشنا شوند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها