رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 410236

خروج ۱۰ هزار آموزش‌دهنده از گردونه نهضت سوادآموزی

ساعت24-رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه ۲۰۰۰ آموزش‌دهنده در دوره توانمندسازی شرکت و گواهی مربیگری دریافت کردند از خارج شدن ۱۰ هزار نفر از گردونه فعالیت در نهضت به علت دریافت نکردن این گواهی خبر داد.

علی باقرزاده درباره آخرین روند اعطای گواهی مربیگری به آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: این پروژه به منظور توانمندسازی و آموزش آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی از دو سال قبل با همکاری جهاد دانشگاهی شروع شد و جمعیت قابل توجهی با هزینه حداقلی آموزش دیدند.

وی افزود: آموزش واحدهای درسی اعم از روانشناسی آموزش بزرگسالان، اصول آموزش بزرگسالان، روش تدریس کتب، ارزشیابی و... است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اینکه قصد داشتیم از سطح سواد فناورانه همکاران نیز مطلع شویم و بسنجیم که تا چه اندازه امکان آموزش از این طریق مهیاست، اظهار کرد: یافته‌های ما غیرقابل انتظار بود و با وجود آنکه بخش قابل توجهی تحصیلکرده در بین آموزش دهندگان داشتیم بسیاری برای ثبت مشخصات خود به کافی‌نت مراجعه کرده بودند.

باقرزاده ادامه داد: ۷۲ هزار نفر در این دوره ثبت‌نام و گواهی دریافت کردند اما ۱۰ هزار نفر نمره لازم را کسب نکردند و از گردونه خارج شدند و اجازه فعالیت به آنها ندادیم. مشروط به اینکه دوره مجدد برایشان برگزار کنیم می‌توانند دوباره در آزمون شرکت کنند.

وی همچنین درباره احتمال کمبود نیروی آموزش دهنده گفت: حدود ۶۲ هزار آموزش‌دهنده گواهی مربیگری دریافت کرده‌اند و اگر هر کدام ۱۰ نفر را هم آموزش بدهند حدود ۶۰۰ هزار بیسواد تحت برنامه‌های سوادآموزی قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر هر کجا با کسری نیرو مواجه شویم از تحصیلکرده‌های همانجا به شکل داوطلبانه استفاده می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، در گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال نرخ باسوادی۹۸.۲ درصد و تعداد بیسوادان باقی مانده ۱۹۰ هزار و ۵۰۰ نفر است. در گروه سنی ۱۰ تا ۲۹ سال نرخ باسوادی ۹۷.۳ درصد و تعداد بیسوادان ۶۶۸ هزار و ۸۰۰ نفر و در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال نرخ باسوادی ۹۷.۴ درصد و تعداد بیسوادان دو میلیون و ۶۹۲ هزار نفر است.

وی افزود: علت این آمارهای متفاوت این است که از سه گروه سنی ۱۰ تا ۱۹، گروه سنی ۱۰ تا ۲۹ سال و گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال آمار داریم که البته همپوشانی هم دارند. در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از این گروه‌ها نام برده شده است و بر اساس هر سه گروه سنی، آمارهایی ارائه می‌شوند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی وضعیت سوادآموزی اتباع را نیز تبیین کرد و گفت: نرخ باسوادی در این گروه ۶۷.۴ درصد و تعداد کل بیسوادان آنها ۶۰۰ هزار نفر است. اگر اتباع را از آمار کلی خارج کنیم می‌توان گفت که در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال نرخ باسوادی بالای ۹۵ درصد است.

باقرزاده با بیان اینکه رشد باسوادی در یک میانگین ۱۵ ساله جهانی یک درصد بوده است،اظهارکرد: این در حالیست که نرخ رشد عمومی باسوادی در سال‌های ۹۱ تا ۹۵ حدود ۲.۸۵ درصد و در مدت مشابه قبل از خود نیز ۰.۲ درصد بوده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها