رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 410823

امکان خرید سوخو وجود ندارد/ برخی قطعات آمریکایی است

ساعت24-دبیر انجمن صنفی شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه چند ایرلاین ایرانی با سوخو تفاهم نامه امضا کرده اند، گفت:اما با توجه به اینکه خرید سوخو مجوز اوفک می‌خواهد، امکان خرید آن وجود ندارد.

هواپیمای سوخو

مقصود اسعدی سامانی درباره تاییدیه سازمان هواپیمایی کشوری برای خرید هواپیمای سوخو از سوی شرکت های هواپیمایی ایرانی اظهار داشت: موضوع خرید هواپیما را شرکت های هواپیمایی باید دنبال کنند و سازمان هواپیمایی از نظر کارشناسی هواپیماها را تایید یا رد می کند.

وی افزود: برای خرید هواپیمای نو از هر شرکت سازنده ای، کارشناسان سازمان هواپیمایی کشوری باید اظهار نظر کنند. همانگونه که برای خرید ایرباس، کارشناسان صنعت هوانوردی به فرانسه رفته و پس از تایید آنها، قرارداد خرید از این شرکت امضا شد. این روند یک عرف جاری و در زمره قوانین هواپیمایی کشوری است.

دبیر انجمن صنفی شرکت های هواپیمایی تصریح کرد: تاکنون دو مرحله نمایندگان شرکت سوخو به ایران آمدند و با ایرلاین های ایرانی مذاکره کرده و هواپیماهای خود را به شرکت های هواپیمایی کشورمان معرفی کردند. حتی با برخی از شرکت ها تفاهم نامه هم امضا کرده اند اما با توجه به اینکه مجوز اوفک (اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا) برای خرید سوخو نیاز بوده امکان تبدیل تفاهم نامه به قرارداد خرید تاکنون وجود نداشته است.

اسعدی سامانی تاکید کرد: بخش زیادی از هواپیماهایی که در دنیا تولید می‌شود بالای ۱۰ درصد قطعات آنها تولیدات آمریکاست. هواپیمای سوخو نیز بخشی از قطعاتش تولید آمریکاست. در صورتی که بالای ۱۰ درصد قطعات هواپیماها تولید آمریکا باشد فروش آن به ایران نیازمند مجوز اوفک خواهد بود.

وی ادامه داد: بنابراین روسها برای فروش هواپیمای سوخو به ایران نیازمند تبدیل قطعات هواپیماها به محصولات غیرآمریکایی هستند. اجرای این کار نیاز به سرمایه گذاری سنگینی از سوی روسها دارد تا بتوانند بخش زیادی از قطعات آمریکایی را حذف و به جای آن قطعات روسی در سوخو نصب کنند یا اینکه این قطعات را از طریق منابع غیرآمریکایی تامین کنند.

به گفته این فعال صنفی صنعت حمل و نقل هوایی، حذف قطعات آمریکایی از هواپیماهای سوخو زمانبر بوده و بیش از ۲ سال زمان نیاز دارد تا روسها بتوانند هواپیمای تمام روسی تولید کنند در حالی که ما نیاز فوری به تامین ناوگان هوایی داریم.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین برای تامین ناوگان هوایی کشور چاره ای جز خرید هواپیماهای دست دوم و از واسطه ها نداریم.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها