رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 416528

توصیه کمی تازه و ناآشنای آل اسحاق برای انتخابات اتاق‌های بازرگانی

اتاق برنامه‌ریزی کند افراد مورد اعتماد نظام انتخاب شوند

ساعت24-درحالی‌که دوماه تا انتخابات اتاق‌های بازرگانی باقی‌مانده است آرام‌آرام یخ این انتخابات بازشده و برخی افراد و شخصیت‌های شناخته‌شده به زبان آمده و با سخن گفتن و نوشتن دیدگاه‌های خود را آشکار می‌سازند.

خبر
dir="RTL">یحیی آل اسحاق که سابقه ریاست بر اتاق بازرگانی تهران را دارد در پاسخ به فراخوان روزنامه دنیای اقتصاد حرف‌های تازه‌ای زده است که نامأنوس است و تا امروز دراین‌باره حرفی بر زبان کسی جاری نشده است . او می‌گوید دلیل عدم اعتماد میان بازرگانان و صنعتگران و دولت یکی هم این است که افرادی باید درهیات مدیره اتاق‌ها انتخاب شوند که مورد اعتماد نظام باشند و تأکید کرده است در اتاق‌ها باید گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که چنین افرادی به هیئت نمایندگان بیایند. وی نوشته است :اتاق در رابطه با ایجاد اعتماد باید شرایط انتخاب افراد و مسئولان را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و فضاسازی کند که افراد منتخب:۱- باید مورد اعتماد نظام بوده و نامحرم با نظام و مصالح و ارزش‌ها و هدف آن نباشند به‌گونه‌ای که افراد مؤثر آن اتاق‌ها باید مورد اعتماد بوده و در مسیر اطلاعات و اسرار و تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها نقش داشته باشند. ۲- افراد منتخب دارای نگاه ملی بوده و خدای‌نکرده در مقام تصمیم‌گیری و مذاکرات منافع شخصی و گروهی اولویت ایشان نبوده و بلکه در سایه منافع عمومی و ملی منافع شخصی را در نظر داشته باشند. ۳- چون جایگاه مشورت و هدایت و نمایندگی رادارند باید توانایی حرف‌های علمی و تجربه‌ای لازم را داشته باشند و به مسائل روز و جهانی و منطقه‌ای و ملی آشنایی کامل داشته باشند. ۴- صداقت و شفافیت ملاک کار بوده و از هرگونه شائبه و سوء‌استفاده و گروه‌گرایی و خدای‌نکرده فساد و ... جلوگیری و پرهیز کنند.۵- با توجه به اکثریت اعضای اتاق که واحدهای متوسط و بعضاً کوچک هستند لازم است به ایشان توجه بیشتر وجدی‌تر شود.۶- زمینه و فضای انتخاباتی را آن‌گونه سامان دهند که اگر ذی‌صلاح علاقه‌مند به حضور مشارکت باشد امکان حضور وی ممکن باشد و ایشان هم خود را کاندیدا کند.

آل اسحاق برخی از ظرفیت‌های برخی از ظرفیت‌ها و توانایی‌ اتاق‌ها را به شرح زیر می‌داند:

یک - اتاق‌ها بر اساس قانون تأسیس مصوب مجلس شورای اسلامی جایگاه قانونی داشته و تجارت خارجی (صادرات و واردات) بدون داشتن کارت بازرگانی ممکن نیست و اتاق‌ها مشاوران سه قوه مجریه، قضائیه و مقننه هستند و در عمده نهادهای اقتصادی تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری مانند شورای پول و اعتبار، شورای عالی صادرات، شورای گفت‌وگو، شورای رقابت و ... تقریباً عمده نهادهای اقتصادی حضور دارند و بر اساس قانون درصدی از درآمدهای فعالیت‌های تجاری از صاحبان کارت‌های بازرگانی اخذ و صرف ساماندهی و اداره اتاق‌ها می‌شود.

دو - به دلیل تجربه جهانی و تجربه ۴۰ ساله انقلاب اسلامی و به دلیل اصل ۴۴ قانون اساسی و به دلیل عزم بیان‌شده مقامات رسمی کشور، مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه و تقریباً عمده صاحب‌نظران اقتصادی و انتظار مردم و فعالان اقتصاد و به دلیل بهتر استفاده کردن از توانایی‌ها و امکانات کشور و به دلیل بهره‌وری و کار آیی و همچنین برای بالا بردن مقاومت و تاب‌آوری اقتصادی در مقابل تهدیدها لازم است امور اجرایی و مدیریتی اقتصادی به بخش خصوصی واگذار و در امور حاکمیتی اقتصاد از مشارکت عملی و از دیدگاه‌های بخش خصوصی استفاده شود و از همکاری ایشان بهره جوید و اتاق می‌تواند و باید در حل مشکلات اقتصادی نقش جدی و اساسی داشته باشند.

رئیس سابق اتاق تهران در پاسخ به این پرسش که آیا اتاق‌ها توانسته‌اند نقش خود را ایفا کنند؟ آیا از عملکرد خود راضی هستند و تأثیرگذاری آن‌ها چقدر بوده است؟ نوشته است :مسئولان محترم اتاق‌ها به‌صورت علنی و رسمی با حضور در نهادها و سازمان‌های مربوطه و به‌صورت غیرعلنی به‌صورت مکتوب و مذاکره و ... سعی می‌کنند در بهبود اوضاع کشور و حل مشکلات مردم و فعالان اثرگذار باشند. لیکن به گفته رئیس محترم اتاق ایران و سایر مسئولان اتاق‌ها اقدامات ایشان چندان تأثیرگذار و نقش‌آفرین نیست. حال با توجه به مقدمات بیان‌شده و ظرفیت موجود و گستردگی اتاق‌ها در سطح استان‌ها و مرکز انتظارات عموم از اتاق چرا چنین است؟ و برای بهبود آنچه باید کرد؟

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها