رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 410395

وزیر ارشاد دولت دهم: میطلبد افرادی مثل آقای رحیم‌پور در نمازجمعه حضور پیدا کنند

ساعت24-وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن حمایت از مواضع حسن رحیم‌پور در تریبون نمازجمعه گفت: مسئولین باید صعه صدر و تحمل خود را افزایش بدهند و توقع نداشته باشند که در خطبه‌های نمازجمعه یا در سخنان قبل از خطبه‌ها، برخی افراد فقط از آن‌ها تعریف و تمجید کنند.

سیّد محمّد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سخنان روز گذشته حسین رحیم‌پور ازغدی در پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران گفت: از اینکه شخصیتی مثل آقای رحیم‌پور در نمازجمعه حضور پیدا کند، ولو اینکه نقدهایی صریح و به نظر برخی‌ها تند هم مطرح کند، باید استقبال کرد؛ چرا که این مباحث باید در جامعه مطرح شود و اگر کسانی پاسخ و توضیحی دارند می‌توانند به نمازجمعه بیایند و پاسخ خود را مطرح کنند.

وی با بیان اینکه نمازجمعه جایی نیست که در آن نسبت به مسائل جامعه و ضعف‌ها بی‌تفاوت باشیم، تصریح کرد: می‌طلبد افرادی مثل آقای رحیم‌پور در نمازجمعه حضور پیدا کنند و چنین مباحثی را مطرح کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم، اظهارات رحیم‌پور درباره شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را بحق و درست دانست و تصریح کرد: انتظاری که از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد، بیش از آن چیزی است که این شورا از خود نشان می‌دهد. اینکه تا کنون حتی یک جلسه هم برای اجرا شدن نقشه مهندسی فرهنگی کشور برگزار نشده، باید گفت پس این همه زحمت برای چه کشیده می‌شود؟ برای اینکه سندی بالادستی تنظیم و به بایگانی سپرده شود؟!

حسینی با اشاره به سابقه عضویت چهار ساله خود در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: برخی اعضای شورا، نقش چندانی ایفا نمی‌کنند و بنده در طول عضویت خود در شورا، چیز خاصی از آن‌ها ندیدم. این در حالی است که شورا محل تضارب آراء است و افراد باید منشاء اثر باشند؛ وگرنه اینکه صرفاً‌ یک حضور فیزیکی داشته باشند فایده‌ای ندارد.

وی با بیان اینکه باید برای نظارت بر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی فکری جدّی بشود، تصریح کرد: صرف تصویب کردن اسناد بالادستی کافی نیست؛ مهمّ اجرای آن‌هاست. به نظر می‌رسد هم خود دبیرخانه شورا باید در این حوزه فعال‌تر باشد، هم اینکه دستگاه‌های نظارتی دیگر مثل مجلس، در ارتباط با اجرای مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مطالبه داشته باشند. همچنین دستگاهی مثل سازمان بازرسی کل کشور می‌تواند مطالبه کند که چرا به مصوبات شورا توجهی نمی‌شود.

عضو سابق شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اینکه رئیس‌جمهور که در رأس چنین شورایی قرار دارد، مطابق سلیقه و نگرش خودش در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی عمل کند، ایرادی است که خود اعضای شورا باید مثل آقای رحیم‌پور در این زمینه مطالبه داشته باشند و واقعیت‌ها را مطرح کنند وگرنه شورا خاصیت خود را از دست می‌دهد و نقشی که باید داشته باشد را ایفا نخواهد کرد.

حسینی، لزوم حضور فعال رؤسای قوه مقننه و قضائیه در جلسات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: چنانچه رئیس‌جمهور نتواند در جلسات شورا حضور پیدا کند، یکی از سران قوا باید مسئولیت برگزاری جلسه را برعهده بگیرد؛ درواقع جلسات شورا به هیچ وجه نباید تعطیل شود.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تأکیدات رهبر معظّم انقلاب مبنی بر اینکه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید قرارگاه فرهنگی کشور باشد و بر دستگاه‌های فرهنگی و دانشگاه‌ها نظارت جدّی داشته باشد، گفت: موضوعات مهمی از قبیل بورسیه‌ها، مسائل فرهنگی و نیز در ارتباط با رؤسای دانشگاه‌ها وجود دارد که احتیاج به نظارت مستمر و مداوم دارد. لذا به نظر می‌رسد این مسائل باید به طور جدّی مطرح شود و کسانی که مسئول هستند باید پاسخ دهند؛ ولو برخی افراد، آن را خوشایند نبینند.

حسینی به در پیش بودن سالروز وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: آیا واقعاً شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نقش خود را به خوبی در ارتباط با این شورا ایفا کرده است؟ درباره اسلامی شدن دانشگاه‌ها و بسیاری موارد دیگر نیز چنین سؤالی وجود دارد.

وی اضافه کرد: مسئولین باید سعه صدر و تحمل خود را افزایش بدهند و توقع نداشته باشند که در خطبه‌های نمازجمعه یا در سخنان قبل از خطبه‌ها، برخی افراد فقط از آن‌ها تعریف و تمجید کنند؛ بلکه نظرات انتقادی حتماً‌ باید به طور شفاف مطرح شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها