رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 410259

استرالیا، قدس را به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل به رسمیت شناخت

ساعت24-نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد این کشور، قدس غربی را به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی به رسمیت شناخته است.

«اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا اعلام کرد این کشور قدس غربی را به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی به رسمیت شناخته اما فورا سفارت خود را به این شهر منتقل نمی‌کند.

بر اساس گزارش «روسیاالیوم»، موریسون طی سخنانی تصریح کرد، استرالیا هم‌اکنون قدس غربی را که مقر کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) و بسیاری از سازمان‌های دولتی است، به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل به رسمیت می‌شناسد.

وی افزود، این کشور دنبال انتقال سفارت خود به قدس غربی نیز هست اما پس از مشخص کردن وضعیت نهایی و زمانی که این موضوع عملی باشد.

موریسون در اکتبر گذشته برای انتقال سفارت کشورش به قدس غربی اعلام آمادگی کرده بود.

تشکیلات خودگردان جمعه (دیروز) و قبل از اعلام استرالیا مبنی بر شناسایی قدس به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی، از کشورهای عربی و اسلامی خواسته بود در صورت عملی شدن این موضوع، استرالیا را مورد تحریم اقتصادی قرار دهند.

این اقدام استرالیا پس از آن انجام می‌شود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در سال 2017 قدس را پایتخت فلسطین اشغالی اعلام کرد و ماه می 2018 (24 اردیبهشت 1397)، طی مراسمی، سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس غربی منتقل شد.

اصطلاح قدس غربی و شرقی از زمانی به وجود آمد که رژیم صهیونیستی در جنگ 1948 (سال اشغال فلسطین) بخش‌های غربی قدس را به اشغال خود در آورد و بقیه قسمت‌های قدس تحت کنترل اردن ماند.

در جنگ شش روزه میان چند کشور عربی و رژیم صهیونیستی، تل‌آویو بخش‌های باقی‌مانده از قدس (قدس شرقی) را نیز اشغال کرد. سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» در بیانیه استقلال فلسطین در سال 1988 اعلام کرد قدس شرقی را پایتخت دولت مستقل فلسطین می‌داند. شورای امنیت سازمان ملل نیز در قطعنامه 478 این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و تصاحب قدس شرقی را غیرقانونی دانست اما رژیم صهیونیستی تا کنون به این موضوع بی‌اعتنا بوده است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها