رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 411429

افزایش 15 درصدی مرگ خبرنگاران در سال 2018/ آمریکا ششمین کشور خطرناک برای خبرنگاران

ساعت24-در سال 2018 آمریکا پس از افغانستان، سوریه، یمن، مکزیک و هندوستان،ششمین کشور خطرناک برای فعالیت خبرنگاران بوده است.

اعتراض روزنامه‌نگاران بنگلادشی به حمله نیروهای امنیتی به خبرنگاران و عکاسان در حاشیه پوشش اعتراضات دانشجویی اخیر در شهر داکا
انتشار گزارش سالانه وضعیت تهدیدات علیه روزنامه‌نگاران در سال 2018، نشانگر افزایش 15 درصدی مرگ فعالان این صنف در سال 2018 و نیز ورود ایالات متحده آمریکا به جمع کشورهای خطرناک برای فعالیت روزنامه‌نگاران برای نخستین بار است.

به گزارش رویترز، در گزارش جدید موسسه "گزارشگران بدون مرز" که روز سه‌شنبه منتشر شده، وضعیت تهدیدات علیه شغل روزنامه‌نگاری در سرتاسرجهان مورد ارزیابی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش در سال 2018 تعداد 63 روزنامه‌نگار حرفه‌ای حین انجام وظیفه و پوشش خبری رویدادها به قتل رسیده‌اند. 17 خبرنگار غیرحرفه‌ای و دستیار رسانه‌ای – 13 خبرنگار حرفه‌ای و 4 دستیار رسانه‌ای ) نیز به دلیل فعالیت اطلاع‌رسانی و خبرنگاری در سال 2018 کشته شده‌اند که با جمع کردن این دو رقم تعداد کشته‌ها به 80 نفر می‌رسد.

همچنین بر اساس این گزارش در سال جاری میلادی 348 خبرنگار در سراسر جهان بازداشت شده‌اند و 60 نفر نیز به گروگان گرفته شده و 3 خبرنگار ناپدید – مفقود- شده‌اند.

یکی از نکات کم‌سابقه در گزارش امسال، افزوده شدن نام ایالات متحده آمریکا به جمع کشورهای خطرناک برای فعالیت خبرنگاران است.

بر اساس این گزارش در سال 2018 ایالات متحده آمریکا پس از افغانستان، سوریه، مکزیک،یمن و هندوستان، ششمین کشور خطرناک برای فعالیت خبرنگاران است. در این سال 6 خبرنگار یا دستیار رسانه‌ای (5 خبرنگار و 1 فیلمبردار) در آمریکا به قتل رسیده‌اند.

کشورهای خطرناک جهان برای فعالیت خبرنگاری در سال 2018/ از نقشه های گزارش سالانه گزارشگران بدون مرز

افزایش 15 درصدی مرگ خبرنگاران در سال 2018/ آمریکا ششمین کشور خطرناک برای خبرنگاران

در حمله مسلحانه تابستان امسال به روزنامه‌ای در شهر "آناپولیس" ایالت مریلند آمریکا 4 خبرنگار به ضرب گلوله مهاجم کشته شدند. یک خبرنگار– مجری تلویزیونی- در کارولینای شمالی و فیلمبردار رسانه‌ای نیز در ماجرای گزارش توفان‌های تابستان اخیر در آمریکا به دلیل سقوط درخت و در سانحه جان باخته‌اند.

از میان 80 کشته شده در حرفه خبرنگاری در سال جاری میلادی، 44 مورد (55 درصد) در مناطق بحران زده جهان و 36 مورد (45 درصد) نیز در سایر نقاط جهان کشته شده‌اند.

در گزارش موسسه غیرانتفاعی " گزارشگران بدون مرز" تاکید شده در سال جاری میلادی خشونت علیه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در سراسر جهان رو به افزایش بوده است و بیش از نیمی از موارد کشته شدن خبرنگاران به عمد و با برنامه‌ریزی قبلی بوده است.

از میان خبرنگاران کشته شده در سال جاری میلادی 77 نفر مرد و 3 نفر زن بوده‌اند.

از نمودارهای گزارش سالانه "گزارشگران بدون مرز"

افزایش 15 درصدی مرگ خبرنگاران در سال 2018/ آمریکا ششمین کشور خطرناک برای خبرنگاران

در افغانستان در سال جاری میلادی 15 خبرنگار کشته شده‌اند که بیشترین میزان در جهان است. پس از این کشور سوریه با 11 کشته در مقام دوم قرار گرفته است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها