رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 419257

دبیرکل سازمان ملل متحد: نقش ایران در منطقه مثبت است

ساعت24-دبیرکل سازمان ملل متحد نقش ایران را در منطقه سازنده و مثبت توصیف کرد که در شرایط منطقه به شدت اهمیت دارد.

گوترش

آنتونیو گوترش روز جمعه در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره فعالیت های موشکی ایران و آنچه که خبرنگار دخالت در منطقه دانست، این مطلب را مطرح کرد.


وی تاکید کرد: معتقدم ایران به شدت اهمیت دارد و در شرایطی که در منطقه و در یمن و سوریه مواجه هستیم، نقش سازنده ای ایفا می کند.

تاکید بر چندجانبه گرایی

دبیرکل سازمان ملل متحد درباره اولویت های این دبیرخانه در سال 2019 هم گفت: پرفروش ترین برند تجاری در جهان امروز ما ترس است، آن بالاترین رتبه ها را به دست می آورد و در انتخابات برنده می شود.

گوترش افزود: معتقدم بزرگترین مشکلی که امروزه دولت ها و نهادها با آن روبرو هستند، نشان دادن اینکه مراقبند و راهکارهایی را گردآوری می کنند که به ترس و نگرانی های مردم پاسخ های صحیحی داده شود.

وی با تاکید بر چندجانبه گرایی ادامه داد: همانگونه که ما به مشکلاتی که با آن مواجه هستیم می نگریم، از تغییرات آب و هوایی تا مهاجرت، تروریسم و قهقهرایی شدن جهانی سازی، بدون تردید مشکلات جهانی به راه حل های جهانی نیاز دارد. هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد و ما بیش از همه به چندجانبه گرایی نیاز داریم.

دبیرکل سازمان ملل متحد با بیان اینکه، حذف یا بدنام کردن کسانی که از چندجانبه گرایی سخن می گویند، راه به جایی نخواهد برد، اضافه کرد: این دلیل آن است که چرا مردم زیادی در سراسر جهان به قدرت و هدف همکاری های بین المللی اطمینان ندارند.

گوترش با اشاره به اینکه روند جهانی شدن و پیشرفت های تکنولوژی از سوی بسیاری از مردم و نهادهای منطقه ای پشت سرگذاشته شده است، گفت: سازمان ملل نیاز دارد که بر توجه به ریشه های این اعتقاد، اضطراب، خشم و ترس گسترده تمرکز کند.

وی سه حوزه کلیدی «توسعه پایدار»، «تقویت ارزش سازمان ملل از طریق اصلاحات» و «تعامل با جوامع برای پایان دادن به گفتار نفرت انگیز، بیگانه هراسی و نابردباری» را راه های غلبه بر مشکلات مطرح شده دانست.

دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به دهه 1930 و جنگ جهانی دوم، ادامه داد: بازتاب های نفرت انگیز و منزجر کننده ای را از سال های دور می شنویم؛ دیدگاه های سمی به مباحث سیاسی، نفوذ و جریان اصلی را آلوده کرده است.

گوترش تاکید کرد:نفرت پراکنی و جنایات نفرت انگیز تهدید مستقیم حقوق بشر، توسعه پایدار و صلح و امنیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: تنها کلمات کافی نیست و سازمان ملل متحد باید استراتژی و برنامه فوری جهانی علیه نفرت پراکنی و جنایات ناشی از نفرت تدوین کند تا از قتل عام پیشگیری شود.

به همین منظور او «آدام داینگ» مشاور خود را مامور کرده است تا کمیته ای را به این منظور تشکیل دهد.

دبیرکل سازمان ملل متحد اولویت خود را برای 2019 اینگونه توصیف کرد که اطمینان از اینکه سازمان ملل چارچوبی برای ترمیم اعتماد شکسته شده در یک دنیای شکننده و رستگاری برای مردم است.

در پایان این اظهارات گوترش به سوالاتی درباره مهاجرت، ونزوئلا، سوریه، کره شمالی، یمن و سوریه پاسخ داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها