رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 410268

آخرین وضعیت پروژه‌ی آب‌شیرین‌کن‌ها در ایران

ساعت24-در حال حاضر ۸۵ واحد آب شیرین‌کن با ظرفیت حدود ۴۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در ایران در حال ساخت و بهره‌برداری است که با تاکید رییس جمهور باید توسعه این فناوری با سرعت بیش‌تری پیش برود.

طبق ماده ۳۶ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت نیرو باید ۳۰ درصد از آب مورد نیاز شهرهای ساحلی همجوار با خلیج فارس و دریای عمان را از طریق آب شیرین‌کن تامین کند و بر اساس این قانون نیز باید حداقل ۷۰ درصد تجهیزات آب شیرین‌کن‌ها و انتقال دانش و فناوری آن توسط شرکت‌های داخلی انجام شود.

علی‌رغم اقدامات متعددی که در این راستا انجام شده، احمد سیاحی - مدیرکل دفتر تحقیقات، توسعه فن‌آوری و ارتباط با صنعت آبفای کشور - معتقد است که کماکان از برنامه عقب هستیم؛ چراکه بیش از یک سال از اجرای برنامه ششم گذشته اما برنامه عملیاتی در این زمینه تدوین نشده است.

به گفته وی، عزم دولت در این زمینه جدی است و با توجه به تخصیص عمده منابع برای این طرح و حمایت جدی از تولیدکنندگان تجهیزات و کالاها می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی در این طرح نهایت همکاری را برد. هم‌چنین اخیرا رئیس جمهوری بر این مساله تاکید کرده و گفته است که ایران تقریباً در یک منطقه خشک قرار گرفته است و ما باید برای مردم به فکر آب باشیم؛ ایران هیچ مشکل آبی ندارد، بلکه مشکل تلاش و برنامه‌ریزی دارد.

وی هم‌چنین گفته است "در جنوب و شمال آب داریم؛ چطور تمام کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از این آب استفاده می‌کنند و ما استفاده نمی‌کنیم و همه چشم ما به آسمان بوده که باران ببارد. خداوند منابع بزرگ آب را در کنار ما قرار داده و باید از آن‌ها استفاده کنیم".

روحانی اما با بیان این‌که در شمال باید همانند دیگر همسایگان از دریای خزر استفاده کنیم، اظهار کرد: درحالی که دیگران در حال بهره‌گیری از آب دریای خزر هستند اما ما معطل مانده‌ایم و تماشا می‌کنیم. کشورهای همسایه در دریای خزر، این همه آلودگی درست می‌کنند، به‌گونه‌ای که در ساحل خزر در مازندران، گیلان و گلستان لایه نفتی روی آب بسته شده است و ما استفاده مشروع‌مان از این دریا را به بهانه‌های بسیار جزئی که نادرست و ناصحیح است، انجام نمی‌دهیم.

از سوی دیگر، رضا اردکانیان - وزیر نیرو - نیز اخیر اعلام کرد که در زمینه آب‌شیرین‌کن‌ها، ۱۴۲ قرارداد مشارکت بخش خصوصی با سرمایه‌ای بالغ‌ بر ۷۳۰۰ میلیارد تومان منعقد شده است و وزارت نیرو برنامه‌های ویژه‌ای را برای این موضوع در نظر گرفته است.


درباره جزئیات اجرای پروژه آب شیرین کن در ایران، شاهین پاکروح - معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب کشور - به ایسنا گفت: تأمین آب فلات مرکزی ایران، شامل ۱۷ استان از طریق شیرین‌سازی آب خلیج فارس و دریای عمان، جزو برنامه وزارت نیرو است که هم‌اکنون آب‌شیرین‌کن‌هایی به ظرفیت ۲۳۰۰۰ متر مکعب در بندرلنگه، چابهار و کنارک به ظرفیت ۳۲۵۰۰ مترمکعب، در آبادان به ظرفیت ۱۰.۰۰۰ مترمکعب، در بندرعباس به ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب، در شبانه‌روز در حال احداث است و در تمامی جزایر جنوب، تأسیسات نمک‌زدایی آب دریا، فعال و یا در دست اجراست.

وی با تاکید بر این مساله که در شرایط کنونی، به دلایل تغییر اقلیم و استمرار پدیده‌ خشکسالی، ما بیش از گذشته نیازمند تأمین آب به روش‌های غیرمتعارف هم‌چون استفاده از فناوری آب شیرین‌کن‌ها هستیم، تصریح کرد: تکمیل و راه‌اندازی آب‌شیرین‌کن‌های در حال احداث در شهرهای بندرعباس، بستک و پارسیان تا پایان سال ۱۴۰۰، بیش از ۵۰ درصد نیاز آبی استان از طریق تأسیسات شیرین‌سازی تأمین خواهد شد و ۴۰ درصد مابقی نیز وابسته به آب‌های سطحی و زیر سطحی خواهد بود.

در هر حال، به گفته کارشناسان، با وضعیت کنونی خشکسالی و تغییر اقلیم موجود، چاره‌ای جز رفتن به سمت تامین آب شیرین از محل آب دریا وجود نخواهد داشت، در این راستا نیز مطالعاتی که وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور انجام داده، به تصویب رسیده و ابلاغ شده است که در فاز اول، آب مورد نیاز حاشیه یکصد کیلومتری جنوب کشور در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و بوشهر، به‌طور کامل از آب دریا تامین شود و از آب‌های درون سرزمینی رفع نیاز شود.

هم‌چنین طبق برنامه‌ریزی انجام شده، باید در آینده دو میلیون مترمکعب در شبانه‌روز، آب‌شیرین کن داشته باشیم؛ هم‌اکنون نیز ۴۰۰ هزار مترمکعب آب شیرین کن درحال ساخت و بهره برداری است و قرار شده تا طی دو فاز، با تامین ۳۰۰ هزار مترمکعب آب در شبانه‌روز، به اهداف مورد نظر دست یافت و به نظر می‌رسد که با این رویکرد دولت بتواند گام بزرگی در این حوزه بردارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها