رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 411103

حسام‌الدین آشنا در پیش سمینار سومین کنفرانس امنیتی تهران :

اسرائیل همان نیروی شیطانی برجام ستیز در سطح جهان است

ساعت24-پیش سمینار اول، سومین کنفرانس امنیتی تهران با عنوان «صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یک منطقه، یک سرنوشت» صبح امروز دوشنبه ۲۶ آذر با حضور حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک و کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه برگزار شد.

خبر

او در بخشی از سخنانش تأکید کرد : چطور می‌توان رژیم صهیونیستی را ندید که سرخوش‌تر از همیشه، بر بام اختلاف‌ها و رقابت‌های درون تمدن اسلامی، جشن گرفته است. رژیم اشغالگر قدس که در استمرار جنگ‌های منطقه خود را تنها برنده نهایی منازعات می‌دانست اکنون نمی‌تواند سوزوگداز شیطانی و جنگ افروزانه خود را پنهان کند و آشکارتر از هرزمان دیگر در رأس تجزیه‌طلبان تمامیت ارضی سوریه و عراق ایستاده است. امروز همان نیروی شیطانی، برجام ستیزیِ جهانی خود را با صلح ستیزیِ منطقه‌ای درهم‌آمیخته است. بی‌شک اتحاد ناگفته و نانوشته میان اسرائیل و تعدادی از کشورهایِ پیرامونی، تهدیدی حیاتی برای امنیت منطقه‌ای ماست. آنان که دیروز پای اسرائیل را به منطقه باز کردند و امروز دست دوستی به‌سوی او دراز کرده‌اند بدانند امت اسلام آن پا و این دست را خواهد شکست.سؤال این است که چگونه می‌توانیم این معادله شوم را وارونه کنیم؟ چگونه می‌توان بر دشمن‌شناسی انحرافی و تکفیری که می‌گوید "ایران دشمن نزدیک " است و "اسرائیل دشمن دور"، غلبه کرد؟ و چگونه می‌توان آن‌که تعرض به یک سفارت را به معنای فتح یک نبرد تلقی می‌کند بیدار کرد؟ این دشمن‌شناسی انحرافی، اگرچه در پس ظاهر " اسلامی و انقلابی " پنهان‌شده اما می‌توان منشأ آن را در تئوری‌های امنیتی امریکا و اسرائیل جستجو کرد. اخیراً گفته‌اید که اگر آمریکا نبود، ظرف یک هفته در عربستان سعودی به فارسی سخن می‌گفتند. دروغ می‌گویید! برادران عرب ما را تحقیر نکنید! آنان را از برادران مسلمان ایرانی خود نترسانید! ما ملت‌های منطقه زبان تفاهم با یکدیگر را به‌خوبی بلدیم! البته اگر آمریکا مداخله نمی‌کرد ملت‌های ما به هم نزدیک‌تر بودند و دولت‌های ما همکاری بیشتری باهم داشتند. این توطئه گران چنان ما را به خلسه کشانده‌اند که از یاد برده‌ایم، منطقه ما درهم‌تنیده تر از آن است که بتوان منطقه را دور زد یا از فراز منطقه راهی میان‌بر برای تعامل سازنده با جهان یافت."منطقه قوی‌تر به‌جای قویی‌ترین در منطقه" پاسخی نیرومند در مقابل این قبیل القائات شیطانی است. راه دولت و ملت ما روشن است: تعامل سازنده با جهان که مطالبه مبرم مردم ما در پای صندوق‌های رأی بود از خلال صلح سازی و همسایه داری در منطقه می‌گذرد. در منطقه ما پیوندی معین میان صندوق‌های رأی و صلح وجود دارد. عراق و سوریه آشتی یافته با تنوع های فرهنگی و مذهبی و سیاسی خود می‌تواند سهم بزرگی در صلح منطقه ای داشته باشند. هریک از این اقوام و ادیان و مذاهب با هزاران رشته و ریشه نامرئی با هویت های متناظر خود در آنسوی مرزهای ملی پیوندی تاریخی و تباری دارند. این در هم تنیدگی است که به ما حکم می کند بگوییم :حق تعیین سرنوشت در پای صندوق‌های رأی دمشق و حلب و حمص جدای از حق تعیین سرنوشت در استانبول و دیاربکر و اربیل و بغداد و امان و تهران و هر یک از شهر ها وکلان شهرهای منطقه نیست.

آشنا ادامه داد: همانطور که می دانید، برجام امروز بعد از خروج آمریکا، آسیب دیده است و حتی شاید بخاطر عدم پایبندی سایر کشورها بیش‌تر هم آسیب ببیند؛ اما هر اتفاقی که بیفتد، برجام توانست، داغِ ننگِ تسلیحات هسته‌ای را از پیشانی ایران بردارد. امروز به رغم خروج امریکا از برجام، کسی از آمریکا حمایت نمی‌کند و کسی نگران فعالیت های هسته‌ای ایران نیست. چه حامی و طرفدار برجام باشیم و چه مخالف و منتقد آن، می‌توانیم شهادت دهیم که اکنون برجام، سرمایه‌ای ارزش‌مند برای صلح و آرامش در منطقه است.صلح‌سازی ایران به برجام محدود نیست. ما با کمک روسیه و با حمایت از ارتش سوریه، مانع فروپاشی و تجزیه سوریه شدیم که می‌توانست سرآغازی بر مداخله ها و تهاجم های دیگر باشد. پاسخ مثبت ما به دعوت دولت سوریه برای حمایت از آن در برابر توطئه خارجی مبتنی بر یکی از اصول اساسی سیاست منطقه‌ای ایران است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها