رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 418872

تحلیل ساعت 24 از ثبت نام انتخابات اتاق بازرگانی تهران

نیامدن محسن خلیلی و پدرام سلطانی خبراز یخبندان دارد

ساعت24-آنهایی که تحولات تشکل ها و نمادهای شخصیتی بخش خصوصی را دنبال می کنند دراین سالهای اخیردلشان با دیدن و بودن دو نماد و دوشخصیت صنعتی و بازرگانی گرم می شد ودرآینده نیز هرگاه با این موضوع برخورد کنند این دوشخصیت در ذهن و دلشان هویدا می شوند.

خبر
محسن خلیلی صنعتگر قدیمی ایرانی با 60 سال فعالیت درصنعت ایران ، نماد مدارا جویی ، بردباری و گفت وگو با هرعلاقمند به توسعه صنعتی ایران است که در آستانه 90 سالگی هنوز دلش برای پیشرفت صنعت ایران می تپد و با این امید زندگی می کند که ببیند ایران دراین راه گام برمی دارد. نفردوم نماد تشکل گرایی و گفت و گو و دگرگونی بالنده ، بدون چون و چرا پدرام سلطانی جوان اول اتاق ایران درسالهای اخیر است. تا آنجایی که من دیدم دراین سالها بدبین ترین افراد به بخش خصوصی دربیرون از تشکل ها و در میان هیات نماینگان اتاق ایران و بازرگانان و صنعتگرانی که دراتاق ایران رفت و آمد داشتند از این این دونماد مداراجویی و پیشرفت در بخش خصوصی به نیکی و خوبی یادکرده و هرگز نشنیدم درباره آنها از رانتجویی یا فساداحتمالی چیزی بگویند .

محسن خلیلی و پدرام سلطانی می توانستند هنوز چراغ راه بخش خصوصی ایران در اتاق تهران و دراتاق ایران باشند اما این دونفر شوربختانه به نتیجه نرسیدندکه درانتخابات 11 اسفند 1397 باشند و شورو شوق انتخابات را افزایش دهند. تردیدی نیست که نهادی مثل اتاق بازرگانی ایران به کارخود ادامه می دهد و این دونماد نیک نامی نیز هرگز از یاد نخواهند رفت و درجایی دیگر به زندگی وتلاش خود ادامه می دهندو دلشان برای ایران خواهد تپید ، اما نیامدن این دونفر و شمار دیگری از چهره های شناخته شده بخش خصوصی که ستاره های اتاق بودند نشانه یخ بندان اقتصاد ایران است. سلطانی و خلیلی دلشان اینجا و برای پیشرفت بخش خصوصی می زند اما حق دارند آرامش و آسایش داشته باشند و نیز حق دارند با نیامدن خود به دولت مستقر و عجیب فعلی پیام بدهند که آبی از شما گرم نمی شود. واقعیت این است که دولت های روحانی بدترین رفتار را با بخش خصوصی نشان داده و چهره ای نامشخص داشتند. دولت های احمدی نژاد صاف وپوست کنده بی میلی و حتی خصومت خود را با بخش خصوصی برملا کرده و این بخش انگیزه ای نیرومند برای ایستادگی دربرابر کنار گذاشتن ها ایجاد می کرد اما دولت یازدهم و دوازدهم درحرف با بخش خصوصی بود و هست اما درعمل بدترین رفتار و گفتاررا به موجودیت این بخش نشان داده و می دهد. این رفتار دوگانه و بی تفاوتی برخی از وزیران و به ویژه رییس دولت که پس از سپری شدن 6سال از دوره ریاست بردولت حاضر نشد پایش را به اتاق ایران بگذارد به دلسردی و بی تفاوتی نیروهای محوری بخش خصوصی منجر شده و می شود. درانتخابات اتاق تهران چهره هایی ثبت نام نکرده ند که نمادی از تکاپو و تحرک بودند و در مجامع و درنشست ها بی ترس و بی لکنت حرف می زدند.درانتخابا ت 1397 اتاق تهران برخلاف دوره هشتم اتاق که پنج گروه «ائتلاف برای فردا»، «ائتلاف بزرگ»، «خواستاران تحول»، «کانون کارآفرینان توسعه‌گرا» و «پیشگامان وفاق» برای سکانداری اتاق‌ها به مبارزه پرداختند هیچ ائتلافی دست کم تا روز پایان ثبت نامها خود را مطرح نکرده است. در این دوره هیچ گروه منسجم یا قدیمی به‌صورت رسمی و در قالب یک تیم به دنبال کسب کرسی‌های پارلمان بخش‌خصوصی نبوده است. بسیاری از ثبت‌نام‌شدگان در این دوره معمولا به‌صورت انفرادی، برگه‌های ثبت‌نام خود را پر کردند. از سوی دیگر خبری از گروه‌هایی که با میتینگ‌ها، نشست‌ها و گردهمایی مختلف، پیش از ثبت‌نام به دنبال جلب رضایت فعالان و کسب آرای بیشتر بودند، نیست. ریزش 28 درصدی در تقاضا برای عضویت درهیات نمایندگان اتاق تهران نشان از یخ بندان بیرون دارد و این یخ بندانی است که باید از آن هراس داشت.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها