رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 409403

تابلوی اوراق تسهیلات مسکن باز قرمز شد

ساعت24-اگرچه تلاش ها برای نجات اوراق تسهیلات مسکن از سقوط قیمتی ادامه دارد، اما به دلیل کاهش شدید معاملات مسکن، اقبال سرمایه گذاران به این اوراق به شدت کاهش یافته است.

در حالی که هفته گذشته به دلیل کاهش شدید تقاضای خرید اوراق تسهیلات مسکن، قیمت این برگه ها در بازار سرمایه با ریزش به زیر ۵۰ هزار تومان در تعدادی از نمادهای معاملاتی همراه بود، اما در معاملات ابتدای هفته جاری ، با اقبال مشتریان روبه رو شد و دوباره در چند نماد شاهد سبزپوش شدن تابلوی فرابورس بودیم که این فرآیند موقتی بود و دوباره قیمت ها در گرانترین نماد به کانال ۵۷ هزار تومانی بازگشت. به گونه ای که تابلوی فرابورس بار دیگر در معاملات امروز اوراق تسهیلات مسکن، قرمزپوش شد.

با توجه به اینکه تلاش های نهادهای بالادستی اعطای تسهیلات مسکن برای متوازن نگه داشتن قیمت این اوراق، عمدتا در نقش مُسکن ظاهر می شود، بار دیگر تابلوی فرابورس در معاملات امروز به رنگ قرمز درآمده و دیگر خبری از برگه های تسهیلات مسکن ۶۰ هزار تومانی نیست. به خصوص که بر اساس اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در آبان ماه امسال تنها ۷ هزار و ۲۰۰ فقره معامله مسکن به ثبت رسید که کمترین میزان معاملات مسکن در ۸ ماه امسال بوده است. این افت شدید معاملات مسکن در کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن بی تأثیر نبوده است.

در معاملات امروز اوراق تسهیلات مسکن، بیشتر نمادها در بازه قیمتی ۵۲ تا ۵۷ هزار تومان در نوسان هستند و تنها ۳ نماد اوراق تسهیلات مسکن صادره در ماه های اردیبهشت و آذر ۹۶ (۹۶۰۲ و ۹۶۰۹) و مهر ۹۷ (تسه ۹۷۰۷) در گران ترین معامله امروز تا ۵۷ هزار و ۲۰۰ تومان رسیدند.

همچنین ارزان ترین برگه تسهیلات مسکن در معاملات امروز بازار سرمایه به برگه تسهیلات مسکن صادره در تیر امسال (۹۷۰۴) که ۵۳ هزار و ۷۰۰تومان به فروش رسید، تعلق دارد. ضمن اینکه در ۱۲ نماد نیز قیمت برگه ها در بازه ۵۵ هزار تومانی قرار دارد که بخش اعظم معاملات امروز بازار اوراق تسهیلات مسکن را به خود اختصاص داده است.

در حالی که میزان استقبال مشتریان به برگه های تسهیلات مسکن در معاملات ابتدایی هفته جاری نسبت به هفته های گذشته از رشد خوبی برخوردار بود و در ۷ نماد معاملاتی، تعداد برگه های جابه جا شده بالای ۱۰۰۰ فقره بود، اما در معاملات امروز بار دیگر شاهد افت سنگین حجم معامله اوراق هستیم به گونه ای که در ۱۵ نماد معاملاتی اوراق تسه، خرید و فروش با کمتر از ۱۰۰ برگه در هر نماد انجام شد.

احتمال افزایش استقبال نسبی از اوراق با هدف سرمایه گذاری

با توجه به اینکه عمده معاملات پُرحجم و پُرتعداد اوراق تسهیلات مسکن در ۲ روز نخست هفته جاری به نمادهای صادره در ماه های اخیر مربوط بوده که بیش از یک سال و نیم از زمان انقضای آنها باقی است و همچنین با توجه به اینکه احتمال افزایش مجدد قیمت اوراق در پی افزایش سقف وام مسکن در ماه های آینده وجود دارد، به نظر می رسد بخش مهمی از این اوراق خریداری شده با هدف سرمایه گذاری و فروش آنها در ماه های آتی باشد. گفتنی است بر اساس اعلام نهاد ناظر بازار سرمایه یعنی سازمان بورس و اوراق بهادار، اوراق تسهیلات مسکن با نماد معاملاتی تسه تا ۴ ماه از زمان خرید، قابل فروش به غیر نیست.

کارشناسان بازارهای سرمایه و مسکن معتقدند در روزهایی که حجم معاملات با کاهش مواجه است، می توان واقعی بودن بازار عرضه و تقاضای اوراق تسهیلات مسکن را سنجید. وضعیت امروز بازار در خصوص جابه جایی حجم بسیار پایین اوراق تسهیلات مسکن که در مواقعی کمتر از ۱۰ برگه است، نشان می دهد تمایل مصرفی خریداران واقعی این اوراق کاهش یافته است.

هزینه دریافت وام مسکن چه قدر خواهد بود؟

گفتنی است برای دریافت تسهیلات مسکن از بانک عامل بخش مسکن از محل اوراق ، متقاضیان می بایست بابت تسهیلات ۹۰ میلیون تومانی (فردی، صرفا در تهران) ۱۶۰ برگه برای ۲ مدل وام مسکن شامل وام ۶۰ میلیون تومانی خرید مسکن با سود ۱۷.۵ درصد و بازپرداخت ۱۲ ساله و وام ۲۰ میلیونی جعاله با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۵ ساله خریداری کنند که با احتساب قیمت هر برگه تسهیلات مسکن به ارزش میانگین ۵۵ هزار تومان، باید ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان صرفا بابت اوراق تسهیلات مسکن پرداخت کند؛ همچنین بانک مذکور ۱۰ میلیون تومان نیز تسهیلات بدون سپرده با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۳ ساله به متقاضیان اعطا می کند که برای دریافت آن نیازی به خرید اوراق تسهیلات مسکن نیست.

همچنین در صورتی که متقاضیان «زوجین» خرید مسکن بخواهند از تسهیلات ۱۴۰ میلیون تومانی وام خرید مسکن از محل اوراق تسهیلات (صرفا برای پایتخت) استفاده کنند، می بایست ۲۴۰ برگه برای دریافت دو مدل وام ۱۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن با سود ۱۷.۵ درصد و بازپرداخت ۱۲ ساله و ۲۰ میلیون تومانی جعاله مسکن با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۵ ساله استفاده کنند. با احتساب میانگین هر برگه گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن به قیمت ۵۵ هزار تومان، زوجین باید ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بابت این اوراق هزینه کنند. ضمن اینکه بانک مذکور به زوجین ۲۰ میلیون تومان وام مسکن بدون سپرده و بدون نیاز به خرید اوراق تسهیلات با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۳ ساله اعطا می کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها