رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 418698

خورشت قیمه و تاریخچه آن Khoresht Gheymeh

ساعت24-در این قسمت می خواهیم تاریخچه ای از خورشت قیمه ( Khoresht gheymeh ) بدانیم و در انتها نیز اطلاعات کالری خورشت قیمه را بررسی می کنیم.

خبر
dir="RTL">در این قسمت می خواهیم تاریخچه ای از خورشت قیمه ( Khoresht gheymeh ) بدانیم و در انتها نیز اطلاعات کالری خورشت قیمه را بررسی می کنیم.

ریشه کلمه قیمه

حتما تا کنون خورشت هایی را دیده اید که شباهتی به قیمه ندارند ولی اسم آن ها نیز قیمه یا ترکیبی از قیمه باشد. قیمه در اصل واژه ای ترکی است که اگر به لغت نامه دهخدا نگاه کنید به معنی ریز ریز شدن است.

همچنین جعفر شهری در کتاب طهران قدیم درباره نحوه درست کردن قیمه می نویسد که گوشت را فندقی خرد کنید. نحوه طبخ قیمه ها معمولا یکسان است ولی گاهی مواد دیگری هم اضافه می شود مثل قیمه سیب زمینی یا قیمه بادمجان که به همان نامگذاری می شوند.

تاریخچه خورشت قیمه ( History of Khoresht Gheymeh )

خورشت قیمه اصالتی چند صد ساله دارد که می توان با این جمله شاردن ,شرق شناس غربی اثباتش کرد: هر نوعی گوشت به کار برند , خواه خورشت قیمه یا خورشت های دیگر یا انواع کباب, با بهترین ادویه ها طعم می دهند.

شاردن در دوره صفویه به ایران سفر کرده بود و این جمله را در سفرنامه اش ذکر کرده بود. این خورشت معمولا پای ثابت نذری ها است و از زعفران و گلاب و روغن و مواد درجه یک برای تهیه آن استفاده می کنند که قیمه نذری را خوشمزه تر می کند.

قیمه پلو

خورشت قیمه همچنین به نام قیمه پلو ترکیبی از گوشت گاو و لپه است که خورشتی بسیار سنتی و محبوب ایرانی با سیب زمینی زعفرانی سرخ شده است که همراه برنج سفید یا برنج آروماتیک عرضه می شود. برنج آروماتیک نوعی برنج سفید پخته است که در آن مخلوط ادویه برنج ایرانی را قبل از دم کشیدن اضافه می کنند.

کلمه قیمه به این دلیل استفاده می شود که گوشت را در این دستورالعمل به مکعب های کوچک خرد می کنید و بر خلاف دیگر غذاهای ایرانی که دارای گوشت های بزرگتر هستند، گوشت قیمه معمولا به حدود یک سانتی متر و مکعبی شکل خرد می شود. معمولا از گوشت بره یا گوشت گاو تهیه می شود اما با توجه به این که اخیرا مردم به استفاده از گوشت سفید به جای گوشت قرمز علاقه دارند، ممکن است برخی افراد از سینه خرد شده مرغ استفاده کنند که ممکن است کمی نحوه پخت تغییر کند.

لپه زرد که در این دستورالعمل استفاده می شود اصطلاحا دیرپز نامیده می شود که به پخت طولانی مدت است. این نوع لپه دقیقا مانند لپه معمولی است، اما اساسا سفت تر است که در طول فرآیند پخت و پز شکل خود را بهتر حفظ می کند و له نمی شود. این نوع معمولا در بازارهای خاورمیانه فروخته می شوند و می توانید بگویید لپه دیرپز می خواهید.

لپه نیم پز، پیاز سرخ شده، رب گوجه فرنگی، لیمو امانی، ادویه گوشت و کره را چند دقیقه قبل از اضافه کردن گوشت پخته شده تفت دهید. بعد، در قابلمه گذاشته می شود و حرارت داده می شود تا تمام مواد تشکیل دهنده آن پخته و غلیظ شود.

سیب زمینی ها را پوست گرفته و خلالی برش دهید و سپس با آب سرد بشویید تا از نشاسته خلاص شوند، تا در طی سرخ کردن به هم نچسبند. سپس خلال های سیب زمینی را روی یک دستمال کاغذی خشک کرده و در صورت تمایل به زعفران قبل از سرخ کردن در روغن آغشته کنید. هنگامی که خلال های سیب زمینی طلایی می شوند، آنها را روی یک دستمال کاغذی قرار دهید تا روغن اضافی را جذب کند. مقدار کمی نمک به طعم سیب زمینی سرخ شده زعفرانی اضافه می کند.

طعم بهتر خورشت قیمه با لیمو امانی

لیمو امانی نقش مهمی در طعم شگفت انگیز قیمه دارد و همچنین در بازارهای خاورمیانه فروخته می شود. با این حال اگر شما نتوانید آن را در منطقه خود پیدا کنید، می توانید آب لیموی تازه جایگزین کنید و خورشت قیمه همچنان شگفت انگیز خواهد بود.

تزئین خورشت قیمه

تزئین سنتی قیمه با سیب زمینی سرخ شده زعفرانی است. از خوردن این خورشت خوشمزه همراه با برنج آروماتیک یا برنج سفید لذت ببرید.

برنج آروماتیک با ادویه برنج ایرانی و زعفران دم می کشد. شاید بتوان خورشت قیمه و استامبولی پلو ( estamboli polo ) را یکی از محبوب ترین غذاهای ایرانی دانست.

کالری و ارزش غذایی خورشت قیمه

خورشت قیمه طعم خوشمزه با مقدار زیادی پروتئین دارد. لپه ها منبع خوبی از پروتئین و فیبر هستند. 115 گرم خورشت قیمه 225 کالری دارد. خورشت قیمه سدیم و قند کمی دارد اما فیبر غذایی و سلنیوم اش زیاد است.

ارزش تغذیه ای

مقدار خورشت 115 گرم

________________________________________

مقدار در هر 115 گرم

225کالری چربی 77 کالری

ارزش روزانه*

کل چربی 8.6 گرم 13 %

چربی اشباع شده 2.2% 11%

کلسترول 40 میلی گرم 13%

سدیم 51 میلی گرم 2%

کربوهیدرات کل 18.2 گرم 6%

فیبر غذایی 6.9 گرم

شکر 1.9 گرم 27٪

پروتئین 18.3 گرم

منبع:

Most delicious Persian food: an introduction for foreign tourists

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها