رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 417533

جزئیاتی تازه درباره وزیر اسرائیلی که جاسوس ایران بود/ "گونن سگو" را بیشتر بشناسید

ساعت24-سگو در فاصله سال‌های 1995 تا 1996 میلادی، وزیر انرژی اسرائیل بود. شین بت سرویس امنیت داخلی اسرائیل اعلام کرده که او توسط دستگاه اطلاعاتی ایران زمانی که در نیجریه زندگی می‌کرد استخدام شده بود و به عنوان عامل و جاسوس فعالیت کرده بود.

خبر
"گونن سگو" وزیر انرژی سابق اسرائیل اتهام جاسوسی برای ایران را در نهایت پذیرفت. او با دادستانی به توافق رسیده که جرم را بپذیرد تا به دلیل ارتکاب جرم خیانت به کشور محاکمه نشود. او متهم شده که اطلاعاتی درباره مقام‌های امنیتی، بازار انرژی و مقرهای امنیتی اسرائیل را در اختیار ایران قرار داده است.

دادگاه سازمان امنیت داخلی اسرائیل، "سگو" که در دهه ششم عمرش به سر می‌برد را به تماس‌های غیرقانونی با ایران، افشای اطلاعات محرمانه درباره مقرهای نظامی و غیرنظامی اسرائیل و جاسوسی متهم کرده بود.

منابع اسرائیلی گزارش داده بودند زمانی که او به عنوان پزشک در ابوجا فعالیت داشته با منابع دیپلماتیک از جمله ایرانی‌ها و نیجریه‌ای‌ها تماس برقرار کرده بود.

رسانه‌ها گزارش داده‌اند این تماس‌ها در سال 2012 میلادی در نیجریه با مقام‌های سفارت ایران در آن کشور روی داده بودند و او دو بار با این مقام‌ها در آن کشور دیدار داشته است.

سگو در فاصله سال‌های 1995 تا 1996 میلادی، وزیر انرژی اسرائیل بود. شین بت سرویس امنیت داخلی اسرائیل اعلام کرده که او توسط دستگاه اطلاعاتی ایران زمانی که در نیجریه زندگی می‌کرد استخدام شده بود و به عنوان عامل و جاسوس فعالیت کرده بود.

دادگاه پیشتر نیز در سال 2004 میلادی حکم بازداشت را برای او به جرم تلاش برای وارد کردن قرص‌های محرک اکستازی به اسرائیل محکوم کرده بود. او اسرائیل را در سال 2007 میلادی پس از آزادی از زندان ترک کرده بود و در ماه مه در گینه استوایی بازداشت و به اسرائیل مسترد شد.

سایت "گلوبال ویلیج اسپیس" با انتشار خبر صدور حکم زندان برای این وزیر سابق اسرائیل می‌نویسد: "ایران و اسرائیل در جنگ پنهان اطلاعاتی به سر می‌برند. این‌گونه تصور می‌شود که اسرائیل قوی‌ترین سیستم‌های اطلاعاتی را در جهان دارد. مورد بازداشت گونن سگو اما نشان داد که اسرائیل خود از سوی کشورهای دیگر مورد جاسوسی قرار گرفته است. متحد اصلی اسرائیل در منطقه امریکا نیز از سوی روسیه با ضربه‌های اطلاعاتی مواجه شده است. ایران و روسیه به دلیل مبارزه‌شان علیه داعش در سالیان اخیر به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند. این موضوع کار را برای اسرائیل به منظور اقدام نظامی مستقیم علیه ایران دشوارتر ساخته است".

روزنامه "یدیعوت اخرونوت" اسرائیل در گزارشی در این‌باره اشاره کرده است که سگو به همراه عامل دیگری که ارتباط او با مقام‌های ایرانی را فراهم می‌کرده در آپارتمان‌ها و هتل‌های سرتاسر جهان در حال گردش بود.

به گزارش این روزنامه، در جریان بازجویی‌ها مشخص شد این هتل‌ها به عنوان مکانی برای قرارملاقات‌ها با ایرانی‌ها از سوی او مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در بازجویی‌ها همچنین مشخص شده او از سیستم ارتباطی رمزگذاری شده برای مخفی کردن پیام‌های تبادلی‌اش با طرفین ایرانی استفاده کرده بود. در بازجویی‌ها اشاره شد که سگو برای کسب اطلاعاتی که ایرانی‌ها می‌خواستند با افرادی در تماس بوده‌اند که مرتبط با دستگاه امنیتی اسرائیل، دستگاه وزارت خارجه و وزارت دفاع بودند.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد مشخص شده که او درصدد بوده تا ارتباط میان مقام‌های اسرائیلی با عوامل اطلاعاتی ایران را میسر سازد و آنان را به عنوان بازرگانان بی‌خطر و بی‌ضرر ایرانی به اسرائیلی‌ها معرفی کرده و مقام‌های اسرائیلی را فریب دهد.

سگو کیست؟

او برای نخستین‌بار به کنست (پارلمان اسرائیل) سیزدهم در سال 1992 میلادی به عنوان عضوی از حزب تزموت متعلق به "رافائل ایتان" از فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای دفاعی اسرائیل راه یافت و به عنوان یکی از نمایندگان اپوزیسیون حضور داشت و یکی از اعضای کمیته مالی کنست بود. در ژانویه 1995 میلادی، سگو به سمت وزارت انرژی در دولت "اسحاق رابین" رسید.

در سال 2002 میلادی، سرویس‌های امنیتی اسرائیل کشف کردند که حزب‌الله در صدد گروگان‌گیری از میان شهروندان اسرائیل بوده و سگو نیز در میان اهداف مورد نیاز بود تا حزب‌الله بتواند از طریق ان برای تبادل زندانیان چانه‌زنی کند.

در نوامبر 2003 میلادی او 20 هزار شکل (واحد پول اسرائیل) پول از دستگاه خودپرداز در هنگ کنگ با استفاده از کارت اعتباری خود اسراکارت برداشت کرد. او گزارش داد که کارت‌اش به سرقت رفته است اما دوربین‌های امنیتی نشان می‌دادند که او دروغ می‌گوید.

او در آوریل 2004 میلادی به اتهام تلاش برای قاچاق 32 هزار بسته قرص اکستازی از آمستردام به اسرائیل بازداشت شد. او همچنین متهم شد که پاسپورت دیپلماتیک خود را با مداد دستکاری کرده است تا امکان شناسایی و بازرسی او در فرودگاه هلند وجود نداشته باشد.

در ماه مارس 2005 میلادی او به تلاش برای قاچاق مواد مخدر و تقلب و پنج سال زندان، دو سال حبس مشروط و پرداخت جریمه 27 هزار دلاری محکوم شد. او در سال 2007 میلادی از زندان آزاد شد؛ آن هم به خاطر کاهش سه ساله دوره محکومیت او به دلیل رفتار خوب در زمان بازداشت.

افتاب

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها