رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 419601

رییس کمیسیون واردات خطاب به وزیر صنعت معدن تجارت

چرا دولت واردکنندگان را تخریب می کند

ساعت24-در روزهای تازه سپری شده چند مقام ارشد دولتی از جمله رییس جمهور درهنگام ارایه لایحه بودجه باردیگر با گفتن عباراتی مثل اینکه در واردات شاهد خیانت هایی بودیم که نمی توانم همه حقایق را بگویم توپ گرانی ها و نابسامانی های پدیدار شده از سوی دولت را به زمین بازرگانان انداخت. درهفته های گذشته چندگروه سیاسی که اندیشه های مارکسیستی دارند و برخی احزاب و افراد در داخل نیز با بازرگانان و به ویژه واردکنندگان را متهم کرده اند که از دولت ارز گرفته اند ولی کالا وارد نکرده اند. برای مردم اینطور جا می اندازند که وادات ضد تولید ملی است درحالی که همه می دانیم واردات به تولید کمک می کند.

خبر
این حرفها با هدف دورکردن ذهن شهروندان از سیاستگذاریهای ناکارآمد دولت انجام می شود و موجب ناراحتی تجار شده است . امروز یکشنبه سی دی ماه 1397 محمد جعفری رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران از دولت انتقادکرد و گفت چرا دولت می خواهد چهره واردات را تخریب کن و باید دید هدف از این کار چیست. او نسبت به رفتارهای محدود کننده برای واردات با هدف کنترلتقاضای ارز از طرف دولت انتقادکرد و گفت دولت باید بداند ادامه این روند به عرضه ناکافی کالا در سال آینده منجر خواهدشد و آسیبی که به کشور از همین موضوع وارد خواهد شد ابعادگسترده تری دارد. اوگفت تجارت جاده دوطرفه است و نمی توان فقط به صادرات فکرکرد. بخش اصلی واردات به ایران کالاهای واسطه ای است که به تولید منجر می شود . جعفری با بیان این نکته که متاسفانه در کشور ما بر خلاف همه جای دنیا، واردات ضد ارزش تلقی می‌شود، افزود: هیچ کشوری نیست که تجارت در آن یکطرفه باشد. بلکه در اقتصاد سالم، صادرات در کنار واردات وجود دارد اما متاسفانه واردات در کشور ما از زمان جنگ، وارث نگاهی است که آن را در برابر تولیدملی قرار می دهند.متاسفانه در طول سال‌های گذشته عده‌ای با جوسازی‌های منفی این نگاه را جا انداخته‌اند که واردات یعنی ضد اشتغال؛ بدون توجه به این نکته که اقتصاد در هر کشوری در گروی مشارکت تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان آن است و محدودیت در واردات در نهایت به تولید ملی آسیب می‌رساند.رئیس کمیسیون واردات اتاق ایران پیشنهاد داد به عنوان یک اقدام فوری در کوتاه مدت، آزادسازی واردات بدون انتقال ارز و واردات در مقابل صادرات در دستور کار دولت قرار بگیرد. همچنین ثبت سفارش کالاهایی که پیش از این منقضی شده بود، مجدد تمدید شود.
صدور بخشنامه‌های متعدد به صنعت آسیب زده است

ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران نیز در حضور وزیر صنعت، با انتقاد از صدور بخشنامه‌های متعدد تاکید کرد: متاسفانه در حال حاضر با فضای ناامنی در اقتصاد کشور مواجهیم که انگیزه فعالیت را از تولیدکنندگان گرفته است.رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران همچنین تاکید کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده محصولات، معضل تمامی صنایع است که قدرت رقابت‌پذیری را گرفته است.

روغنی گلپایگانی کمبود سیاست‌های حمایتی دولت را یکی دیگر از معضلات صنایع دانست و افزود: متاسفانه به رغم اینکه دولت بسته‌های متعددی را با هدف حمایت از صنایع اعلام می‌‍کند اما تا کنون هیچ یک از این بسته‌ها اجرایی نشده است. ضمن اینکه خواسته فعالان اقتصادی این است از بسته‌های پیشنهادی که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای صنایع مختلف ارایه می‌کند، حمایت‌های بیشتری صورت بگیرد.
کاهش صادرات بر خلاف آمار


عدنان موسی‌پور رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران با اشاره به کاهش صادرات بر خلاف آمارهای رسمی که حاکی از افزایش صادرات است، افزود: درحالی‌که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده باید صادرات ٢٠ درصد افزایش یابد. این کاهش نتیجه دو عامل مثبت و منفی تأثیرگذار در اقتصاد کشور است. اگر همه مصوبه‎های حمایتی از صادرات و موانع صادراتی را در کفه دیگر بگذاریم، قطعاً کفه دوم ترازو بسیار سنگین‌تر است.او با گلایه از تیم اقتصادی دولت گفت: طبیعت و ذات صادرات این است که ارز حاصل از صادرات باید به کشور بازگردد اما ناراحتی ما اینجاست که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فرصت تاریخی توسعه صادرات کشور جلوی چشم ما در حال از بین رفتن است.موسی‌پور تصریح کرد: مجموع دولت و فعالان اقتصادی، ارتش اقتصادی را تشکیل می‌دهند و این ارتش تنها درجایی شکست می‌خورد که اعتماد بین فرمانده و سرباز از بین برود.رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران از وزیر صنعت خواست تا مدت زمان ثبت سفارش به ٦ ماه با قابلیت تمدید سه ماه دیگر افزایش یابد.
مشکلات دارندگان کارت بازرگانی
«کارت بازرگانی و عملکرد اتاق ایران» دیگر موضوعی بود که مظفر علیخانی معاون امور فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران در چهل و سومین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران به توضیح درباره آن پرداخت.به گفته علیخانی یکی از مهم‌ترین نتایج ناشی از مشکلات دارندگان کارت بازرگانی با مصوبات اخیر هیات دولت و همچنین بخشنامه‌های وزارت صنعت، افت رتبه ایران در شاخص جهانی سهولت کسب و کار است که سالانه از سوی بانک جهانی منتشر می‌شود.او همچنین با اشاره به روند صدور کارت بازرگانی برای دارندگان تاکید کرد به موجب قانون، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تنها مجری است و تایید صدور کارت برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها