رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 419486

توضیح ترکان درباره مذاکره با اصلاح‌طلبان در سال 92 برای حمایت از روحانی

ساعت24-عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه درباره حضورخودش، حسین فریدون و نعمت‌زاده در سال ۹۲ در شورای هماهنگی جبهه اصلالحات و مذاکره با اصلاح طلبان برای حمایت از روحانی گفت:‌ ما جایی نرفتیم! چرا که ما همیشه با دوستان اصلاح‌طلب دیدوبازدید داشته‌ایم.

ترکان

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور اظهاراتی درباره عدم ائتلاف با طیف تندرو اصلاح‌طلبان در انتخابات های گذشته و آینده داشت، که با واکنش شخصیت‌های اصلاح‌طلب مواجه شد و باعث حمله این اردوگاه به واعظی شد.

تندترین واکنش را محمدعلی ابطحی رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات در این خصوص داشت که گفته بود مجسمه واعظی را باید طلا گرفت؛ «اصلا همه این جنس کارهای خوب بیخ ریش حزب اعتدال و توسعه و آقای واعظی؛ قبلت را بگویید تا کل بکشیم».

حضور افرادی چون واعظی و نوبخت در دولت به دلیل این نبوده چون آنها عضو حزب اعتدال و توسعه بودند از سوی رئیس جمهور در کابینه انتخاب شدند بلکه آقای روحانی «تصادفاً» آنها را انتخاب کرده است.

اکبر ترکان مشاور سابق رئیس جمهور و عضو هیأت مؤسس حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس روایت دیگری در این خصوص دارد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه می‌گوید: اصلاح‌طلبان فداکارانه و بدون هیچ چشم‌داشتی در سال ۹۲ و ۹۶ از آقای روحانی حمایت کردند و ما هم قدردان پشتیبانی آنها هستیم. باید بپذیریم که اگر حمایت اصلاح‌طلبان از آقای روحانی نبود ممکن بود نتیجه انتخابات چیز دیگری باشد.

وی در مورد این بخش از صحبت‌های محمود واعظی که گفته بود که ما نه در سال ۹۲ و نه در سال ۹۶ با اصلاح‌طلبان ائتلافی نکرده‌ایم، گفت: ما مثل بقیه نظام‌های سیاسی نیستیم ما شبیه خودمان هستیم و ائتلافی هم نداریم.

ترکان توضیح داد: ائتلاف این است که احزاب با هم رفاقت کنند و دو حزب برای دستیابی به اکثریت با هم توافقاتی می‌کنند و در نظام سیاسی ما این حرف‌ها وجود دارد. در سیستم سیاسی ما ائتلاف به آنگونه‌ای که در اقصی‌نقاط دنیا مرسوم است وجود ندارد بلکه همه چیز بر پایه دوستی و رفاقت بوده و تاکنون هم پرثمر بوده است.

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه خاطرنشان کرد: آقای روحانی به حزب اعتدال و توسعه سهمیه‌ای نداده است به اصلاح‌طلبان نیز همین‌طور.

ترکاتن حتی تاکید دارد که حضور افرادی چون واعظی و نوبخت در دولت به دلیل این نبوده چون آنها عضو حزب اعتدال و توسعه بودند از سوی رئیس جمهور در کابینه انتخاب شدند بلکه آقای روحانی «تصادفاً» آنها را انتخاب کرده است.

اصلاح‌طلبان و حزب اعتدال و توسعه از لحاظ مرامنامه بسیار نزدیک به هم هستند و حزب اعتدال و توسعه و اصلاح‌طلبان برای سال ۹۸ در کنار هم کار خواهند کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که اصلاح‌طلبان می‌گویند که آقای نوبخت بسیاری از مدیران میانی در سطح قائم‌مقام وزیر و غیره را از حزب اعتدال توسعه انتخاب می‌کند، گفت: بله. در سطح‌های میانی مدیریتی ممکن است اینطور باشد.

یک عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان ۱۸ دی‌ماه در گفت‌وگو با فارس از مذاکره اکبر ترکان، حسین فریدون و نعمت‌زاده در سال ۹۲ در شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان پرده‌برداری کرده بود که ترکان می‌گوید ما سال ۹۲ جایی نرفتیم چرا که ما همیشه با دوستان اصلاح طلب رفاقت و دیدوبازدید داشته‌ایم و این چیز خاصی نبود.

وی درباره پاسخ به این پرسش برخی از اصلاح‌طلبان می‌گویند واعظی می‌خواهد جهانگیری را در دولت به حاشیه براند، بیان داشت: این به اشخاص و آقای واعظی بستگی ندارد بلکه وابسته به ساختار است.

ترکان افزود:‌ در دوره آقای هاشمی که بنده به عنوان وزیر حضور داشتم دفتر رئیس جمهور کار کوچک و محدودی داشت و یک جایی به نام نهاد ریاست جمهوری بود که این نهاد نیز زیر نظر معاون اول رئیس جمهور بود. بنابراین امور اداره می‌شد در دوره احمدی‌نژاد دفتر رئیس جمهور و نهاد با هم ادغام شدند یعنی نهاد ریاست جمهوری زیر نظر دفتر رئیس جمهور رفت.

عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه ادامه داد: این موضوعاتی که امروز در مورد آقای جهانگیری و غیره مطرح می‌شود به دلیل این ساختار بوده و بنابراین ساختار نهاد ریاست جمهوری باید به وضعیت سابق برگردد و از دفتر رئیس جمهوری جدا شود.

وی تأکید کرد که اصلاح‌طلبان و حزب اعتدال و توسعه از لحاظ مرامنامه بسیار نزدیک به هم هستند و حزب اعتدال و توسعه و اصلاح‌طلبان برای سال ۹۸ در کنار هم کار خواهند کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها