رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 409386

عملی شدن سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا با ایران پیش از پایان ۲۰۱۸

ساعت24-مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد سازوکار ویژه مالی میان ایران و اروپا در هفته های پیش رو و پیش از پایان سال میلادی عملیاتی شود.

موگرینی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، فدریکا موگرینی ابراز امیدواری کرد ساز و کار ویژه مالی بین ایران و اروپا در هفته های پیش رو و پیش از پایان سال جاری میلادی عملیاتی شود و برای تسهیل و روان سازی و محافظت از تجارت مشروع و قانونی با ایران مورد استفاده قرار گیرد.

وی در نشست خبری آخرین شورای امور خارجی اتحادیه اروپا در سال جاری میلادی با اشاره به دستور کار شورا، مواردی را برشمرد که در آخرین شورای امور خارجی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است و افزود: در این نشست موضوع غرب بالکان، مشارکت بین اتحادیه اروپایی و اتحادیه آفریقایی و اوضاع در اوکراین بررسی شد و جلسات جداگانه ای هم درباره ایران و ونزوئلا داشتیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: درباره ایران، همه اعضا بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که ما باید سیاست کلی خود را حفظ کنیم؛ این سیاست از تمایل و علاقه مندی شدید ما به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نشأت می گیرد؛ ایران به همه تعهدات هسته ای خود پایبند بوده همچنانکه آژانس بین المللی انرژی اتمی در سیزدهمین گزارش خود که به تازگی منتشر شد بر آن تاکید داشته است. من به تازگی هم با ظریف (محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان) و هم با صالحی (علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان) دیدار داشته ام و انتظارات اروپا را به آنها منتقل کرده ام؛ انتظار ما این است که ایران پایبندی کامل خود را به توافق (هسته ای) حفظ کند؛ هم به علت منافع امنیتی و هم به سبب نیاز به جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای که در منطقه مشاهده می شود.

وی افزود: این همچنین به تعهدی باز می گردد که ما داریم و باید این اطمینان را فراهم آوریم که مردم ایران از مزایای برداشته شدن تحریم ها بهره مند می شوند البته پس از آنکه آمریکا تصمیم گرفت برخی از این تحریم ها را بازتحمیل کند لذا به ویژه در این جا وزرای سه کشور اروپایی در زمینه ایجاد ساز و کار ویژه (Special Purpose Vehicle) برای دیگران توضیح دادند و همه ما از کاری که آنان به همراه وزرای دارایی سه کشور دارند انجام می دهند پشتیبانی کردیم و من انتظار دارم این ابزار و ساز و کار در هفته های پیش رو و پیش از پایان سال جاری میلادی عملیاتی شود و برای تسهیل و روان سازی و محافظت از تجارت مشروع و قانونی با ایران مورد استفاده قرار گیرد. این تنها موردی نبود که بحث کردیم.

برجام موجب نمی شود چشم خود را به روی فعالیت های ایران ببندیم!

موگرینی در ادامه این نشست مطبوعاتی خود درباره روابط اتحادیه اروپا و ایران، گفت: پشتیبانی همه جانبه ما از اجرای کامل برجام به این معنی نیست که چشم خود را به روی دیگر مسائلی که در این کشور (ایران) می گذرد ببندیم. این مانع نمی شود که ما حمایت و همدردی کامل خود را برای نمونه از کشورهای عضو اتحادیه اروپایی اعلام داریم که شاهد فعالیت های غیرقانونی(!) برخی بخش های ایران بوده اند آنچنان که در فرانسه و دانمارک اتفاق افتاد لذا ما بر حمایت خود تصریح کرده ایم و داریم در این زمینه کار می کنیم و مهمتر از همه، اجرای کامل برجام مبنای همکاری منطقه ای ما با ایران نیز هست.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها