رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 417467

ابوترابی: استانی شدن انتخابات مجلس نمایندگان را یک رتبه به ملی بودن نزدیک میکند

ساعت24-یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با اشاره به ضرورت عملکرد مجلس در سطح ملی گفت: ما باید ابتدا مدیریت جامع شهری و روستایی را ایجاد کنیم و امور محلی را به پارلمان های محلی که همان شوراهای محلی هستند بسپاریم و بعد به سمت استانی شدن انتخابات مجلس پیش رویم.

ابوالفضل ابوترابی با اشاره به معایب و محاسن استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از آنجا که ما ساختار غلط تمرکز گرایی در سیستم اداری کشور داریم لذا تنها پل ارتباطی بین شهرستان‌ها با پایتخت نمایندگان مجلس هستند. البته در قانون نیز این وظیفه برای نمایندگان دیده نشده است اما چون در عمل ساختار اشتباه است چاره ای وجود ندارد.

وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر نیز اگر ما قبل از اینکه ساختار کشور را اصلاح کنیم، پل ارتباطی بین مردم با مسئولان را که نمایندگان هستند قطع کنیم با یک گسست اجتماعی بین محلات، روستاها و شهرهای کوچک و بزرگ با پایتخت که غالبا حلال مشکلات است روبه رو می شویم.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس در ادامه تصریح کرد: استانی شدن انتخابات مجلس باید با یک تقدم و تاخری انجام شود. تقدم بر این است که ما باید مدیریت جامع شهری و روستایی را ایجاد کنیم و امور محلی را به پارلمان های محلی که همان شوراهای محلی هستند بسپاریم و بعد به سمت استانی شدن انتخابات برویم.

وی افزود: اگر استانی شدن انتخابات مجلس قبل از فعال شدن پارلمان‌های محلی اتفاق افتد شاهد یک گسست اجتماعی خواهیم بود.

ابوترابی در ادامه با اشاره به محاسن استانی شدن انتخابات مجلس بیان کرد: از آنجا که مجلس شورای اسلامی باید یک پارلمان ملی باشد لذا باید به امورات ملی نیز بپردازد اما امروز بیش از ۹۰ درصد توجه نمایندگان به امورات محلی است. لذا متاسفانه مجلس از امورات ملی گذشته است.

وی در پایان گفت: در عمل مجلس ما باید یک مجلس تراز ملی باشد و به دنبال حل مشکلات ملی و قانون گذاری ملی باشد. استانی - شهرستانی شدن انتخابات یک رتبه نمایندگان مجلس را از محلی بودن به استانی شدن ارتقا می دهد و نمایندگان یک درجه به ملی بودن نزدیک می شوند که از محاسن خوب این طرح است. یکی دیگر از محاسن این طرح این است که به طور غیر مستقیم انتخابات ما را حزبی می کند و یا حداقل به حزبی بودن نزدیک می کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها