رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 420326

چرا در بودجه ایران، بزغاله یکی هفت‌صنار نیست

ساعت24-چرا در ماجرای بودجه، خبری از حساب و کتاب نیست. مگر می‌شود این همه پول در اختیار نهادها و سازمان‌های مختلف گذاشته شود و از آنها پرسیده نشود با این همه پول چه کردید؟

کاش قبل از اینکه بودجه امسال آمده می‌شد و کاش قبل از اینکه پارلمان چکش کاری خود را آغاز می‌کرد، نهادها و سازمان‌هایی که در سال 97 بودجه گرفته‌اند به هر میزان، طی گزارش رسمی اعلام می‌کردند با بودجه کشور چه کردند.

چه سازمان‌هایی که کارهای عمرانی می‌کنند و چه نهادهایی که کارهای فرهنگی می‌کنند باید پاسخ‌گوی ریال به ریالی که از بیت‌المال گرفته‌اند باشند.

نمی‌دانم چرا در ماجرای بودجه، خبری از حساب و کتاب نیست. مگر می‌شود این همه پول در اختیار نهادها و سازمان‌های مختلف گذاشته شود و از آنها پرسیده نشود با این همه پول چه کردید؟

در سوره زلزله آمده است:« فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ، وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یَرَهُ‏» پس هر کس به مقدار ذرّه‏ای کار نیک کرده باشد همان را ببیند.و هرکس هم وزن ذره‏ای کار بد کرده باشد آن را ببیند.

در مثل‌های قدیم ایرانی، بارها و بارها به حساب و کتاب اشاره شده است. «برادری بجا، بزغاله یکی هفت‌صنار»، «حساب حسابه٬کاکا برادر»

به طور مثال یک موسسه فرهنگی، چند میلیارد تومان بودجه می‌‌گیرد. باید از آنها پرسیده شود، با این پول چه کرده‌اند؟ در کجا هزینه شده؟ جز به جز آن به صورت ریز باید در اختیار دولت، مجلس و مردم قرار بگیرد.

مگر نمی‌گویند بودجه از بیت‌المال است، پس چرا مردم نباید بدانند، مقامات حقیقی و حقوقی با بودجه این کشور چه می‌کنند.

دولت با توجه به تحریم‌های آمریکا به سختی پول روی پول می‌گذارد تا بودجه کشور را تامین کند حالا نمی‌دانم چرا به همین راحتی این پول‌ها را در اختیار کسانی می‌گذارد که حتی به صورت شفاف حاضر نیستند گزارش دهند چه می‌کنند و چه نمی‌کنند.

هنوز هم دیر نشده در همین فصل بودجه می‌شود به حساب و کتاب این نهادها و سازمان‌ها رسیدگی شود. این آقایان که بودجه دریافت کرده‌اند را به مجلس دعوت کنید و از آنها بپرسید در سال 97 چه کرده‌اند. اگر حساب و کتاب‌شان روشن بود و کارهای مشخصی انجام داده بودند که به درد جامعه خورده است و گره‌ای از گره‌های جامعه باز کرده است به آنها بودجه دهید و در غیر اینصورت، نه تنها بودجه آنها را قطع کنید بلکه به مقامات ذی ربط هم معرفی کنید تا آنها ببیند که چرا یک موسسه بودجه میلیاردی می‌گیرد و کاری نمی‌کند.

یک موسسه‌ای در یک دولتی به هزار و یک دلیل بودجه گرفته است، حالا چرا باید هر سال دوباره به آن بودجه تعلق بگیرد. این چه رسمی است که در بودجه نویسی ایران مُد شده است؟

شفافیت تنها راه حل مشکلات کشور است. سال‌ها دم از این شفافیت زده می‌شود اما گویی انگار نه انگار و هر سال دریغ از پارسال.

خیلی از این بودجه‌ها، می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور مثل ازدواج جوان‌ها را حل کند. قطعا حل مشکلات ازدواج جوان‌ها به مراتب بهتر و مهم‌تر از خیلی‌ از کارهای فرهنگی است که بودجه دارند اما کاری نمی‌کنند.

پول‌های همین چند موسسه می‌تواند در قالب وام ازدواج در اختیار جوانان قرار بگیرد تا مشکلات آنها برای تشکیل زندگی حل شود.

به امید شفافیت در بودجه کشور و حذف نهادها و سازمان‌هایی که با پول مردم زندگی می‌کنند و هیچ تاثیری در جامعه ندارند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها