رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 410355

شرایط تبدیل وضعیت و استخدام آموزش‌دهندگان سوادآموزی

ساعت24-رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور اظهار کرد: هیچ رابطه‌ای بین بیمه آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی، استخدام و تبدیل وضعیت آن‌ها وجود ندارد و استخدام تنها بر اساس شرایط مندرج در قانون انجام می‌شود.

علی باقر زاده در جمع آموزش‌دهندگان شهرستان‌های شیراز، مرودشت، عشایر سیار و ارژن این استان، گفت: نقش و مسئولیتی که در سوادآموزی پذیرفته‌ایم در حوزه آموزش غیررسمی است، جایی که زمان و مکان برای جذب و آموزش سواد آموزان باید حداکثر انعطاف را داشته باشد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور افزود: ارزشیابی نیز در سوادآموزی از جنس درونی است و این سوادآموز است که باید تائید کند که این آموزش موجب بهبود زندگی او شده است یا خیر.

وی با اشاره به برگزاری یک دوره آموزش غیرحضوری با مشارکت جهاد دانشگاهی برای آموزش‌دهندگان سراسر کشور، گفت: همه آموزش‌دهندگان ملزم به شرکت در این آزمون بوده‌اند و عدم شرکت در آن موجب حذف آن‌ها از چرخه همکاری باسواد آموزی و نداشتن مجوز تشکیل کلاس در سال ۹۷ شده است.

باقر زاده تأکید کرد: هیچ رابطه استخدامی بین این آزمون و استخدام آموزش‌دهندگان وجود ندارد و این آزمون تنها یک دوره آموزشی ویژه آموزش‌دهندگان فعال بوده.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش همچنین گفت: آموزش‌دهندگانی که طی سال‌های ۹۴ تا ۹۶ کلاس تشکیل نداده‌اند، یا سن آن‌ها از ۵۵ سال بالاتر است و همچنین افرادی که مدرک دانشگاهی ندارند و یا در آزمون جهاد دانشگاهی قبول نشده‌اند، در سال ۹۷ از ادامه همکاری آن‌ها جلوگیری شده است و غیرفعال شده‌اند، اما اگر این افراد بر اساس مصوبه مجلس شرایط لازم برای استخدام را داشته باشند، این امر هیچ محدودیتی برای به‌کارگیری آن‌ها ایجاد نخواهد کرد.

وی در پاسخ به سؤال آموزش‌دهندگان در مورد بیمه نیز گفت: بیمه حق شما است و جدای از شرایط پرداخت حق بیمه در سنوات قبل که به اشکال مختلف پرداخت می‌شد، از ابتدای سال ۹۷ آموزش‌وپرورش موظف به پرداخت حق بیمه آموزش‌دهندگانی که کلاس تشکیل داده‌اند، به تعداد افراد تحت پوشش به مدت ۵ ماه در سال و هر ما ۲۱ روز شده است.

باقر زاده تأکید کرد: هیچ رابطه‌ای بین بیمه آموزش‌دهندگان و استخدام و تبدیل وضعیت آن‌ها وجود ندارد و استخدام تنها بر اساس شرایط مندرج در قانون انجام می‌شود.

رئیس سازمان سوادآموزی کشور از امکان نظارت دقیق بر وضعیت سواد آموزان ثبت‌نام‌شده از ابتدای سال ۹۷ خبر داد و گفت: هم‌اکنون به‌صورت مکانیزه قادر به تفکیک سواد آموزان و تشخصی افراد باسواد ثبت‌نام‌شده در سامانه سوادآموزی هستیم و در صورت برخورد با این‌گونه موارد، ضمن حذف این افراد از لیست سواد آموزان، در صورت تخلف آموزش‌دهنده، با آن‌ها نیز برخورد قانونی خواهد شد و از تشکیل کلاس توسط آن‌ها جلوگیری می‌شود.

وی گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون سه گروه آموزش‌دهنده وجود داشته، یک گروه داوطلبانه همکاری باسواد آموزی هستند که بین سال‌های ۵۸ تا ۶۵ باسواد آموزی همکاری داشته‌اند، گروه دوم که از سال ۶۵ تا ۹۰ و هم‌زمان با تأسیس سازمان سوادآموزی، به‌عنوان آموزشیار، بر اساس آزمون و گزینش جذب و با سازمان همکاری کرده‌اند.

باقر زاده در مورد گروه سوم این دسته‌بندی نیز گفت: از سال ۹۰ بر اساس قانون، سازمان از به‌کارگیری اشخاص حقیقی منع شد و طرف قرارداد ما شرکت و موسسه‌های مختلف غیردولتی شدند که ما به‌صورت برون‌سپاری از آن‌ها خرید خدمت انجام دادیم.

معاون وزیر با اشاره به شرایط تبدیل وضعیت و استخدام آموزش‌دهندگان، گفت: با قانون‌گذاری مجلس در سال ۹۵ آموزش‌وپرورش در صورت کمبود شدید نیروی انسانی، مجوز بکار گیری افراد را در رشته و جنسیت‌های موردنیاز خود به‌صورت حق‌التدریس از چهار گروه دریافت کرد.

وی گفت: این چهار گروه شامل مربی پیش‌دبستانی، حق‌التدریس و شرکتی‌های فعال قبل از سال ۹۱ و همچنین آموزش‌دهندگان تجمیعی سوادآموزی هست که به شروط پوشش دو سوادآموز به بالا قبل از سال ۹۲ فعالیت کرده‌اند.

رئیس سازمان سوادآموزی کشور افزود: در قانون جدید که در مهر ۹۷ به تصویب رسید، نحوه استخدام آن‌ها تعیین تکلیف شد و بر اساس این قانون، آموزش‌دهندگان پس از شرکت در آزمون و کسب حدنصاب لازم و گذراندن دوره آموزشی در دانشگاه فرهنگیان امکان فعالیت به‌عنوان معلم را خواهند داشت.

وی بابیان اینکه آیین‌نامه اجرایی این طرح در دست تدوین است و با تصویب آن در مجلس امکان اجرایی پیدا می‌کند افزود: شرط رشته تحصیل، جنسیت، مدرک تحصیلی، سن و سنوات خدمت از مهم‌ترین شرایطی است که در تبدیل وضعیت و استخدام آموزش‌دهندگان لحاظ خواهد شد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وی خطاب به آموزش‌دهندگان گفت: بدانید که سازمان سوادآموزی با جدیت به دنبال حق‌وحقوق شما است و در این مورد به‌هیچ‌عنوان کوتاهی نخواهد کرد و در این زمینه باید به ما اطمینان و ما را وکیل خود بدانید.

مدیرکل آموزش‌وپرورش فارس نیز در جمع آموزش‌دهندگان فارس گفت: در حال حاضر بیش از ۴ هزار و دویست نفر به‌عنوان آموزش‌دهنده در سطح استان مشغول به فعالیت هستند و یکی از دغدغه‌های اصلی آن‌ها استخدام قطعی است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها