رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 411124

پناهجویان؛ قربانی اصلی قوانین غیرانسانی در فرانسه

ساعت24-مهد روشنفکری در فرانسه ظاهر پرزرق و برقی دارد اما پشت این ظاهر دلنشین مسائل دیگری دیده می‌شود. این کشور اروپایی هم اکنون با اتهامات واضح و مستند در زمینه عدم رعایت حقوق بشر روبرو است. این اتهامات نیز به رفتار دولت فرانسه با پناهجویان برمی‌گردد.

پناهجویان
سخت است که بپذیریم فرانسه به عنوان کشوری توسعه یافته قوانینی غیرانسانی دارد که با حقوق بشر در تضاد کامل است. اما این قوانین چیست؟ در اینجا وضعیت پناهجویان مورد نظر است. فرانسه یکی از جذاب‌ترین برای بسیاری از مردمان جهان به خصوص آفریقایی‌ها به شمار می‌رود. سالیانه هزاران نفر از مردم قحطی زده، فقیر و مستاصل کشورهای آفریقایی به سمت فرانسه سرازیر می‎شوند و برای زندگی مرفه در این کشور پشت مرزها متوقف می‌شوند. آنها پس از طی کردن سلسله مراتبی که بسیار سخت، پیچیده و البته غیرانسانی است در نهایت می‌توانند در یکی از شهرهای فرانسه زندگی کنند هر چند خاطرات بسیار تلخ رفتارهایی که با آنها در کمپ‌ها شد را تا پایان عمر با خود حمل می‌کنند.

واقعیت این است که قوانین مربوط به مهاجرپذیری در فرانسه آنچنان سخت و پیچیده شده است که درصد موفقیت پناهجویان بسیار پایین آمده است. اکنون پناهجویان آفریقایی بیشتر از هر زمان دیگری برای ورود به فرانسه با مصیبت‎ها و بدرفتاری‌ها روبرو هستند.

چیزی که شانس آنها را تا درصد بسیار کمی کاهش می‎دهد به روند بسیار طولانی مهاجرت و هزینه های بالا مربوط می‎شود. این روند به قدری طولانی و سخت است که باعث می‌شود بسیاری ناامید شوند و به کشورهای خود برگردند. این پناهجویان اگر به مقاومت خود ادامه بدهند در ادامه راه باید سختی‌های را هم تحمل کنند. در کمپ‌های فرانسه موارد متعددی از رفتارهای غیرانسانی با پناهجویان گزارش شده است. برای هر پناهجویی که به فرانسه آمده 120 روز طول می‌کشد تا به درخواست او رسیدگی شود.

از سویی اگر درخواست پناهندگی مهاجران که اکثر آنها آفریقایی هستند رد شود مهلت بسیار کمی برای تجدیدنظر وجود دارد که این مهلت کم به این معناست آنها عملا هیچ شانسی برای گرفتن تابعیت فرانسه ندارند.

یک قانون غیرانسانی دیگر این است که اگر یک پناهجو به هر دلیلی از خاک فرانسه اخراج شود، دیگر هرگز شانس مجددی برای بازگشت نخواهد داشت. شانس مجدد دیگر به وجود نمی‎آید مگر اینکه هزینه‎های بسیار زیاد و کلانی صرف شود که اصلا منطقی نیست. یک پناهجو اگر تمکن مالی بالای 200 هزار دلار داشت اصلا به این نیاز پیدا نمی‌کرد که بخواهد وارد خاک فرانسه شود. گزارش‌های متعددی از وضعیت ناگوار پناهجویان منتشر شده است. برخی از آنها برای امرار معاش دست به هر کار خلافی می‌زنند.

نکته بسیار مهم دیگر به زمان بازداشت پناهجویان برمی‎گردد. فرانسه کم‎کم در زمینه رفتار غیرانسانی با پناهجویان در صدر قرار می‎گیرد. پناهجویانی که به هر دلیلی بازداشت شوند تا 90 روز نیز در بازداشت می‎مانند. به‌طور متوسط هر پناهجوی بازداشت‌شده باید حداکثر 12 روز در بازداشت باشد اما 90 روز کاملاً با حقوق بشر در تضاد است. نکته بسیار بدتر این است که کودکان نیز تحت بازداشت قرار می‌گیرند. درواقع این کودکان پناهجو خطری بالقوه شمرده می‌شوند که تا زمان مشخص شدن روند پرونده باید در بازداشت باشند!

فرانسه به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به پیشتاز در عرصه پایمال کردن حقوق بشر است، چیزی که اکنون نیز در برخورد پلیس و دولت این کشور با جلیقه زردها نیز دیده می‌شود....

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها