رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 410335

زنان با 55 سال سن بازنشسته می شوند

ساعت24-چندین شرط مختلف برای بازنشستگی بانوان وجود دارد که برحسب دارا بودن آن می توانند از این موقعیت ها برای بازنشستگی بهره مند شوند.

مدیرکل امور فنی مستمری های سازمان تامین اجتماعی شرایط بازنشستگی بانوان در این سازمان را اعلام کرد و گفت: زنان شاغل دارای 55 سال سن در صورت داشتن 20 سال سابقه کار می توانند بازنشسته شوند.

سیدمحمدعلی جنانی افزود: چندین شرط مختلف برای بازنشستگی بانوان وجود دارد که برحسب دارا بودن آن می توانند از این موقعیت ها برای بازنشستگی بهره مند شوند.

وی اظهار داشت: یکی از این شرایط استفاده از تبصره چهار ماده 76 قانون تامین اجتماعی است که بر اساس آن بانوان مشمول قانون کار، با 20 سال سابقه و 42 سال سن می توانند از این قانون استفاده کنند و بازنشسته شوند.
در تبصره‌ چهار ماده 76 قانون تامین اجتماعی آمده است، زنان‌ کارگر با داشتن‌ 20 سال‌ سابقه‌ کار و 42 سال‌ سن‌ به‌ شرط‌ پرداخت‌ حق‌ بیمه‌ با 20 روز حقوق‌ می ‌توانند از مزایای بازنشستگی استفاده کنند.

جنانی ادامه داد: همچنین بر اساس تبصره یک ماده 76 بانوان و مردان می توانند از قوانین بازنشستگی بهره مند شوند که در این تبصره برای مردان 30 سال سابقه و 50 سال سن و برای بانوان 30 سال سابقه و 45 سال سن در نظر گرفته شده است تا مشمول بازنشستگی شوند.

وی درباره مشاغل سخت و زیان آور نیز توضیح داد: مشاغل‌ سخت‌ و زیان ‌آور مشاغلی‌ است‌ که‌ در آنها عوامل‌ فیزیکی‌، شیمیایی‌، مکانیکی‌ و بیولوژیکی‌ محیط‌ کار غیراستاندارد بوده‌ و در اثر اشتغال‌ کارگر تنشی‌ به‌ مراتب‌ بالاتر از ظرفیت های‌ طبیعی‌ (جسمی‌ و روانی‌) در وی‌ ایجاد می‌ شود که نتیجه‌ آن‌ بیماری‌ شغلی‌ و عوارض‌ ناشی‌ از آن‌ است‌. برای اینگونه مشاغل می توان ‌با بکارگیری‌ تمهیدات‌ فنی‌، مهندسی‌، بهداشتی‌ و ایمنی‌، صفت‌ سخت‌ و زیان ‌آور بودن‌ را کاهش‌ داد یا حذف‌ کرد.

جنانی اضافه کرد: افرادی‌ که‌ حداقل‌ 20 سال‌ متوالی‌ و 25 سال‌ متناوب‌ در کارهای‌ سخت‌ و زیان‌ آور اشتغال‌ داشته‌ و در هر مورد حق ‌بیمه‌ مدت‌ یادشده را به‌ سازمان‌ پرداخته‌ باشند، می ‌توانند تقاضای‌ مستمری‌ بازنشستگی‌ کنند، هر سال‌ سابقه‌ پرداخت‌ حق ‌بیمه‌ در کارهای‌ سخت‌ و زیان ‌آور 1،5 سال‌ محاسبه‌ خواهد شد.

مدیرکل امور فنی مستمری های سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: بازنشستگی با شرایط سخت و زیان آور بودن، شرط سنی ندارد و هر بانویی می تواند با 20 سال فعالیت بازنشسته شود.

وی ادامه داد: همچنین بانوان می توانند با شرط سنی 55 سال و مردان با 60 سال از مزایای بازنشستگی با 20 سال سابقه کاری استفاده کنند.

البته برخی دستگاه های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، با 25 سال سابقه، بانوان و مردان متقاضی را بازنشسته می کنند و شرط سنی هم ندارد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی، بیشترین تعداد افراد بیمه شده این سازمان به گروه سنی 30 تا 34 سال تعلق دارند که حدود 21،12 درصد از کل جمعیت بیمه شده فعال را شامل می شوند.

تعداد بیمه شدگان اجباری سازمان تامین اجتماعی نزدیک به ٩ میلیون و 500 هزار نفر است که ١٩ درصد آنان را زنان تشکیل می دهند. همچنین تعداد بیمه شدگان خاص تحت پوشش این سازمان بیش از چهار میلیون نفر است که در این حوزه نیز ١٩ درصد بیمه شدگان را زنان تشکیل می دهند.

در حوزه بازنشستگان نیز بر اساس اطلاعات به دست آمده، هشت و سه دهم درصد بازنشستگان عادی و هفت و سه دهم بازنشستگان پیش از موعد زن هستند. اکنون تامین اجتماعی حدود سه میلیون نفر بازنشسته دارد.
سازمان تامین اجتماعی با حدود 42 میلیون نفر بیمه شده و مستمری بگیر، 18 نوع خدمت بیمه ای و درمانی به افراد زیرپوشش ارائه می دهد.

این سازمان دارای مراکز مختلف بیمه ای و درمانی است و 356 بیمارستان و درمانگاه تامین اجتماعی بخش قابل توجهی از خدمات درمانی مورد نیاز بیمه شدگان را به صورت رایگان تامین می کند.

بخش بیمه ای تامین اجتماعی دارای 480 شعبه در سراسر کشور است و خدمات بیمه ای این سازمان از طریق این واحدها به جامعه تحت پوشش ارائه می شود. همچنین برای تسهیل امور و دسترسی آسان تر مردم به خدمات تامین اجتماعی، شعب اقماری و کارگزاری های این سازمان نیز به عنوان واحدهای وابسته به شعب، مشغول فعالیت هستند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها