رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 411770

خواص ویتامین ب6 | فواید جالب ویتامین ب 6 برای زنان و درمان سرطان

نتایج تحقیقات پزشکی درباره خواص ویتامین ب6 تاکنون برای ما روشن کرده است که ویتامین ب6 برای پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماریها مفید است در این مطلب در مورد فواید آن اطلاعات مفیدی را به شما ارائه میکنیم.

ویتامین ب6
html>

توضیحات ویتامین B6

ویتامین B6 یک ویتامین محلول در آب است که "ضروری" نامیده می شود زیرا بدن نمی داند چگونه آن را بسازد و آن را ذخیره نمی کند: بنابراین بدن باید هر روز آن را از غذا به اشکال مختلف دریافت کند: پیریدوکسین. ، پیریدوکسال و پیریدوکامین. شکل فعال آن در بدن پیریدوکسال-5-فسفات یا PLP نامیده می شود.

آزادسازی انرژی: برای گلیکوژنولیز ضروری است، که شامل تجزیه گلیکوژن (نوعی ذخیره انرژی) در کبد به گلوکز (انرژی قابل استفاده مستقیم) است. در واقع، وقتی سطح قند خون کاهش می یابد، کبد ذخایر گلیکوژن خود را تخلیه می کند و گلوکز تولید می کند که در جریان خون به سایر اندام ها و همچنین ماهیچه های اسکلتی که ذخایر گلیکوژن آن را تخلیه کرده اند، آزاد می کند.

ویتامین B6 فواید زیادی برای بدن دارد. به ویژه ظرفیت های حافظه را بهبود می بخشد. ویتامین B6 به دلیل عملکرد هورمونی خود در اختلالاتی مانند اضطراب، اختلالات قبل از قاعدگی ، افسردگی و غیره تاثیر مثبتی دارد. در افراد مبتلا به الکل، کمبود ویتامین B6 شایع است . بنابراین مصرف مکمل های ویتامین B6 برای جلوگیری از مشکلات سلامتی، به ویژه در صورت ترک الکل، مهم است.

علاوه بر این، ویتامین B6 برای مبارزه با ریزش مو و شکنندگی ناخن ها توصیه می شود . در واقع، تولید کراتین را تحریک می کند، پروتئینی که سلامت مو و ناخن را تضمین می کند. مکمل غذایی سیستین B6 ترکیبی از اسید آمینه ای به نام سیستین و B6 است. این ترکیب به ویژه برای افرادی که با ریزش مو دست و پنجه نرم می کنند موثر است.

در سنتز گلبول های قرمز و تشکیل هموگلوبین، مرتبط با ویتامین های B9 و B12 نقش دارد. به تنظیم فعالیت هورمونی کمک می کند. ویتامین B6 به کاهش خستگی کمک می کند. به عملکرد طبیعی سیستم ایمنی کمک می کند.

ویتامین B6 به عنوان یک کوفاکتور در تعدادی از فرآیندهای مربوط به متابولیسم اسید آمینه و پروتئین عمل می کند. نقش مهمی در سنتز آنتی بادی های خاص، هموگلوبین و انتقال دهنده های عصبی خاص مانند سروتونین، ملاتونین، دوپامین و گاما آمینوبوتیریک اسید دارد. به این ترتیب نقش مهمی در حفظ تعادل روانی دارد. به بدن کمک می کند تا ویتامین B12 را به خوبی جذب کند و اسید هیدروکلریک تولید کند.

ویتامین B6 همچنین برای تولید ویتامین B3 یا نیاسین از اسید آمینه تریپتوفان ضروری است. و مانند بسیاری از ویتامین های B، ویتامین B6 برای تولید انرژی از گلیکوژن ماهیچه ها (نوعی ذخیره قند در عضلات) ضروری است.

2 گروه ویتامین وجود دارد:

ویتامین های محلول در چربی:

ویتامین های A، D، E، K. این ویتامین ها محلول در چربی هستند. این ویتامین ها در اندام های مختلف بدن به ویژه کبد ذخیره می شوند که می تواند چندین ماه دوام بیاورد.

ویتامین های محلول در آب:

ویتامین های C، B1، B2، B6، B9 و B12. آنها ویتامین های محلول در آب هستند (و بنابراین احتمال بیشتری دارد که در آب پخت و پز حذف شوند). این ویتامین ها نسبت به ویتامین های محلول در چربی کمتر در بدن تجمع می یابند زیرا تا حدودی از طریق ادرار دفع می شوند. بنابراین مصرف روزانه آن ضروری است.

هر ویتامین عملکرد خاص خود را دارد. مصرف مکمل ها به شکل کمپلکس های مولتی ویتامین باید توجیه پذیر باشد زیرا مصرف بیش از حد آن می تواند اثرات مضری داشته باشد (تولید رادیکال های آزاد که باعث پیری زودرس می شوند).

سطح ویتامین را می توان در خون اندازه گیری کرد. بنابراین، مهم است که با یک متخصص در مورد مصرف هر ویتامین، به ویژه ویتامین های محلول در چربی که تمایل به تجمع در بدن دارند، پیگیری کنید.

ویتامین B6، همچنین به عنوان پیریدوکسین شناخته شده است، یکی از هشت ویتامین در گروه پیچیده B است. حتی اگر در سال 1932 کشف شد، دانشمندان هنوز در مورد آن چیزهای جدید یاد می گیرند.

اکثر مردم در رژیم غذایی خود به اندازه کافی B6 دریافت می کنند، اما اگر شما کمبود ویتامین های پیچیده B، مانند فولات و B12 دارید، احتمال کمبود ویتامین B6 نیز وجود دارد.

کمبود ویتامین B6 در افراد مبتلا به بیماری های کبدی، کلیوی، دستگاه گوارش و یا خود ایمنی، و همچنین سیگاری ها، افراد چاق، الکل و زنان باردار بیشتر است.

B6 همچنین با عملکرد سیستم های عصبی و ایمنی شما ارتباط دارد.

اخیرا یافته شده است که B6 دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. این بدان معنی است که ممکن است در جلوگیری از بیماریهای مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان نقش داشته باشد

ویتامین B6 همچنین برای توسعه مغز مناسب (در کودکان) و عملکرد (برای افراد در همه سنین) مورد نیاز است. این ویتامین به ترشح هورمون ها مانند سروتونین (که تنظیم خلق و خوی) و نوراپی نفرین (که کمک می کند تا بدن شما مقابله با استرس) کمک می کند. ویتامین B6 همچنین به بدن کمک می کند که ملاتونین را تشکیل دهد، که در کمک به تنظیم ساعت داخلی و خواب شما مهم است.

زنان از پیریدوکسین برای سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و سایر مشکلات قاعدگی، «بیماری صبح» (تهوع و استفراغ) در دوران بارداری استفاده می کنند، توقف شیر پس از زایمان، افسردگی مربوط به بارداری یا استفاده از قرص های کنترل زایمان و علائم یائسگی موارد استفاده از ویتامین ب6 توسط زنان است.

پیریدوکسین همچنین برای بیمارهای:

آلزایمر کرم عضلانی
اختلال بیش فعالی کمردرد (ADHD) آرتریت
سندرم داون آلرژی
اوتیسم آکنه
دیابت و درد عصب مرتبط ناباروری
کم خونی سلولهای داسی شکل سرگیجه
سردرد میگرنی بیماری حرکتی
آسم جلوگیری از بیماری چشم
سندرم تونل کارپ دژنراسیون ماکولا (AMD) مرتبط با سن
سوزش پا تشنج ناشی از تب و اختلالات حرکتی

و همچنین برای افزایش اشتها و کمک میکند به مردم رویاهای خود را به یاد می آورند


برخی از مردم از پیریدوکسین برای تقویت سیستم ایمنی، عفونت چشم، عفونت مثانه و جلوگیری از سرطان و سنگ کلیه استفاده می کنند.

پیریدیوکسین همچنین برای غلبه بر برخی عوارض جانبی مضر مرتبط با درمان تابش و درمان با داروهایی مانند میتومایسین، پروکاریسین، سیکلوسیرین، فلووروراوایسین، هیدرازین، ایزونیزید، پنی سیلامین و وین کریستین استفاده می شود.

خواص ویتامین ب6

استفاده و اثربخشی؟


موثر برای کم خونی (کم خونی سیدوبلاستیک).
مصرف پیریدوکسین برای درمان نوعی از آنمی به ارث برده شده به نام کمخونی سیدوبلاستیک مؤثر است.

اختلال رفتار در کودکان ناشی از سطوح پایین سروتونین (سندرم اختلال عملکرد مغزی فوقانی).
تحقیقات اولیه نشان می دهد که استفاده از پیریدوکسین در کودکان مبتلا به اختلال رفتار ناشی از سطوح پایین سروتونین تاثیر مثبت داشته باشد.
فشار خون بالا.
تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف پیریدوکسین می تواند فشار خون افراد را کاهش دهد
سنگ کلیه.
شواهدی وجود دارد که استفاده از پیریدوکسین به تنهایی یا ترکیب با منیزیم می تواند خطر سنگ کلیه را در افراد مبتلا به اختلال ارثی کاهش می دهد.
سرطان ریه.
مصرف پیریدوکسین پ به نظر می رسد خطر ابتلا به سرطان ریه را در افراد سیگاری کاهش می دهد.
ناراحتی معده و استفراغ در حاملگی.
بعضی از تحقیقات نشان می دهد که پیریدوکسین علائم تهوع خفیف تا متوسط را تا حدی کم می کند. کالج آمریکایی زنان و زایمان، پیریدوکسین را خط اول درمان تهوع و استفراغ ناشی از حاملگی می داند. پیریدوکسین علاوه بر داروی دوکسیلامین در زنان توصیه می شود که بهتر از پیریدوکسین درمان شوند.
سندرم پیش از قاعدگی (PMS).
شواهدی وجود دارد که استفاده از پیریدوکسین می تواند علائم PMS را از جمله درد سینه بهبود بخشد. کمترین دوز موثر باید استفاده شود. دوزهای بالاتر احتمال عوارض جانبی را افزایش می دهند و به احتمال زیاد اثرات مفید آنها را افزایش نمی دهد.
اختلالات حرکتی (دیسکینزی ترسناک).
با توجه به اینکه پیریدوکسین به بهبود اختلالات حرکتی در افراد مصرف کننده مواد مخدر برای اختلالات روانی کمک می کند.

مقدار نیاز به ویتامین ب 6

مقدار نیاز به ویتامین ب 6
مقدار دقیق ویتامین B6 که هر روز به آن نیاز دارید بستگی به سن، جنس و شرایط خاصی از قبیل اینکه آیا شما باردار هستید یا شیردهید. در اینجا یک بررسی کلی از میزان ویتامین B6 در مراحل مختلف زندگی ضروری است.

فرزندان:

نوزادان تا 6 ماه: 0.1 میلیگرم (میلی گرم) در روز کودکان 9 تا 13 سال: 1 میلی گرم
نوزادان 7 ماه تا 1 سال: 0.3 میلیگرم پسران 14 تا 18 سال: 1،3 میلی گرم
کودکان 1 تا 3 سال: 0.5 میلی گرم دختران 14 تا 18 سال: 1.2 میلی گرم
کودکان 4 تا 8 سال: 0.6 میلی گرم




بزرگسالان:

مردان و زنان 19 تا 50 سال: 1،3 میلی گرم زنان باردار: 1.9 میلی گرم
مردان 51 ساله و بالاتر: 1.7 میلی گرم شیردهی زنان: 2 میلی گرم
زنان 51 ساله و بالاتر: 1.5 میلی گرم

منابع خوب ویتامین B6


منابع غذای عالی که حاوی ویتامین B6 هستند شامل نخود، گوشت گاو، مرغ و ماهی هستند. سایر غذاهایی که در B6 بالا هستند، غلات کامل، غلات غنی شده، آجیل، لوبیا، موز و سیب زمینی هستند.


اثرات جانبی و ایمنی


در برخی از افراد، پیریدوکسین ممکن است باعث تهوع، استفراغ، درد معده، از دست دادن اشتها، سردرد، سوزن شدن، خواب آلودگی و سایر عوارض جانبی شود.

استفاده طولانی مدت از دوزهای بالا احتمالا غیر قابل انکار است. ممکن است برخی مشکلات مغزی و عصبی ایجاد شود.

ویتامین B6 باعث افزایش سطح هموسیستئین در خون می شود

هموسیستئین یک سم سلولی است که به طور معمول سریع تجزیه می شود. اگر ویتامین های گروه B از بین رفته باشد ، تجزیه می تواند مختل شود هموسیستئین در خون جمع شده و به رگ های خونی آسیب می رساند. مقادیر بالا خطر ابتلا به بیماری های مختلف ، از جمله سکته مغزی و آلزایمر را افزایش می دهد.

در داروهای ریز مغذی ، ویتامین B6 همراه با ویتامین B2 ، ویتامین B12 و اسید فولیک برای کاهش سطح هموسیستئین بالا استفاده می شود. ما حداکثر 15 میلی گرم ویتامین B6 ، 5 میلی گرم ویتامین B2 ، 500 میکروگرم ویتامین B12 و 400 تا 600 میکروگرم اسید فولیک در روز توصیه می کنیم.

خواص ویتامین ب6 |  فواید جالب ویتامین ب 6 برای زنان و درمان سرطان

سطح پایین ویتامین B6 خون

سطح ویتامین B6 خون در موارد زیر کاهش می یابد:

- عدم مصرف به دلیل رژیم کم کالری یا سوء تغذیه

- در زنان باردار یا شیرده

- در زنانی که از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده می کنند

- در افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی

- در بین سیگاری ها

- در بین الکلی ها

- در افراد مبتلا به عفونت های مزمن،

مصرف بیش از حد ویتامین B6 چه خطراتی دارد؟

مصرف روزانه توصیه شده ویتامین B6 در مردان بالغ 1.8 میلی گرم در روز و در زنان بالغ 1.5 میلی گرم در روز است، اما می توان آن را به خصوص در ورزشکاران افزایش داد (تا 50 میلی گرم در روز). چنین دوز باید تحت نظارت پزشکی تجویز شود. افزایش مصرف ویتامین B6 می تواند منجر به اختلالات عصبی شود: بی حسی دست ها و پاها، سوزش یا سوزن سوزن شدن، اختلالات هماهنگی. قطع این ویتامین معمولاً منجر به ناپدید شدن تدریجی علائم می شود، اما ممکن است عواقبی داشته باشد.

ویتامین ها و مواد معدنی بدون نسخه در دسترس هستند، اما دوز آنها نیز اهمیت کمتری ندارد. توصیه پزشک یا داروساز برای اطلاع از دوزها و مدت زمان درمان با توجه به هر موقعیت خاص ضروری است. این امر از مصرف بیش از حد که عوارض جانبی بر بدن دارد جلوگیری می کند. مصرف 25 میلی گرم در روز در طی چند هفته می تواند مسئول افزایش بیش از حد ویتامین B6 در خون باشد که برای سلامتی مضر است.

شناخته شده ترین علائم پارستزی است: گزگز،بی حسی. این احساسات ناخوشایند، از جمله، در اندام تحتانی مشاهده می شود. آنها می توانند تحرک را مختل کنند و حتی از راه رفتن جلوگیری کنند. مشکلات حافظه نیز شناسایی شده است. ضعف عضلانی نیز یکی از تظاهرات احتمالی است.

چه غذاهایی حاوی ویتامین B6 هستند؟

منابع اصلی ویتامین B6 گوشت، ماهی و جگر هستند. محصولات لبنی و غلات کامل ویتامین کمی دارند. بیشتر میوه‌ها و سبزیجات ویتامین B6 کمی دارند (بیشترین آنها موز، گل کلم و لوبیا سبز هستند). از منابع گیاهی و حتی ممکن است از جذب سایر اشکال ویتامین B6 جلوگیری کند.

کمبود ویتامین B6

کمبود شدید ویتامین B6 در کشورهای غربی نادر است. این بیماری با علائم زیر همراه است: تحریک پذیری، افسردگی، گیجی، التهاب زبان (گلوسیت)، درماتیت سبورئیک و التهاب گوشه های لب. همچنین باعث کم خونی سیدروبلاستیک می شود.

افراد مسن بیشتر از بقیه افراد جامعه ویتامین B6 به اندازه کافی مصرف نمی کنند، مانند آنهایی که رژیم غذایی آنها عمدتاً از غذاهای تصفیه شده تشکیل شده است.

استفاده طولانی مدت از برخی داروها ممکن است نیاز به مکمل ویتامین B6 داشته باشد (به تداخلات دارویی مراجعه کنید).

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها