رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 408766

تکذیب نقض تحریم‌های ضدایرانی از سوی مدیر ارشد مالی هوآوی/ نگرانی غرب از دسترسی پکن به نسل پنجم شبکه تلفن همراه

ساعت24-پس از بازداشت مدیر ارشد مالی شرکت هووای، به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دادگاه این پرونده برگزار و صدور حکم نهایی به روز دوشنبه موکول شد با همه این‌ها تاکنون این اتهامات با تکذیب منگ روبه رو شده و او معتقد است تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض نکرده است.

به گزارش رویترز، «منگ وانژو» مدیر ارشد مالی هوآوی، به اتهام نقص تحریم‌های آمریکا علیه ایران در دادگاه کیفری کانادا در روز جمعه مورد محاکمه قرار گرفت و با توجه به طولانی شدن بررسی اعلام رای نهایی و ادامه بررسی‌ها به روز دوشنبه موکول شد.

منگ وانژو، دختر بنیانگذار هوآوی متهم به نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. منگ در ونکوور دستگیر شد و پس از آن چین خواستار آزادی منگ شد؛ چراکه دولت چین معتقد است منگ هیچ قانونی را نقض نکرده است.

دادگاه در این خصوص تصمیم نهایی را خواهد گرفت و پس از جلسه بی‌نتیجه ۶ ساعته روز جمعه همه منتظر روز دوشنبه و اعلام رای نهایی دادگاه درباره منگ هستند.

خبر بازداشت منگ روز چهارشنبه منتشر شد ولی ابتدا جزییات این اتفاق برای هیچ‌کس روشن نبود و به دلیل اهمیت موضوع و روابط پرالتهاب آمریکا و چین هیچ کسی خبر دقیقی از این اتفاق به رسانه‌ها ارائه نمی ‌رد اما اکنون جزییات بیشتری از این دستگیری منتشر شده است.

منگ دختر ۴۶ ساله بنیانگذار هوآوی، ممکن است به دلیل اتهامات خود مبنی بر نقص تحریم‌های آمریکا به ۳۰ سال حبس متهم شود. ایالات متحده معتقد است منگ اجازه داده است اسکای‌کام که یکی از زیرمجموعه‌های هوآوی به حساب می‌آید، با ایران روابط تجاری داشته باشد و این موضوع خلاف تحریم‌هایی بود که ایالات متحده علیه ایران وضع کرده بود. البته تاکنون این اتهامات با تکذیب منگ روبه رو شده و او معتقد است تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نقض نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین به خبرنگاران درباره بازداشت منگ گفت: «بازداشت بدون دلیل و بدون ارائه هرگونه توضیحی حقوق بشر را نقض می‌کند. ما به کانادا و ایالات متحده اعتراض کردیم و خواستار این شدیم که هر دو طرف بلافاصله دلایل بازداشت را روشن کنند و همچنین م‌یخواهیم بلافاصله وی را برای برخورداری از حقوق قانونی و فردی آزاد کنند.»

هووای یکی از شرکت‌های بزرگ مخابراتی است که در سال‌های اخیر به رقیب قدرتمند سامسونگ و اپل تبدیل شده است.

برخی دولت‌های غربی بیم آن را دارند که پکن دوباره به نسل پنجم تلفن همراه و دیگر شبکه‌های ارتباطی دسترسی پیدا کرده و از این طریق فعالیت‌های جاسوسی خود را گسترش دهد درحالیکه این شرکت بارها اعلام کرده تحت کنترل دولت چین نیست.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده هم در این رابطه گفته که آمریکا سال‌هاست در مورد رفتار شرکت‌های چینی و سرقت مالکیت فکری آمریکا و استفاده از آن به عنوان اهداف دولت چین نگرانی‌های زیادی دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها