رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 407153

اوراق صکوک اجاره لوکوموتیو و واگن منتشر میشود

ساعت24-رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: امکان انتشار اوراق صکوک و اجاره بخش ریلی، شامل لوکوموتیو و واگن از طریق بازار سرمایه وجود دارد.

شاپور محمدی در همایش «فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تأمین سرمایه بخش ریلی» اظهار داشت: تسریع در امور، وظیفه سازمان بورس است و ما باید از اجرای مقررات مراقبت کنیم ولی موظفیم که به پیشنهادات تشکیل اوراق جدید سریعاً پاسخ بدهیم که در بخش ریلی این اتفاق رخ می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه باید برای دارندگان اوراق، امنیت ایجاد شود، افزود: مجوزهای بازار سرمایه در خصوص رتبه‌بندی اوراق صادر شده که با ضمانتنامه بانکی صفر منتشر می‌شود ولی رتبه هر ورقه، تعیین‌کننده میزان ریسک آن خواهد بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در یک سال اخیر رتبه‌بندی اوراق در بورس انجام شده و این سازمان به عضویت آیسکو درآمده است که نشان‌ می‌دهد سرمایه‌گذاران بین‌المللی می‌توانند در بازار سرمایه ایران سرمایه‌گذاری کرده و مطمئن باشند استانداردهای این بازار با بازارهای بین‌المللی مطابقت دارد.

محمدی با تأکید بر اینکه خریداران اوراق می‌توانند سهام نیز خریداری کنند، گفت: دست سازمان بورس در نرخ‌ها کمی بسته است و ممکن است نرخ‌هایی پیشنهاد شود که برای سرمایه‌گذاران جذاب نباشد.

وی با بیان اینکه اوراق بدهی قابل تبدیل به سهام نیز در بازار سرمایه عرضه می‌شود، افزود: بیمه مرکزی و سازمان بورس در حال کار کردن روی انتشار اوراق بیمه اتکایی هستند که بازدهی آن از اوراق عادی، بیشتر و جذاب‌تر است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: زمانی که بورس در کنار بیمه باشد، از مزیت کاربردی بیمه‌ای برای جذابیت اوراق استفاده می‌شود.

به گفته محمدی، تفاهمنامه‌ای بین شرکت راه‌آهن و سازمان بورس و اوراق بهادار تنظیم شده که به توسعه حمل و نقل ریلی کمک می‌کند.

این مقام مسئول در سازمان بورس تصریح کرد: بازار سرمایه ایران آماده تأمین سرمایه برای بخش حمل و نقل ریلی است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه حمل و نقل، اولین صکوک اجاره یکی از شرکت‌های هواپیمایی و همچنین صکوک اجاره هواپیما، منتشر شده و خرید و فروش می‌شود. این اتفاق می‌تواند برای اجاره لوکوموتیو و واگن نیز رخ بدهد. همچنین امکان انتشار اوراق منفعت برای بخش ریلی و آزادراهی وجود دارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید که ظرفیت بزرگی برای همه بخش‌های اقتصادی خواهد بود، اظهار داشت: از سال ۹۰ تا ۹۵، میزان اوراق ریلی منتشره در بازار سرمایه ۹۲ میلیارد تومان بود که در سال ۹۶ به ۱۳۵ میلیارد تومان رسید و در سال ۹۷ تاکنون ۱۶۰ میلیارد تومان موافقت اصولی برای انتشار اوراق ریلی اخذ شده است. به طور کلی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق برای توسعه بخش ریلی، منتشر و تأمین سرمایه شده که رقم کوچکی است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها