رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 407918

روحانی توضیح دهد یا همین اندازه کافی است؟

11بار درخواست مذاکره با ایران از سوی امریکا در 2سال

ساعت24-دونالد ترامپ و گروه همکاران پیدا و پنهان او در مناسبات منطقه‌ای و جهانی برای ایران اهمیت فوق‌العاده‌ای در معادلات خود لحاظ کرده ا و می‌کنند. . این میزان اهمیت البته می‌تواند با راهبرد و اهداف خیر و خوب یا شر و بد باشد و بستگی دارد به اینکه نگاه به آن از کدام زاویه صورت می‌گیرد.

خبر
این اهمیت فوق‌العاده‌ای که رهبری کاخ سفید دست‌کم در ظاهر برای ایران قائل است را می‌توان از دل خبری که حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران داده است به دست آورد. روحانی که در مراسم روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی سمنان سخن می‌گفت اظهار داشت: «سال گذشته آمریکا ۸ بار مستقیم و امسال ۳ بار غیرمستقیم درخواست مذاکره داشت و بر مبنای عزت مردم نپذیرفتم.»

این خبر تا روز سه‌شنبه 16 آذرماه به اطلاع ایرانیان نرسیده بود و روحانی با تحلیلی که لابد در ذهن دارد و با توجه به مصلحت‌هایی که خود تشخیص می‌دهد از دادن این خبر بااهمیت خودداری کرده بود . اینکه روحانی می‌گوید درخواست‌های مذاکره با ایران از سوی آمریکا بدون جواب مثبت بوده است ازجمله مسائل بسیار بااهمیت اما به لحاظ سطح مقام‌های تصمیم‌گیرنده بسیار بالاست و روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور یک فرد دارای مسئولیت در میان افراد اصلی تصمیم‌گیرنده است. شاید روزی برسد و شرایط گونه‌ای شود که روحانی تشخیص دهد جزییات و ماهیت متن و حاشیه‌های درخواست‌های مذاکره با ایران از سوی رهبری کاخ سفید را با ایرانیان درمیان گذارد و البته در شرایط فعلی باید تا آن روز صبر کرد. شاید روحانی فرصتی در دوره باقی‌مانده دوران ریاست برنهاد ریاست جمهوری خود پیدا نکند که درباره محتوای درخواست‌های آمریکا برای مذاکره با ایران به شهروندان توضیح دهد و شاید اصولاً این مقام سیاسی ایران در پنهان اندیشه خود ا برای اینکه باید ایرانیان درباره این خبر بیشتر باید بدانند اعتباری قائل نیست .

کاش روزگار گونه‌ای بود که مردم می‌فهمیدند مقصود رئیس‌جمهورشان از اینکه می‌گوید برمبنای عزت مردم این درخواست‌های مذاکره را قبول نکردیم چیست. تجربه مناسبات دو نظام سیاسی ایران و ایالات متحد امریکا در 40 سال اخیر نشان می‌دهد این دو نظام به‌طور ذاتی نفی و مرگ دیگری را در فریاد می‌زنند و راهبرد همین است که شاید به‌مرورزمان در تاکتیک‌ها دگرگونی‌هایی پدیدار شوند. این حرفه‌ای دربسته‌ای که اطلاعات آن به‌صورت قطره‌چکانی از طرف روحانی داده می‌شود شهروندان را بیشتر کنجکاو می‌کند که چرا آمریکا تقریباً هردو ماه یک‌بار از ایران درخواست مذاکره می‌کند و چرا ایران این میزان تقاضا را به‌طور کامل مردود می‌داند و گام تازه‌ای از سوی ایران برای اینکه روزنه‌ای برای گفت‌وگوی شفاف و روشن باز کند برداشته نمی‌شود. کارشناسان باور دارند وقتی روحانی هیچ اطلاعات جزئی‌تر بیشتری دراین‌باره نمی‌دهد علاقه‌مندان به مقوله مناسبات ایران و آمریکا اشتیاق بیشتری برای شنیدن نشان می‌دهند و اگر روحانی دراین‌باره به‌طور واضح و آشکار و با استدلال‌های سازگار باعقل و منطق توضیح دهد امریکا از ایران چه می‌خواهد که باعزت مردم ایران ناسازگار است احتمالاً دامنه نامحبوبت آمریکا افزایش می‌یابد. روحانی می‌تواند و باید برای آگاهی بیشتر شهروندان از زمینه‌ها و خواسته‌های ضد مردم ایران از سوی کاخ سفید تحت نظارت و ریاست ترامپ رونمایی کرده و شهروندان را نامحرم نداند. هرچه دراین‌باره کمتر خبر رسانده شود مردم بیشتر به شایعه‌ها پناه می‌برند و این برای دوام یک دولت معتبر و دولتی که با شهروندان مناسبات شفاف دارد زیان‌آور است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها