رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 419480

اجرای پایلوت طرح پیشگیری اولیه از اعتیاد در مناطق آسیب خیز ۴ استان

ساعت24-معاون توسعه، پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه قصد داریم طرح‌های پیشگیری را با هماهنگی خیریه‌ها و موسسات مردم نهاد در مناطق آسیب خیز پیش ببریم بر ضرورت ورود خیرین به حیطه پیشگیری تاکید کرد.

فرید براتی سده در مراسم افتتاحیه طرح پیشگیری از اعتیاد و ارتقای مهارت های شناختی رفتاری در مناطق آسیب خیز و با تاکید بر اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی مردم نهاد که در سازمان بهزیستی برگزار شد، گفت: موضوع آسیب های اجتماعی و به طور مشخص مصرف مواد مخدر و روانگردان از هر نوعی بسیار حساس و پیچیده شده است.

وی افزود: در همه جلسات تاکید ما اهمیت پیشگیری بر درمان است. هرچند در تخصیص منابع انسانی و مالی در می‌یابیم که چندان به امر پیشگیری توجه نشده و دچار غفلت عملی هستیم.

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بر روی پیشگیری سطح اول در کشور خیلی کار کردیم اما روی پیشگیری انتخابی و نشانگر برای افرادی که بیشتر در معرض خطرهستند چندان کار نکرده‌ایم، گفت: در واقع به گروه‌های پرریسک چندان توجهی نکرده‌ایم و در اینجا هم غفلت مشاهده می‌شود. گروه‌های پرخطر به علت شرایط زندگی و محیط اجتماعی پیرامونیشان بیشتر در معرض ابتلا هستند.

براتی سده با اشاره به پنج آسیب اولویت دار از جمله اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی و مسائل حاشیه شهرها که در جلسات مقام معظم رهبری با مسئولین کشور مطرح و بر ضرورت تمرکز بر روی آن تاکید شد، گفت: خود افراد در این مناطق دارای مشکل و آسیب نیستند اما می پذیریم که ممکن است افراد در این مناطق در شرایطی قرار بگیرند که بیشتر به سمت مسائلی چون اعتیاد و دیگر آسیب ها بروند. در این مناطق برنامه هایی بویژه از سوی سمن ها شروع شده است، این خدمات عموما خدمات حمایتی است.

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: به این نتیجه رسیدیم که طرح های پیشگیری را با هماهنگی خیریه ها و موسسات مردم نهاد در این مناطق پیش ببریم. شاید برای اولین بار باشد که این اتفاق رخ می‌دهد و بهزیستی به عنوان یکی از متولیان پیشگیری جلو آمده و در تعامل با سازمان های مردم نهاد مباحث آموزش پیشگیری را در مناطق آسیب خیز دنبال می‌کند.

براتی سده با بیان اینکه دورنمای ما این است که خیرین وارد مباحث پیشگیرانه آسیب‌های اجتماعی و بویژه سوءمصرف مواد مخدر نیز بشوند عنوان کرد: امیدواریم روزی فرا برسد که همانطور که خیرین برای کمک به ایتام و کودکان محروم پیش قدم هستند بتوانیم از آنها در امر پیشگیری نیز بهره مند شویم.

وی افزود: البته ما نیز در این راستا کمک خواهیم کرد تا طرح به نحو احسن به سرانجام برسد و برنامه مشترک خوبی را پیش ببریم.

به گزارش ایسنا، نسرین امامی کارشناس این طرح نیز درباره بودجه این برنامه گفت: این طرح در مرحله پایلوت است و در چهار استان سیستان و بلوچستان، تهران، اصفهان و خراسان رضوی در هر کدام یک منطقه با بودجه اندک ۲۰ میلیون تومانی اجرا می‌شود و اشکالات احصا شده و برای سال آینده توسعه می یابد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها