رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 409484

رویارویی محمود صادقی با شورای نگهبان/ سکوت شورای نگهبان درباره کریمی قدوسی

ساعت24-کدخدایی در ادامه یادداشت خود چند نکته را درباره ادعای صادقی عنوان کرد و نوشت: «آقای صادقی نماینده هستند و حقوقدان. اصل اول در این‌گونه امور حُسن‌نیت است. ولو اینکه ایشان آن جلسه را فراموش کرده‌اند، آیا بعد از حدود سه سال نباید این مدارک را به شورای نگهبان ارسال می‌کردند؟»

محمود صادقی
محمود صادقی در تازه‌ترین جدال خود با شورای نگهبان سرشاخ شده است. او چندی پیش در قامت نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به سراغ شورای نگهبان رفت و مدعی فساد در این نهاد شد. ادعای صادقی بدون هزینه نبوده و شورای نگهبان از این نماینده مجلس به هیات نظارت بر نمایندگان شکایت کرده است. از سوی دیگر در این میان بحث‌های دو طرفه‌ای نیز میان محمود صادقی و عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورا شکل گرفته است.

محمود صادقی پیشتر نیز با قوه قضائیه وارد جدال شده بود


به گزارش فرارو، محمود صادقی در تیر ماه توئیتی در حساب کاربری خود منتشر کرد که حالا به جنجال تبدیل شده و برای او دردسر ایجاد کرده است.


او گفته بود: «آیا آیت الله جنتی اطلاع دارند که فساد مالی در نهاد تحت مدیریت خودشان هم رخنه کرده است؟»


صادقی تاکید کرده بود که «اگر به افراد تأمین داده شود بسیاری حاضرند شهادت بدهند در جریان بررسی صلاحیت نامزد‌های مجلس از طرف برخی مرتبطین با هیأت‌های نظارت برانتخابات چه درخواست‌هایی از آنان شده است.»


چند روز پیش سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس اعلام کرد که این هیات شکایت شورای نگهبان از محمود صادقی را در دستور کار خود قرار داده است.


همچنین محمود صادقی شکوائیه شورای نگهبان خطاب به دادستان تهران را منتشر کرد. در این شکواییه شورای نگهبان سخنان مطرح شده از سوی صادقی را "کذب" خوانده است.


پس از آن عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در دفاع از شکایت شورای از نماینده تهران گفت: ««ابتدا از وی [محمود صادقی]تقاضای ارائه مستندات شد، ولی با توجه به این که مستنداتی ارائه نشد موضوع را از طریق قوه قضائیه پیگیری کردیم تا تعیین تکلیف شود.»


اما محمود صادقی این ادعا را رد کرده و گفته است شورای نگهبان هیچ گاه از او تقاضای مستندات نکرده است. صادقی تاکید کرد: «تعدادی از افرادی که برای تأیید صلاحیت به آن‌ها پیشنهاد پرداخت وجه شده یا در این باره اطلاع دارند، آمادگی خود را برای ادای شهادت در هیأت نظارت اعلام کردند.»


با این حال سخنگوی شورای نگهبان دست بردار نبود و در یادداشتی به این موضوع پرداخت.


کدخدایی در این یادداشت در حسن نیت محمود صادقی در افشاگری در این رابطه تردید کرد و ماجرای جلسه‌ای را تشریح کرد که در آن به اعضای فراکسیون امید و از جمله صادقی گفته مدارک خود در این زمینه را ارائه کنند، اما هیچ مدرک و مستنداتی ارسال نشد.


کدخدایی در ادامه یادداشت خود چند نکته را درباره ادعای صادقی عنوان کرد و نوشت: «آقای صادقی نماینده هستند و حقوقدان. اصل اول در این‌گونه امور حُسن‌نیت است. ولو اینکه ایشان آن جلسه را فراموش کرده‌اند، آیا بعد از حدود سه سال نباید این مدارک را به شورای نگهبان ارسال می‌کردند؟»


او در ادامه معتقد است "اعلام عمومی آن هم در پاسخ دبیر محترم شورای نگهبان، این ابهام را در بر دارد که هدف از رسانه‌ای کردن، حل مسئله نیست و شاید اهداف دیگری را در پی دارد؟"


کدخدایی همچنین افزود: «سؤال بعدی از یک نماینده حقوقدان این است که آیا اگر کسی با تخلفی روبه‌رو می‌شود نباید به نهاد‌های نظارتی اعلام کند؟ با چه مجوزی چند سال این پیگیری را به تأخیر انداخته‌اند؟ آیا می‌توان اعلام تخلف را بنا به تشخیص شخصی به تعویق افکند؟!»

سخنگوی شورای نگهبان گفته است: «خوشحال می‌شویم اگر نقص و یا تخلف احتمالی در کار است با دریافت گزارش آن تخلف به اصلاح روند بپردازیم، لیکن توجه شود که بهره‌برداری انتخاباتی با اعلام تخلف با حُسن‌نیت بسیار فاصله دارد. تلاش کنیم با حُسن‌نیت پیگیر تخلفات باشیم، وگرنه افکار عمومی تصور دیگری از این‌گونه عملکرد‌ها خواهد داشت.»
مشخص نیست نهایتا این پرونده به کجا می‌رسد، اما به نظر می‌رسد نماینده تهران دچار دردسر تازه‌ای شده است.


محمود صادقی از ابتدای دوره نمایندگی اش تاکنون بر چنین مسائلی متمرکز شده است. او در ابتدا با قوه قضائیه وارد جدل شد که حاشیه‌های فراوانی داشت و هنوز هم این حاشیه‌ها ادامه دارد. او به حساب‌های رییس قوه قضائیه اعتراض کرده بود.

اعتراض‌هایی که در سال ۹۵ او را تا پای بازداشت هم برد.


او در موارد دیگری نیز با سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف سرشاخ شده است. افشاگری‌های او علیه بانک سرمایه و بدهکاران کلان بانکی از جمله موارد دیگری است که صادقی به آن‌ها ورود کرده است.


صادقی حتی به علی لاریجانی رییس مجلس هم رحم نکرده و اخیرا در اظهار نظری تند گفته است "ما برای بهبود مجلس اول باید نظام حزبی را بپذیریم، متأسفانه برخی از نمایندگان در ادوار گذشته خود باعث کاهش نقش‌شان شده‌اند، در همه جای دنیا رئیس مجلس اسپیکر (سخنگو) است، اما در مجلس ما رئیس مجلس روز به روز رئیس‌تر می‌شود."


با این حال در مواردی اظهارات صادقی پایه و اساس محکمی هم نداشته و و نهایتا منجر به عذرخواهی او گشته است.


اقدامات و افشاگری‌های صادقی باعث شده که او بنا به گفته سخنگوی هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان به غیر از شکایت شورای نگهبان ۱۱ مورد شکایت دیگر هم داشته باشد. البته ظاهرا هیات نظارت درباره آن ۱۱ مورد نظر خود را به قوه قضائیه اعلام کرده است.

رویکرد دوگانه شورای نگهبان؟!

پس از جدال لفطی سخنگوی شورای نگهبان با محمود صادقی بر سر اظهارات او، یک نماینده مجلس از رویکرد دو گانه شورای نگهبان در این باره انتقاد کرد. جعفر زاده ایمن آبادی نماینده رشت با اشاره به اظهارات جواد کریمی قدوسی خواستار برخورد شورای نگهبان با این نماینده شد.

کریمی قدوسی گفته بود: «۵۰ درصد این مجلس به‌دنبال فروپاشی نظام جمهوری اسلامی است، سران فتنه ۸۸ به‌دنبال سقوط نظام جمهوری اسلامی بودند و حالا امروز ۵۰ درصد نمایندگان مجلس پشت تریبون می‌روند و از سران فتنه دفاع می‌کنند».

جعفر زاده در توئیتی در این باره نوشت: «هیچ عقلی نمی پذیرد شورای نگهبان با تمام فیلترها و دقتهایی که داردحدود ۱۵۰ نماینده برانداز را وارد مجلس کرده باشد؟ شورای نگهبان برعلیه آقای صادقی شکایت کرده ولی از اتهام آقای کریمی قدوسی بی تفاوت گذر نموده است! اعتقادی به شکایت برعلیه نماینده مجلس ندارم ولی این دوگانگی توجیه ندارد!»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها