رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 411451

چین مفهوم کمونیست را تغییر داد

حزب کمونیست چین از میلیاردها تشکر و تحسین کرد

ساعت24-کارل مارکس آلمانی فیلسوف بدبین به جهان در مانیفستی که نوشت از رنجبران و کارگران دنیا خواست دورهم جمع شوند و ریشه سرمایه‌داران و سرمایه‌داری را براندازند . میلیون‌ها نفر از کسانی که به هر دلیل با سرمایه‌داری مخالف بودند شیفته این فرمان مارکس شدند و در همه کشورها سازمان‌ها و احزاب کمونیستی تاسیس شد و مبارزه‌های خون‌بار ریزودرشت در شرق و غرب عالم بر پاشد و ده‌ها هزار نفر در سراسر گیتی بر سر این فرمان مارکس جان باختند.

خبر
در روسیه تزاری لنین و پس از او استالین بزرگ‌ترین سازمان مخوف کمونیستی جهان را زاد و رشد دادند و از این سرزمین بود که کمونیست‌های جهان به لحاظ مادی و فکری تأمین شدند. مائوتسه تونگ نیز به شکلی از شیفتگان مارکس و دشمن سرمایه‌داران و سرمایه‌داری بود و حزب کمونیست چین را تأسیس کرد. این حزب کمونیستی در چین اما پس از مرگ مائو همه راههی رفته از سوی اور کنارگذاشت و راه تازه ای برگزید و نه تنها سرمایه‌داری و سرمایه‌داران را درحوزه اقتصاد طرد و نفرین نکرد بلکه از این نظام و سرمایه‌داران برای پرکردن شکم میلیون‌ها نفر از تهیدستان چینی کمک گرفت. حالا به گزارش خبرگزاری های معتبر جهان دولت چین با تشریفات و تبلیغات فراوان ۴٠ سالگی سیاست‌ "درهای باز" را که باعث رشد اقتصادی سریع کشور شد، جشن گرفت. تغییر خط مشی اقتصادی که به ابتکار دِنگ ژیائوپینگ صورت گرفت و با گشایش سیاسی نسبی در سطح بین‌المللی همراه شد، چین را طی چهار دهه به رقیب اصلی ایالات متحد آمریکا تبدیل کرد. این حزب همچنین به مناسبت چهل سالگی پیشرفتهای اقتصادی از صد شخصیت چینی به عنوان "پیشتازان اصلاحات" تقدیر کرد. در میان این افراد نام‌های "جک ما" ثروتمندترین شهروند چینی و بنیانگذار سایت "علی بابا" و همچنین "رابین لی" بنیانگذار موتور جستجوی اینترنتی "بایدو" دیده می‌شود. حزب کمونیست همچنین از چند خارجی به خاطر فعالیت‌های انسان‌دوستانه و سازنده تقدیر کرد: کلاوس شاوب آلمانی، مبتکر و مؤسس همایش اقتصادی داووس به خاطر "تلاش برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با چین" و آلن مِریو پزشک فرانسوی به خاطر "گسترش بهداشت و علم پزشکی در چین" از جمله این شخصیت‌ها بودند.شی جین پینگ رئیس جمهوری چین گفت که کشورش با رعایت تعادل میان "اصلاحات، توسعه و ثبات" راه خود را ادامه خواهد داد.او با اشاره به تنش و رقابت اقتصادی موجود میان چین و آمریکا گفت: "هیچکس نمی‌تواند برای ملت چین تعیین تکلیف کند". او با تأکید بر اهمیت ثبات سیاسی گفت: "آنچه قابل تغییر است اصلاح خواهیم کرد و به چیزی که قابل اصلاح نیست، دست نخواهیم زد".سیاست معروف به "درهای باز" که از سال ١٩٧٨ به رهبری دِنگ ژیائوپینگ آغاز شد، با مدرنیزه کردن ساختارهای تولید کشاورزی و صنعتی و فاصله گرفتن از الگوهای "اقتصاد انقلابی"، باعث شد که چین به سرعت وزن اقتصادی خود را در جهان افزایش دهد. همچنین با گشایش سیاسی به طرف جهان خارج و به طور کلی پذیرش نسبی برخی اصول لیبرال غربی و کنار گذاشتن بسیاری از اصول مارکسیسم، جایگاه بین‌المللی چین تغییر یافت. با اینحال دِنگ ژیائوپینگ که خود مخالفان زیادی داشت و در طول عمر سیاسی چند بار دچار گرفتاری‌های بزرگ شد، در سیاست داخلی چندان تغییری به وجود نیاورد و در سال ١٩٨٩ قیام معروف به "تیانان‌من" را به شدت سرکوب کرد.

شی جین پینگ نیز که اینک به عنوان "مقتدرترین رهبر چینی بعد از مائو" شناخته می‌شود، همچنان بر برتری و اقتدار مطلق حزب کمونیست تأکید کرد و گفت که موفقیت اقتصادی چین طی چهل سال اخیر نشان می‌دهد که "سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی" و تحت رهبری حزب کمونیست، راه درستی است که باید ادامه یابد. او گفت: "سوسیالیسم به معنای فقر نیست" و افزود که در چهار دهۀ گذشته ٧۴٠ میلیون چینی از فقر و نیازمندی رها شده‌اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها