رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 408181

اعتراضات فرانسه: دولت طرح افزایش مالیات سوخت را لغو کرد

ساعت24-دولت فرانسه اعلام کرده است که افزایش مالیات سوخت که به چند هفته اعتراضات خشن در این کشور دامن زد از بودجه سال آینده حذف شده است.

این تصمیم را ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه، که یک روز پیشتر فقط قول تعلیق این افزایش مالیات برای شش ماه را داده بود اعلام کرد.

شهرهای مختلف فرانسه برای سه هفته به خصوص در روزهای پایان هفته شاهد اعتراضات گسترده "جلیقه زردها" بود و قرار بود اعتراضات تازه ای در پایان هفته جاری برگزار شود.

این اعتراضات که با شکایت از افزایش بهای سوخت شروع شده بود به خشمی عمومی نسبت به هزینه زندگی بدل شد.

از زمان شروع این اعتراضات ۴ نفر جان باخته اند. این اعتراضات با خشونت و خرابکاری در برخی شهرها همراه بود که با محکومیت روبرو شد.

آقای فیلیپ سه شنبه گفته بود که برنامه افزایش بعدی مالیات "کربن" برای وسایل نقلیه که قرار بود از اول ژانویه اعمال شود برای شش ماه معلق خواهد شد تا فرصت رایزنی فراهم آید.

او همچنین گفته بود که برنامه افزایش بهای برق وگاز در ماه های زمستان معلق شده و تست های سخت تر برای حد مجاز میزان تصاعد وسایل نقلیه هم دیرتر به اجرا در خواهد آمد.

آقای فیلیپ روز چهارشنبه به مجلس عوام پارلمان گفت: "دولت آماده دیالوگ است و این آمادگی را با حذف این افزایش مالیاتی از لایحه بودجه ۲۰۱۹ نشان داده است."

این یک عقب نشینی عمده از سوی دولت امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه است که گفته بود این تدابیر برای مقابله با تغییرات اقلیمی و کاهش کسری بودجه لازم است.

علت خشم عمومی چه بود؟

آقای مکرون با شعار اصلاحات اقتصادی برای بهبود وضع زندگی مردم از طریق کاهش بیکاری و کمک به رشد اقتصادی برنده انتخابات شده بود.

اما بسیاری احساس می کنند که این شعارها عملی نشده است. برای مثال تحلیل بودجه ۲۰۱۸-۲۰۱۹ توسط موسسه سیاست دولتی فرانسه نتیجه گیری کرد که براساس این طرح ها درآمد فقیرترین طبقه جامعه عمدتا کاهش خواهد یافت یا ثابت خواهد ماند.

براین اساس خانوارها با درآمد متوسط شاهد کمی بهبود خواهند بود اما برندگان اصلی طبقه از قبل ثروتمند خواهد بود که یک درصد بالایی از نظر میزان درآمد را تشکیل می دهند.

براساس این تحلیل وضع تقریبا برای همه بازنشستگان هم بدتر خواهد شد.

منبع: بی بی سی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها