رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 417520

وزیر اقتصاد خبر داد:

اجرای حسابداری تعهدی از سوی ۹۰ درصد دستگاههای اجرایی

ساعت24-وزیر امور اقتصادی و دارایی، از اجرای حسابداری تعهدی از سوی بیش از ۹۰ درصد دستگاههای اجرایی خبر داد.

خبر
به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند طی سخنانی در نهمین کنفرانس بین المللی بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد در محل مرکز همایش های دانشگاه الزهرا با بیان این مطلب، پیاده سازی کامل بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد را یکی از مهم ترین ابزارهای نظام برای مقابله با اثرات تحریم های ظالمانه عنوان کرد.

وزیر اقتصاد گفت: اگر می خواهیم بدون دادن باج به بیگانگان، در ارایه خدمات و انجام وظایف خود و اداره کشور موفق باشیم، قطعا یکی از مهم ترین شروط، بهبود عملکرد مدیریت از طریق پیاده سازی کامل بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد است.

وی افزود: لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ می توانست بهترین آینه برای انعکاس مجموعه اقدامات انجام شده در این راستا طی چند سال اخیر باشد، زیرا ما بار دیگر در شرایط تحریم، همراه با تضییقات مالی و درآمدی برای دولت هستیم.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اموال و دارایی های راکد و طرفیت های خالی و بلا استفاده دولت، اجرای بوجه ریزی عملیاتی مبتنی بر عملکرد را یکی از راه های بکارگیری و بهره ور سازی این ظرفیت ها خواند و گفت: در این صورت با این شرایط مواجه نمی شویم که در روزگار تحریم، ۳۵ درصد درآمدهای دولت در بودجه، کماکان از محل فروش نفت، پیش بینی شده باشد.

دکتر دژپسند با طرح این سوال که "چرا باید هزینه های دولت، در بودجه های سالیانه اینقدر بالا باشد؟" اظهار داشت: این سوال، تنها متوجه سازمان برنامه و بودجه نیست، بلکه همه دستگاه های دولتی است و تک تک ما باید پاسخگوی این موضوع باشیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در زمینه تدوین قوانین و آیین نامه های مربوط به بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، با موفقیت به انجام رسیده، باید به دنبال جواب این سوال باشیم که علت عدم تحقق کامل آن چیست؟ آیا ناشی از فقر بدنه کارشناسی برای اجرای این نظام در دستگاه های دولتی است یا اینکه نگران هستیم با اجرای بودجه ریزی عملیاتی، بهره وری پایین برخی دستگاه ها در معرض عموم قرار گیرد؟

دژپسند تصریح کرد: پاسخ این سوال نیازمند یک پیمایش ملی و استانی در بین دستگاه های دولتی است تا مشخص شود چرا پیاده سازی بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، از سال ۸۲ تا بحال به درازا کشیده است، در حالی که تعداد زیادی از اعضای شورای سیاستگذاری همین همایش، در مناصب مهمی هستند ولی کماکان درگیر این موضوع هستیم که در تحقق حسابداری تعهدی، چقدر پیشرفت کرده یا عقب مانده ایم؟

وی افزود: بنا بر گزارش های ارائه شده از سوی معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور با وجود اجرای حسابداری تعهدی از سوی ۹۰ درصد دستگاههای دولتی، متاسفانه، هنوز نتیجه مطلوب و مورد انتظار، حاصل نشده است.

وزیر اقتصاد در ادامه، شکل گیری دولت الکترونیک و هوشمند را یکی از عوامل مهم تسهیل کننده تحقق بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد خواند و گفت: در صورت شکل گیری دولت الکترونیک، بخشی از عوامل هزینه زای دستگاه های دولتی، خودبخود حذف می شود.

وی در خاتمه تصریح کرد: با تحقق این نوع بودجه ریزی، بسیاری از اموال و دارایی ها و منابع بلااستفاده دولت، به اهرمی برای رشد تبدیل می شوند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها