رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 419694

صداوسیما به خاطر درآمدش، مدافع فیلترینگ است

ساعت24 -صداوسیما در فهرست حامیان فیلترینگ قرار گرفته است، تا بیش‌ازپیش، پشت‌پرده چنین رویکردی برای جامعه سوال باشد.

صدا و سیما
روزنامه شرق نوشت: شاید دلایل متعددی را بتوان در رویکرد صداوسیما جست‌وجو کرد، اما بدون شک ساختاری که در تمام این سال‌ها انحصار تولید محتوای چندرسانه‌ای را در اختیار داشته، نمی‌تواند حضور یک رقیب جدی را تاب بیاورد. آن هم زمانی که این رقیب، محک خوبی برای کیفیت برنامه‌های آن باشد.

کافی است نگاهی به آمار مخاطبان صداوسیما براساس آمارهای خود این سازمان و مقایسه آن با کاربران برخی از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها در فضای مجازی داشته باشیم تا ناخرسندی‌ها از گسترش کاربران فضای مجازی را درک کنیم.

بی‌دلیل نیست که هر روز بر تعداد چهره‌های شاخصی از حوزه‌های مختلف افزوده می‌شود که ترجیح می‌دهند از طریق شبکه‌های اجتماعی با مردم ارتباط داشته باشند و حرف‌ها و پیام‌هایشان را از چنین رهگذری به جامعه منتقل کنند. ‌از سوی دیگر، بسیاری از تولیدات رسانه‌ای مستقل که در بستر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر می‌شوند نه‌تنها از نظر کیفیت، بلکه از نظر تعداد مخاطبان با تولیدات صداوسیما فاصله دارند؛ به‌طوری‌که بیش از پیش رسانه ملی را نگران ریزش مخاطبانش می‌کند.

این در حالی است که صداوسیما بودجه قابل‌توجهی از محل بودجه عمومی کشور و درآمدهای هنگفت حاصل از تبلیغات تلویزیونی را در اختیار دارد، اما توان رقابت با میزان مخاطبان تولیدات رسانه‌ای مستقل در بستر فضای مجازی را ندارد. ‌زمانی که این کاستی‌ها و ضعف‌های محتوایی از یک‌سو و اختلاف تعداد مخاطبان آن با شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی عیان شود، طبیعتا بنگاه‌های اقتصادی و تبلیغاتی نیز دیگر تمایلی ندارند تا هزینه‌های تبلیغاتی خود را روانه صداوسیما کنند و ترجیح می‌دهند این هزینه را در مسیر پرمخاطبی صرف کنند که فارغ از انحصارها، دسترسی بیشتر به کاربران دارد. نیاز به تأکید دوباره نیست که حمایت صداوسیما از فیلترینگ بیش از آنکه ریشه در دغدغه‌های مطرح‌شده از سوی برخی جریان‌ها داشته باشد، برآمده از حساب‌وکتاب‌های کلان مالی و اقتصادی است؛ چراکه بخش‌های مستقل رسانه‌ای که در بستر فضای مجازی فعالیت می‌کنند با هزینه‌های به مراتب کمتر از صداوسیما، بازدهی بیشتری دارند.

در آخر اینکه با درنظرگرفتن موارد فوق، چه از نظر اقتصادی و چه کیفیت تولیدات رسانه‌ای، باید تأکید کرد که ظهور شبکه‌های اجتماعی و گسترش فضای مجازی، قدرت رسانه‌ای صداوسیما را کاسته‌ است و به‌طور قطع ریشه مخالفت‌های این رسانه با فضای مجازی را می‌توان در این موارد جست‌وجو کرد؛ از این‌رو، اصرار بر فیلترینگ از سوی صداوسیما چندان عجیب به نظر نمی‌رسد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها