رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 411415

موگرینی: بی برجام، تعامل با ایران دشوارتر است

ساعت24-مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: در شرایطی که توافق هسته‌ ای در کار نباشد هر گونه تعامل با ایران بسیار دشوارتر خواهد بود.

موگرینی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فدریکا موگرینی با اشاره به برجام و اینکه این توافق کانال های تازه ای برای تعامل با ایران بوجود آورده است گفت در شرایطی که توافق هسته ای در کار نباشد هر گونه تعامل با ایران بسیار دشوارتر و نه ساده تر خواهد بود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی در گردهمایی خلع سلاح و جلوگیری از گسترش تسلیحات (کنفرانس خلع سلاح و عدم اشاعه) اتحادیه اروپایی در بروکسل ضمن ابراز خرسندی از اینکه نشست سال جاری را در حضور نمایندگان و کارشناسان خلع سلاح برگزار می کنند و نه بواسطه ارتباط ویدیویی و تله کنفرانس گفت ایده ها و تعهدی که کارشناسان ارائه داده اند در تدوین سیاست ها و راهکارهای اتحادیه اروپایی بسیار کارساز و اثرگذار بوده است.

وی گفت: «امروز اتحادیه اروپایی به عنوان نمونه و مرجع خلع سلاح و جلوگیری از گسترش تسلیحات در دنیا به رسمیت شناخته شده است. دستیابی به چنین جایگاهی هم افتخارآمیز و هم نگران کننده است زیرا گاهی وقت ها پیش می آید که به علت کم کاری دیگران است که از شما به عنوان نمونه و مرجع نام برده می شود؛ اما با این وجود ما (اتحادیه اروپایی) به ایفای نقش خود ادامه می دهیم. امروزه دولت های بسیاری در مسیر نظامی شدن قرار گرفته اند و تمایل و نگرشی آشکار نیز دیده می شود مبنی بر اینکه می خواهد سیاستگذاری امنیتی را هم دوباره نظامی سازی کنند.

موگرینی در ادامه با تایید پایبندی جمهوری اسلامی ایران به توافقنامه هسته ای توسط اژانس بین المللی انرژی اتمی گفت : توافقنامه های دوجانبه نماینده ی گامی ضروری در جهت و مسیر درست به شمار می آیند اما تنها راه برای تضمین جلوگیری از گسترش تسلیحاتی در دراز مدت و به شیوه ای بادوام از مسیر توافقنامه های چندجانبه محقق می شود. توافقنامه هایی که همه به رسمیت بشناسند و سازمان های بین المللی مربوطه هم ضمن حمایت، بر اجرای توافقنامه ها نیز نظارت داشته باشند. همچون توافق هسته ای که با ایران داشتیم و اجرای آن را آژانس بین المللی انرژی اتمی 13 بار راستی آزمایی کرده است. همه ی ما می دانیم که توافق با ایران تنها با موضوع جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای سر و کار دارد؛ ماموریتی که شورای امنیت سازمان ملل بروشنی به مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپایی واگذار کرد. اینکه آیا انتخاب شان درست و عاقلانه بود یا خیر، مورخان باید نظر بدهند اما این ماموریتی بود که شورای امنیت وقت به تسهیل کننده گفتگوها داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به برنامه موشکی ایران مدعی شد : باور دارم که امروز تقریبا همه ما به یک اندازه نگران دیگر جنبه های سیاستگذاری در ایران هستیم؛ برای نمونه برنامه موشک های بالستیک ایران؛ فکر می کنم این برنامه، اثر بی ثبات کننده ای در کل منطقه ی خاورمیانه دارد؛ منطقه ای که به بی ثباتی بیشتر نیاز ندارد و باور دارم دیگر کشورها را به سمت رقابت تسلیحاتی خطرناکی سوق داده است. از جایگاه اتحادیه اروپایی، ما قطعا می خواهیم موضوع موشک های بالستیکی ایران را به سرانجام برسانیم و همچنین می خواهیم بحث گسترش تسلیحات را در منطقه حل و فصل نماییم. برای انجام این کار نیاز داریم توافق هسته ای حفظ شود. به لطف توافق هسته ای، کانال های تازه ای برای تعامل با ایران در اختیار داریم و تعامل به شکلی سازنده همچنانکه برخی رویدادهای اخیر در یمن نشان داد. می توانیم با ایران بر سر مسائل منطقه ای و موضوع های امنیتی تعامل کنیم. در شرایطی که توافق هسته ای در کار نباشد هر گونه تعامل با ایران بسیار دشوارتر و نه ساده تر خواهد بود. علاوه بر همه ی موارد یاد شده، با خطر شکل گیری رقابت تسلیحاتی هسته ای در منطقه روبرو خواهیم بود و این به نظر من سناریویی هولناک و کابوسی است که امید است همه از آن دوری کنند.

موگرینی افزود : برهم زدن توافق هسته ای با ایران برای ما امنیت بیشتر به ارمغان نمی آورد همچنانکه بر هم زدن هر چارچوب چندجانبه ای که برای جلوگیری از گسترش و خلع سلاح وجود دارد نتیجه خوبی در بر نخواهد داشت. این را می دانم که دیدگاهی وجود دارد مبنی بر اینکه برهم زدن چیزی که کامل نیست شاید در کوتاه مدت جذاب به نظر برسد اما این را هم می دانم که رسیدن به توافق و در مورد ایران، رسیدن به توافقی جامع و سختگیرانه در جهت جلوگیری از گسترش چقدر دشوار است. گفتگو بر سر توافق ایران 12 سال طول کشید و در این 12 سال شب های بیشماری را تا صبح نخوابیدیم. رسیدن به سازش، شجاعت بسیار لازم داشت و فکر می کنم شجاعت بسیار بیشتری لازم باشد تا در جهان امروزی برای رسیدن به توافق سازش شود و نه رویارویی و درگیری.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به اشاره به تایید صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران گفت: اما هیچ راه دیگری برای رسیدن به توافق وجود ندارد که بتواند از آزمون زمان به سلامت بگذرد. و بار دیگر باید تاکید کنم هیچ کس باور نمی کرد که توافق هسته ای با ایران تحقق پیدا کند اما امکان پذیر شد؛ کسی باور نمی کرد که توافق اجرایی شود اما اجرا شد و اکنون دو سال و نیم از امضای آن می گذرد؛ آژانس بین المللی انرژی اتمی 13 بار اجرای آن را راستی آزمایی کرده و ایران همه ی تعهدات هسته ای خود را کامل به اجرا گذاشته است؛ این هم موردی بود که خیلی ها از شرط بندی بر سر آن حذر داشتند. فکر می کنم توافق هسته ای در نتیجه شجاعت بسیار اتفاق افتاد؛ همه ی کسانی که در گفتگوها دخالت داشتند شجاعت به خرج دادند و سرمایه سیاسی فراوانی در آن قرار داده شد و به همین علت است که به دلایل سیاسی تلاش می کنیم آن را با گذشت زمان حفظ کنیم. این چیزی است که امنیت واقعی ایجاد می کند. امنیت ریشه در راه حل های چندجانبه و اعتماد متقابل دارد. طبیعی است که در آغاز گفتگو این عناصر وجود ندارند و با گذشت زمان اعتماد سازی می شود. برای برقراری امنیت نیاز نیست که دستاوردهای گذشته را از بین ببریم بویژه وقتی که پای علت های سیاسی در میان باشد اما باید با صبر و شجاعت، امنیت ایجاد کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت : امروز بیش از هر زمان دیگری برای برقراری امنیت به خلع سلاح و جلوگیری از گسترش نیاز داریم؛ ما ساده اندیش نیستیم، این را می دانم که گاهی وقت ها گفته می شود اروپایی ها ساده لوح هستند بلکه برعکس ما عملگرا هستیم و زخم جنگ و فروپاشی را با پوست و گوشت خود احساس کرده ایم و به همین علت است که عملگرایانه ترین کار را در شرایط دشواری، کار به شکلی خیره سرانه برای دستیابی به بلندپروازانه ترین اهداف که همانا جهانی عاری از سلاح های هسته ای است می دانیم. شاید چنین چیزی امروز محتمل نباشد شاید حتی غیرممکن به نظر برسد اما توافق با ایران هم غیرممکن به نظر می رسید، گفتگو با کره شمالی هم غیر ممکن به نظر می رسید، برقراری صلح در اروپا نیز پس از صدها و هزاران سال جنگ غیر ممکن به نظر می رسید. می خواهم در پایان از نلسون ماندلا نقل قول کنم که می گفت: «همیشه هر کاری غیر ممکن به نظر می رسد تا وقتی که به سرانجام برسد» .این راهی است که پیش روی ما قرار دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها