رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 410295

الزامات جذب سرمایه‌ خارجی/سرمایه گذار از دولت چه انتظاری دارد؟

ساعت24-رییس کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی با بیان اینکه جذب سرمایه گذاری خارجی اکنون یک اولویت سیاسی برای سران دنیا است، گفت: سردمداران حکومتی در دنیا شخصا به دنبال جذب سرمایه هستند.

علیرضا شیرمحمدی در سمینار فرصت های سرمایه گذاری خارجی منطبق با انجمن جهانی توسعه سرمایه گذاری گفت: سرمایه گذاری خارجی برای سرمایه گذاران افزایش دستمزد، اشتغالزایی، آموزش نیروی کار، افزایش اتصال به زنجیره جهانی و تحول در محیط کسب و کار و پایداری در تعاملات سیاسی را به دنبال دارد، ضمن اینکه افزایش درآمدهای مالیاتی و توسعه صادرات نیز از جمله مزایای آن است.

رییس کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی با بیان اینکه نیاز به ٣٠٠ میلیارد سرمایه گذاری خارجی وجود دارد، افزود: کشورها در سراسر دنیا، قدرتمندانه و با جدیت با یکدیگر رقابت می کنند تا سرمایه گذاری مستقیم خارجی را جذب کنند؛ این در حالی است که سیاستمداران معتقد هستند که سرمایه گذار مستقیم خارجی می تواند از طریق ایجاد سرمایه اضافی، ایجاد شغل و انتقال فناوری ها و فنون و اطلاعات خاص جدید در بین مرزهای بین المللی، سهم و همکاری قابل توجهی در رشد اقتصادی سریع تر داشته باشد.

وی تصریح کرد: امروز در دنیا جذب سرمایه گذاری خارجی به یکی از اولویت های سیاسی کشورها تبدیل شده است و بنابراین بسیاری از روسای جمهور و سردمداران دنیا از سرمایه های خارجی به شدت استقبال می کنند.

به گفته شیرمحمدی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی ممکن است منجر به تبلور بهره وری مثبت در شرکتهای داخلی به ویژه در توسعه صنایع فعلی شود که با ارایه این مزیت های بالقوه از جریان داخلی، یک سوال مهم برای دولتها این است که چگونه سرمایه گذاران خارجی را جذب کنند.

وی اظهار داشت: تلاش های ارتقای سرمایه گذاری منجر به جریان های داخلی بیشتر سرمایه گذاری مستقیم خارجی می شوند که به نظر می رسد که ارتقای سرمایه گذاری در کشورهایی که زبان انگلیسی، زبان رسمی آنها نیست و در کشورهایی که از نظر فرهنگی فاصله زیادی از ایالات متحده دارند، موثرتر بوده و قابلیت اجرای بالایی دارد؛ همچنین ارتقای سرمایه گذاری در کشورهایی که دولت های آنها اثربخشی کمتری داشته و فساد بیشتر در آنها حاکم است و نیاز به دوره زمانی طولانی تری برای شروع یک تجارت یا یک کسب مجوز ساخت دارند، عملکرد و تاثیر بهتری خواهد داشت.

شیرمحمدی خاطرنشان کرد: در ایران علیرغم وجود یک قانون سرمایه گذاری خارجی خوب، اما دولت در کشور ما توانمندی لازم را ندارد که در مقابل سرمایه گذاران خارجی خود را هم سطح بداند. در ایران دولت خود را دارای جایگاه بالایی می داند که عملا کار را سخت می کند؛ ضمن اینکه دولت عموما بازاریاب خوبی نیست.

وی اظهار داشت: استارتاپ ها یکی از سرمایه گذاران جدید هستند و باید راه را برای آنها بیشتر باز کرد؛ ضمن اینکه باید برای رونق سرمایه گذاران خارجی شرایط را سهل تر از قبل کرد و از دیدگاه سرمایه گذاران خارجی به فراهم آوردن زمینه های لازم برای حضور سرمایه گذاران در کشور نگاه کرد.

رییس کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی ادامه داد: ما باید زیرساختهای لازم را در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی فراهم کنیم؛ تامین مواد اولیه، خدمات و قطعات ارزان و دستیابی به تکنولوژی از نظر سرمایه گذاران بسیار مهم است، ضمن اینکه بازده سرمایه گذاری، نیروی انسانی، ریسک کشورها و مواد اولیه و انرژی از جمله موارد مورد نیاز سرمایه گذاران است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها