رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 419202

سازمان جهانی بهداشت هشدار داد

10 تهدید اصلی برای سلامت بشر

ساعت24-سازمان جهانی بهداشت از مقابله با آلودگی هوا، چاقی مفرط و عدم تمایل به واکسیناسیون به‌عنوان سه اولویت خود در سال جدید میلادی خبر داد.این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد همچنین ۱۰ تهدید بهداشتی را که ازنظر این سازمان باید در ۱۲ ماه آینده به آن‌ها به‌طور ویژه توجه کرد اعلام کرد.

خبر
در این فهرست بیماری‌های غیرمسری مانند ناراحتی‌های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان در کنار بیماری واگیردار عفونی همچون ابتلا به «اچ آی وی» و ویروس ابولا قرارگرفته‌اند.در این گزارش نگاهی به عواملی انداخته‌ایم که سازمان جهانی بهداشت از آن‌ها به‌عنوان تهدید در سال جدید میلادی یادکرده است.

یکم - آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی

از هر ۱۰ فرد ساکن کره زمین ۹ نفر هرروز هوای آلوده تنفس می‌کنند. سازمان جهانی بهداشت آلودگی هوا را مهم‌ترین تهدید برای سلامت افراد ازنظر زیست‌محیطی تشخیص داده است.سالانه هفت میلیون نفر به دلیل ابتلا به بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

دوم - بیماری‌های غیرمسری

منشأ بیش از ۷۰ درصد موارد مرگ‌ومیر در جهان ابتلا به بیماری‌های غیرمسری مانند دیابت، سرطان و ناراحتی‌های قلبی عروقی است. این در حالی است که ۱۵ میلیون نفر از افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری غیرمسری جان خود را از دست می‌دهند بین ۳۰ تا ۶۹ سال سن دارند.مصرف سیگار، عدم فعالیت جسمی، مصرف الکل، رژیم غذایی نامناسب و آلودگی هوا پنج عامل مؤثر در افزایش بیماری‌های غیرمسری هستند.

سوم - شیوع آنفلوانزا در سطح جهان

سازمان جهانی بهداشت بر این باور است که جهان با شیوع آنفلوانزا روبرو خواهد شد. بااین‌حال زمان و گستردگی شیوع آن مشخص نیست. نهاد وابسته به سازمان ملل متحد به‌طور منظم ویروس‌های پخش‌شده در سطح جهان را تحت نظر دارد.

چهارم - موقعیت‌های شکننده و آسیب‌پذیر

سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر از ساکنان کره زمین در مناطقی زندگی می‌کنند که مناقشات سیاسی و اجتماعی و ضعف خدمات پزشکی، آن‌ها را از خدمات اولیه و اساسی بهداشتی محروم کرده است.

پنجم - مقاومت ضد میکروبی

مقاومت بدن در برابر داروهای مقابله با مالاریا، ضدویروسی و ضدمیکروبی یکی از ۱۰ خطر اصلی برای بهداشت ساکنان کره زمین محسوب می شود. مقاومت در برابر داروهای ضدمیکروبی ممکن است بار دیگر بشر را در موقعیت عدم دسترسی به درمان مؤثر برای درمان عفونت ها قرار دهد.

عدم امکان مقابله با عفونت ها می تواند عمل های جراحی و شیمی درمانی برای مقابله با سرطان را دشوار کند.

ششم - ابولا و دیگر ویروسهای بیماریزا

جمهوری دموکراتیک کنگو در سال ۲۰۱۸ با دو مورد از شیوع ویروس ابولا روبرو شد. هر دو مورد از شیوع ویروس ابولا به شهرهای پر جمعیت گسترش یافت.سازمان جهانی بهداشت هشدار می دهد که برای بسیاری از ویروسهای بیماریزا درمان و واکسن مناسب وجود ندارد.

هفتم –ضعف اولیه خدمات پزشکی

هشتم -عدم تمایل به واکسیناسیون،

نهم - تب دنگی

دهم - ابتلا به «اچ آی وی»

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها