رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 417509

پرستاران به حق و حقوق‌شان برسند

ساعت24-رییس شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به ۱۲ ساله شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در کشور و معطل ماندن آن، گفت: امیدواریم مشکلات حل شده و همکاران ما به حق و حقوق‌شان برسند.

طاهر زاهدصفت در مراسم روز پرستار ضمن تبریک به پرستاران گفت: یکی از مهم‌ترین مطالبات ما در حوزه پرستاری رفع کمبود نیروی پرستاری در کشور است که در چند هفته پیش مصوب شد که در تیرماه سال ۱۳۹۸، ۱۰ هزار نفر نیروی پرستاری جذب شود. از طرفی از آقای دکتر نمکی عاجزانه می‌خواهیم که با توجه به آمار فرسودگی پرستاران، از نظر بودجه هم این موضوع را بررسی کنند.

وی افزود: در حال حاضر همکاران ما مجبور هستند با کشیک‌های طولانی و اضافی به ویژه در اورژانس‌ها کار کنند و با رفع این کمبودها کار پرستاران را می‌توان به خوبی پیش برد.

پرستاری جامع‌نگر

رییس شورای عالی نظام پرستاری با بیان این‌که برنامه پرستاری جامع‌نگر بسیار برنامه خوبی است، ادامه داد: امیدواریم در این زمینه با بررسی در شورای عالی بیمه تعرفه‌های مراکز مشاوره پرستاری در منزل مشخص شده و تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ۱۲ ساله شد

وی ادامه داد: از طرفی بحث تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ۱۲ ساله شد و امیدوارم با نگاهی ویژه پرستاران به این حق‌شان برسند. از سوی دیگر نظام پرداخت نیز با چالش‌های جدیدی در سراسر کشور مواجه است و ۸۵ درصد از همکاران ما از نظام پرداخت ناراضی هستند، هرچند که با کمک معاونت پرستاری اضافه‌کار از کارانه جدا شد، اما از آنجایی که زیرساخت پرداخت قاصدک مشکلاتی دارد، امیدواریم مشکلات حل شده و همکاران ما به حق و حقوق‌شان برسند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم دکتر دالوندی - رییس سازمان نظام پرستاری ضمن تشکر از خدمات دکتر هاشمی، اظهار کرد: انصافا دوستان وزارت بهداشت و مجلس شورای اسلامی در حوزه پرستاری همراه بودند. باید توجه کرد که جامعه پرستاری کشور جامعه بسیار بزرگی است و بحث جلب، جذب، نگهداری و ارزشیابی نیروهای پرستاری به عنوان مساله‌ای مهم در مدیریت نیروی انسانی بسیار مهم است.

وی ادامه داد: امروز با بیش از ۱۹۰ دانشکده پرستاری، ۲۰۰۰ عضو هیات علمی پرستاری، ۲۰۰ هزار کادر پرستاری و ۱۱۸ هیات مدیره در کشور بزرگ‌ترین جامعه نظام سلامت را تشکیل می‌دهیم، اما امروز می‌خواهیم بر روی قانون‌مداری در کشور تاکید کنیم و این در حالی است که قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ۱۲ سال است که خاک می‌خورد و هنوز برای اجرایش به دنبال اعتبارند.

به خدمات پایه بازگردیم

دالوندی با بیان اینکه ما باید از رویکرد بیمار محوری و بیمارستان محوری دست برداریم، گفت: چراکه اگر همه سرمایه‌های کشور را به این حوزه‌ها بریزیم، باز هم پاسخگو نیست. طرح تحول نظام سلامت با همه عظمتش به خدمات القایی دامن زد و شاید مقصر اصلی مردمی بودند که البته مریض هم بودند و نمی‌توانستند پیش از طرح تحول به بیمارستان بیایند، اما باید به ۱۰ تا ۲۰ سال پیش بازگردیم که روی سیستم بهورزی و ارائه خدمات ارزان تمرکز کرده بودیم و توانستیم شاخص‌های سلامت کشور را توسعه دهیم. ما باید به خدمات پایه بازگردیم و به تربیت کارشناسان پرستاری و پزشکان عمومی بیشتر توجه کنیم.

آمادگی پرستاران برای نهادینه کردن مدیریت سالمندی

وی با تاکید بر لزوم توجه به تغییر سبک زندگی و مهارت‌های زندگی گفت: هنوز نگاه ما در کشور برای تعیین میزان پرستار، ضریب پرستار نسبت به تخت است؛ این در حالیست که در همه دنیا ضریب پرستار به جمعیت را محاسبه می‌کنند. تا کی قرار است به سمت ساخت بیمارستان برویم. امیدوارم این رویکرد با حضور دکتر نمکی تغییر کند. متاسفانه سیاست‌های غلط منجر به ایجاد جمعیت حاشیه نشین، بی‌تحرک و ... شده است. در حال حاضر ۹.۳ جامعه ما به سمت سالمندی رفته‌اند و به زودی تعدادشان به ۱۰ درصد می‌رسد. باید پرسید ما برای سالمندی چه کردیم؟ تنها دست روی دست گذاشتیم. باید توجه کرد که آسایشگاه جای سالمندان نیست. پرستاران آماده‌اند که مدیریت سالمندی را در درون جامعه نهادینه کنند.

دالوندی با تاکید بر لزوم گسترش خدمات بیمه‌ای در حوزه پرستاری گفت: ما به ازای هر تخت به یک پرستار نیاز داریم. در حال حاضر ۵۰۰۰ پرستار در صف طرح‌ هستند و بسیاری از پرستاران نخبه ما به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند. قیمت پرستاری در کشور ۳۰۰ دلار است؛ در حالیکه در کشورهای حاشیه خلیج فارس ۱۵۰۰ دلار است. در برخی کشورها حقوق پرستار و پزشک متخصص یکسان است. باید توجه کرد که برای توسعه خدمات پرستاری نیاز به توسعه افقی در حوزه‌های عدالت در توزیع منابع مالی و سیاستگذاری داریم.

لزوم ایجاد نظام ارجاع با کمک پرستاران و پزشکان عمومی

رئیس سازمان نظام پرستاری کشور تاکید کرد: خدمات پرستاری در کشور ارزان و در دسترس است. باید توجه کرد که بهترین نیرویی که می‌تواند در این مقطع کشور را نجات دهد، جامعه پرستاری است. بنابراین با کمک پرستاران و پزشکان عمومی باید نظام ارجاع را ایجاد کنیم.

دالوندی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه بیمه باید نهاد نظارتی وزارت بهداشت باشد نه اینکه در درون وزارت بهداشت قرار گیرد، گفت: بیمه باید ناظر و حمایت‌گر بیمار باشد. اینکه بیمه را به داخل وزارت بهداشت بکشانیم در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. بیمه یک نهاد نادر است. از طرفی باید تکنولوژی هم به خدمت پرستاری بیاید. پرستار باید بتواند بالای سر بیمار حضور یابد.

وی با تاکید بر لزوم پرداخت معوقات پرستاری گفت: باید هر چه سریع‌تر معوقات پرستاران و معوقات و پاداش بازنشستگانی که از سال ۹۴ داده نشده، پرداخت شود.

دالوندی با اشاره به برنامه پرستاری در منزل گفت: پرستار با تعرفه پایین برای ارائه خدمت به منزل نمی‌رود. در حال حاضر پرستارنماها آجی‌ها و آباجی‌ها به جای پرستاران در منازل فعالیت می‌کنند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها