رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 418908

هدف آمریکا متحد کردن جهان علیه ایران است

نشست ورشو و زنگ خطر برای ایران

ساعت24-سید علی خرم مقام سابق دیپلماسی ایران در اروپا به هر دلیل نسبت به همتاهای خود در دنیای سیاست خارجی خود دربیان واقعیت‌های مناسبت‌های ایران با جهان کمتر هراسان است و برخی از نکاتی که از سوی وی بر زبان می‌آید و یا نوشته می‌شود صریح و بازگوکننده تهدیدها و خطرها علیه ایران است.

خبر
وی درباره مسائل امروز ا ایران و اتحادیه اروپا به‌ویژه مناسبات ایران با سه کشور اصلی این اتحادیه و برگزاری نشست لهستان به چند نکته اساسی اشاره و به مقام‌های ایرانی هشدار می‌دهد باید راهی برای به نتیجه نرسیدن آرزوهای ترامپ از برپایی این نشست پیدا کند. به گزارش دیپلماسی ایرانی ا خراج دیپلمات‌های ایرانی از تیرانا، برگزاری نشست ضد ایرانی 14 و 13 فوریه در ورشوی لهستان به‌موازات ایران هراسی‌های اخیر دانمارک و هلند، عدم پذیرش میزبانی دفتر SPV در وین، تحریم‌های اخیر قاره سبز علیه ایران در کنار تلاش هم‌زمان اتحادیه اروپا برای پیشبرد فعالیت‌ها در خصوص عملیاتی کردن سازوکار ویژه مالی ایران، شرایط پیچیده و حتی متناقضی را از رفتار اروپایی‌ها در قبال ایران را پدیدار کرده ست. سید علی خرم، سفیر و نماینده دائم اسبق جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در ژنو، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خلق چین و لیبی دراین‌باره تحلیلی را در گفت‌وگو با این رسانه ارائه کرده است که خلاصه‌ای از آن را می‌خوانید:

ایران هراسی جهانی

اکنون اختلاف‌های جدی در خود قاره سبز و اتحادیه اروپا برای همراهی با جمهوری اسلامی ایران و عملیاتی کردن سازوکار ویژه مالی شکل‌گرفته است. از یک‌سو کشورهای اروپای شرقی مانند لهستان، مجارستان و آلبانی به‌واسطه نگرانی‌های جدی ناشی از فاصله شکل‌گرفته میان قاره سبز با ایالات‌متحده آمریکا به دلیل حمایت از برجام و توافق هسته‌ای از جانب اتحادیه اروپا سبب شده تا تلاش‌هایی را برای پر کردن و تعدیل این فاصله و شکاف سیاسی و دیپلماتیک با واشنگتن انجام دهند، چراکه ورشو، بوداپست و به‌خصوص تیرانا وابستگی بسیار زیاد سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی - نظامی به ایالات‌متحده آمریکا دارند. علاوه بر این به دلیل نبود استقلال سیاسی، این بازیگران همواره تلاش دارند شرایط و بستر را برای حمایت ایالات‌متحده از خود به هر نحوی مهیا کنند. هرچند که کشورهای اروپای شرقی توان تقابل با اروپای غربی را ندارند، اما به دلیل نیاز مبرم به چتر امنیتی ایالات‌متحده آمریکا برای تقابل با روسیه که همواره در حافظه تاریخی خود احساس تهدید و ناامنی جدی از جانب مسکو دارند، تلاش‌های خود را برای کارشکنی‌ها در هر بُعدی برای حمایت از ایران و توافق هسته‌ای انجام می‌دهند.مضاف بر این نوع نگاه که در کشورهای اروپای شرقی شکل‌گرفته است، اکنون موج جدیدی از جریان راست‌گرای افراطی پوپولیستی که در قاره سبز بعد از جنگ جهانی دوم در حال احیاء و قدرت گیری است، سبب شده تا کشورهایی مانند ایتالیا، هلند، دانمارک و اتریش نیز با کشورهای اروپای شرقی در خصوص عدم‌حمایت از ایران و برجام همراه و همسو شوند، چراکه این جریان راست‌گرای افراطی به‌شدت به دنبال فروپاشی اتحادیه اروپا و ایجاد ارتباطات نزدیک‌تر با ایالات‌متحده آمریکا است. به‌خصوص که باروی کار آمدن دونالد ترامپ در ایالات‌متحده بسیاری از این جریان‌های راست‌گرای افراطی قاره سبز قدرت بیشتری در کشورهای خود پیداکرده‌اند، به‌گونه‌ای که رگه‌های این قدرت گیری تا آلمان نیز پیش رفته است و حتی انگلستان و فرانسه را هم درگیر خودکرده‌اند. لذا علاوه بر وابستگی سیاسی کشورهای اروپای شرقی و نیاز مبرم این کشورها به چتر امنیتی ایالات‌متحده و ناتو برای تقابل با تهدیدهای خودساخته روسیه، جریان راست‌گرای افراطی هم به‌عنوان موج مضاعف به یک سینرژی در اروپا برای تقابل با ایران و برجام بدل شده است که می‌تواند در آینده نزدیک مشکلات جدی را برای تهران شکل دهد. همین نشست ضد ایرانی ماه آتی میلادی در ورشوی لهستان، نگرانی‌های جدی را می‌تواند برای ما در حوزه اجماع سازی جهانی شکل دهد.در سایه این میزبانی از سوی لهستان کشورهای اروپای شرقی و کشورهایی که جریانات راست‌گرای افراطی در آن‌ها حضور و قدرت پیداکرده است در همایش ضد ایران حاضر خواهند شد. در کنار آن مطمئناً برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، رژیم صهیونیستی و کشوری مانند برزیل که اکنون در آن دولت راست‌گرای آقای "بولسونارو" روی کار آمده است، ازجمله میهمانان نشست ماه فوریه ورشو باشند.به نظر می‌آید که آمریکا از دل نشسته لهستان به دنبال یک تست‌زنی و آزمایش جامعه جهانی در میزان همراهی با کاخ سفید برای تقابل با جمهوری اسلامی ایران باشد. اگر واشنگتن بتواند از دل نشست ماه فوریه ورشو پیروزی‌های نسبی کسب کند، یقیناً بستری برای اقدامات بعدی محور ضد ایرانی خواهد بود.

پس تهران و به‌خصوص دستگاه سیاست خارجی باید با دقت عمل، روشنگری‌های لازم را با ارائه ادله کافی انجام دهد. چراکه این یارگیری‌های آمریکا در سایه نشست لهستان، امکان دارد شرایط را برای تهران در آینده مشکل کند. البته این تلاش‌ها باید تا قبل از برگزاری این نشست و با به‌کارگیری تمام توان دیپلماتیک برای ناکامی برنامه‌ها و نقشه‌های کاخ سفید صورت گیرد. اگر چنین شود یقیناً این ایران خواهد بود که باعث دو شقه شدن کشورها در همراهی باسیاست‌های ایالات‌متحده آمریکا می‌شود.

من حتم دارم سازوکار مالی عملیاتی می‌شود، اما این‌که میزان موفقیت آن و نیز توان تقابل آن با تحریم‌های ایالات‌متحده آمریکا تا چه اندازه باشد، جای سؤال و اماواگر دارد. در حال حاضر میزان موفقیت این سازوکار به رفتارهای تهران بستگی دارد. در این راستا یقیناً دستگاه سیاست خارجی باید فعالیت‌های خود را در قاره سبز به‌شدت افزایش دهد و در مقابل مواضع و اتهامات منتسب به ایران روشنگری‌های لازم را با ادله کافی ارائه کند تا بتواند کشورهای حامی خود را برای پشتیبانی از خود تقویت کرده و برخی از بازیگران اروپایی را که در حال ایجاد شکاف با ایران هستند را به نسبت با خود همراه کند. این‌که ما در تهران بنشینیم و به مواضع دیپلماتیک و پاسخ‌های شعاری از زبان سخنگویی بسنده کنیم، یقیناً کاری از پیش نمی‌برد. متأسفانه دستگاه سیاست خارجی در این مدت تنها برخی شعارها، اظهارت است ها، تکذیب‌ها و تأییدیه‌ها دل‌خوش کرده است و هیچ‌گونه سفر و فعالیت دیپلماتیک را برای پر کردن این خلأ نداشته‌اند. من معتقدم که آقای ظریف باید در این راستا تلاش‌های خود را گسترش دهد. ضمن احترام به تمام کوشش‌های دستگاه سیاست خارجی در سفر به هند و عراق، ما باید برنامه‌های جدیدی برای این حوزه هم تا قبل از نشست ماه فوریه ورشو انجام دهیم. چراکه به نظر می‌آید در این نشست، ایالات‌متحده آمریکا برنامه جدی برای ایران هراسی و ایجاد یک اجماع در جامعه جهانی دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها