رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 419958

کارشناس مسائل ایران: بولتون را باور نکنید، او فقط بلوف می زند

ساعت 24- کارشناس مسائل ایران در گفت وگو با روزنامه آتلانتیکو ضمن متبحر خواندن دیپلمات های ایرانی در مذاکره، گفت که اظهارات جان بولتون مبنی بر حمله به ایران، فقط یک بلوف سیاسی است.

نشست خبری "جان بولتون" مشاور امنیت ملی کابینه دونالد ترامپ در شهر تفلیس گرجستان
style="text-align:justify"> پایگاه اینترنتی آتلانتیکو در مصاحبه با 'رولان لومبردی' کارشناس مسائل ایران، نظر وی را درباره سیاست های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران جویا شد.

خبرنگار آتلانتیکو به عنوان نخستین پرسش، این سئول را مطرح کرد: از مذاکره تا تهدید، کدام شیوه موثرترین روش در برابر ایران است؟
'لومبردی' پاسخ داد: در منطقه خاورمیانه بیشتر از هرجای دیگری شجاعت و قدرت تحسین می شود و این نگرش های کلیدی به شدت مورد احترام است. مذاکرات آرام دیپلمات ها همواره کافی نیست و گاهی آنها برای جلب توجه باید قدرت نمایی کنند، به ویژه با ایرانی ها که مذاکره کنندگان برجسته ای هستند.
در گذشته ما بارها دیده ایم که دیپلمات های ایرانی به خوبی از پس مذاکرات چگونه برآمده اند. نخستین بحرانی که جمهوری اسلامی بعد از انقلاب اسلامی سال 1979 با آن روبرو شد، ماجرای تسخیر سفارت امریکا (لانه جاسوسی) بود که از طریق مذاکره حل و فصل شد.
این کارشناس مسائل ایران در پاسخ به پرسشی درباره تهدیدهای اخیر برخی مقامات آمریکایی از جمله جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ نیز گفت: بسیار ساده لوحانه است که کسی بخواهد سخنان بولتون را جدی بگیرد. اظهارات وی درباره ایران فقط یک بلوف سیاسی است. مقامات آمریکا گزینه نظامی علیه ایران را مدتها است که مطرح کرده اند و هر ازچند گاهی آن را رسانه ای می کنند. ژنرال های وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هرگز با گزینه حمله به ایران موافق نبوده و نیستند. علاوه بر آن نظامیان ارشد اسرائیلی نیز هیچ گاه با گزینه نظامی علیه ایران موافق نبوده اند. برهمین اساس است که دیگر شخص ترامپ نیز تمایلی به راه اندازی جنگ دیگری در منطقه خاورمیانه را ندارد.
این کارشناس مسائل ایران افزود: برای حمله نظامی به ایران، باید به دنبال یک بحران جدی و فاجعه بار بود و بهانه های پیش پا افتاده مانند حمله به منطقه سبز بغداد توسط شبه نظامیان عراقی، نمی تواند بهانه خوبی برای این موضوع باشد. بدیهی است که واشنگتن شبه نظامیان شیعه عراقی را عامل این رویداد می دانست اما درگیری رخ نداد.
وی ادامه داد: خروج ترامپ از توافق هسته ای ژوئیه 2015 (برجام) و اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران، تنها با هدف به زانو درآوردن جمهوری اسلامی ایران، اعمال فشار و در نهایت وادارکردن این کشور به مذاکره برای توافقی جدید است. در واقع ترامپ همواره یک در باز نگه می دارد و همواره تکرار می کند که آماده است به طور مستقیم و در هر زمانی با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دیدار کند.
لومبردی افزود: بلوف حمله نظامی به ایران، ضامن بقای بولتون در راس شورای امنیت ملی آمریکا است. همان طور که ما می دانیم جان بولتون یک نومحافظه کار مشهور و یک جمهوریخواه واقعی است که در زمان ریاست جمهوری جورج بوش در سال های 2001 تا 2005 معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خلع سلاح بود.
بولتون یکی از عاملان اصلی مداخله مرگبار آمریکا در عراق در سال 2003 بود. اگر ترامپ این فرد جنگ طلب را به عنوان جانشین ژنرال مک مستر و مشاور امنیت ملی آمریکا برگزیده است در وهله اول برای خوشایندی متحدانش مانند اسرائیل و عربستان است. در واقع هدف ترامپ از انتخاب بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی خود، تسکین جریان نومحافظه کار تحت حمایت لابی های ضد روس و حامی عربستان سعودی بود که هنوز هم در آمریکا به ویژه در میان نمایندگان جمهوریخواه و حتی دموکرات نفوذ زیادی دارند.
به طور قطع اظهارات بولتون بدون حمایت رئیس جمهوری که الگویش در عرصه بین المللی ریچارد نیکسون و ریگان است مطرح نشده است. در واقع همان طور که آل کاپون مجرم بزرگ آمریکایی می گفت ما می توانیم با یک کلمه مهربانانه و تفنگ چیزهای بیشتری در مقایسه با تنها یک کلمه مهربانانه به دست آوریم.
این کارشناس مسائل ایران خاطرنشان کرد: به هرحال رئیس جمهوری آمریکا درحال حاضر به طور کامل با هرگونه مداخله نظامی جدید آمریکا به ویژه در خاورمیانه مخالف است. از دیدگاه ترامپ و همین طور اکثریت رای دهندگان به وی و همچنین اکثر ژنرال های پنتاگون، ماجراجویی های گذشته واشنگتن در منطقه خاورمیانه، تنها عامل بروز آشوب و هرج و مرج بود و هزینه های زیاد برای نتایج ناچیز به همراه داشت.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها