رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 407917

ادعاهای مایک پمپئو را باید کالبدشکافی کرد

آیا آمریکا نماد خیر و چین و روسیه نماد شرند ؟

ساعت24-دونالد ترامپ با حرف‌ها و رفتارهای خود در دو سال اخیر نشان داده است ظاهری متفاوت با سایر روسای جمهوری به‌ویژه روسای جمهور دموکرات مثل اوباما و کلینتون دارد. آن‌جوری حرف می‌زند و طوری رفتار می‌کند که برخی از ناظران بین‌المللی را شگفت‌زده کرده و برخی اوقات خصلت‌های ناپسند را به او نسبت می‌دهند .

خبر
بااین‌همه هرچه جلوتر آمده‌ایم معلوم شده است که وی بدون فلسفه رفتاری نیست و یک برنامه تغییر اساسی برای برخی امر دارد. به‌طور مثال وی از اینکه رهبران حزب کمونیست چین در دهه‌های تازه سپری‌شده از سازگار اقتصاد آزاد و نرمخویی ذاتی فلسفه آزادی استفاده نادرست کرده و به ثروتمند شدن گروهی از چینی‌ها و تضعیف بنیاد صنعت درشماری از کشورها اقدام کرده و با به دست گرفتن بازار پرسود آمریکا سالانه صدها میلیارد کالا به این کشور کالا صادر کرده و در مقابل راه را برای ورود کالا به چین ناهموار می‌کنند انتقاد کرده و قصد دارد این وضعیت را به هم بزند. از سوی دیگر حالا و باوجود فردی مثل بولتن برکنار ترامپ می‌توان به این نتیجه رسید که کاخ سفید برگشت به نظامم خیر و شر رادرنظام جهانی احیا خواهد کرد و جوری نشان خواهد داد که روسیه نماد شر و آمریکا نماد خیر است. آیا واقعاً چنین است؟ آیا می‌توان ماهیت نظام سیاسی حاکم بر آمریکا را نماد خیر در برابر نظام سیاسی روسیه و چین به‌مثابه نماد شر معرفی کرد؟ آیا این‌گونه سخن گفتن از سوی وزیر امور خارجه را باید به‌طور مطلق بی‌اعتبار بدانیم یا اینکه رهبران پیدا و پنهان آمریکایی قصد دارند طرح تازه‌ای برای نظم جهانی پایه‌گذاری کنند.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در موسسه مارشال در بروکسل از طرح جدیدی برای جهان سخن می‌گفت که قرار است دونالد ترامپ آن را طراحی، رهبری و اجرا کند.وزیر خارجه آمریکا با اشاره به برخی ناکامی‌ها در تحولات بین‌المللی بعد از جنگ جهانی دوم به‌رغم در پیش گرفتن «چندجانبه گرایی» گفت: «این موضوع سبب شکست ما و همچنین برخی از شما (اروپایی‌ها) شد، در بسیاری از اوقات چندجانبه گرایی خودش صرفاً به یک هدف تبدیل شد نه اینکه ابزاری برای رسیدن به هدف باشد، این‌طور شده که انگار هر چه ما بیشتر معاهده امضا کنیم، امنیت بیشتر می‌شود. آیا واقعاً این موضوع صحیح است؟ سؤال اساسی آن است که آیا سیستمی که امروز وجود دارد، سیستمی موثرو مفید برای همه مردم جهان مفید است و کار می‌کند؟»مایک پمپئو با انتقاد از سازمان‌های بین‌المللی، سازمان ملل را در حصول به وظایفش ناکام معرفی کرد و افزود: «سازمان ملل قرار بود ما را به صلح نزدیک‌تر کند، اما در این امر ناکام بوده است. اسرائیل ستیزی در سازمان ملل نهادینه‌شده است. معاهده‌هایی ناکارآمد در رابطه با تغییرات آب‌وهوا به تصویب می‌رسند و کشورهای مختلف با یکدیگر تبانی می‌کنند تا بازیگرانی که اعتقادی به دموکراسی ندارند مانند کوبا و ونزوئلا عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل شوند.

آیا این سازمان مللی بود که ما آن را تأسیس کردیم؟»پمپئو که در بخش قبلی صحبت‌هایش چندجانبه گرایی را موردنقد قرار داده بود به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اشاره کرد و آن را یک هشدار نامید. وی گفت: «برکسیت یک زنگ خطر برای اروپا و اتحادیه است. این‌یک هشدار است که نشان می‌دهد مردم در مورد اینکه اتحادیه اروپا می‌تواند منافع کشورشان را تأمین کند یا خیر تردید دارند. آیا واقعاً واگذاری اختیار تصمیم‌گیری به مرکزی فراتر از واحدهای ملی در بروکسل می‌تواند تأمین‌کننده منافع کشورهای اروپایی باشد؟»وزیر خارجه آمریکا همچنین در ادامه نقد نظم کنونی نظام بین‌الملل به ناکارآمد بودن نظم کنونی در اصلاح وضعیت چین اشاره کرد و افزود: «گفته می‌شد توسعه اقتصادی و لیبرالیسم به دموکراسی منجر می‌شود اما در مورد چین چه اتفاقی افتاد؟ توسعه اقتصادی در این کشور نه ثبات منطقه‌ای به ارمغان آورد که حتی برعکس شاهد افزایش سیستم سرکوب مخالفان در این کشور هستیم. ضمن اینکه پکن با استفاده از روزنه‌های موجود در سازمان تجارت جهانی و مشکلاتی که در قانون‌گذاری این سازمان بین‌المللی وجود دارد به سوءاستفاده مستمر خود ادامه می‌دهد. این در حالی است که قوانین جهانی قدرتی را برای متوقف کردن این رفتارهای تبهکارانه چین و یا مسئول شناختن چین به دلیل نقض حقوق بشر در این کشور را تعریف نکرده است.» وزیر خارجه آمریکا همچنین در ادامه سخنرانی خود به انتقاد از روسیه پرداخت و گفت که این کشور «ارزش‌های غرب در خصوص همکاری‌های بین‌المللی و آزادی را نپذیرفته و احترامی برای آن‌ها قائل نیست.

آن‌ها مخالفان خود را سرکوب می‌کنند و به تهاجم خود در منطقه به کشورهایی چون اوکراین و گرجستان ادامه می‌دهند و حتی همین‌جا در اروپا از گاز اعصاب استفاده می‌کند و کنوانسیونی به نام منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی را که خود هم عضوی از آن است را نقض می‌کند.»وزیر خارجه آمریکا در ادامه نطق انتقادی خود نسبت به نظم کنونی نظام بین‌الملل بار دیگر کارایی سازمان‌های بین‌المللی را زیر سؤال برد و گفت: «واقعیت این است که سازمان‌های بین‌المللی یا باید اصلاح شوند یا به‌طور کل از میان برداشته شوند. چراکه چیزی که واضح است این است که امروز آن‌ها دیگر کارایی ندارند.»مایک پمپئو همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش با نام بردن از «کشورهای بد»، عدم رهبری قدرتمند آمریکا در جهان را دلیلی برای سوءاستفاده این «بازیگران بد» از شرایط کنونی در جهان معرفی کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها