رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 420482

مسکو: نشانه‌ای از خروج آمریکا از سوریه ندیده‌ایم/حملات اسرائیل به سوریه متوقف شود

ساعت24-وزارت خارجه روسیه می‌گوید با وجود بیانیه شفاف ترامپ در مورد خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، هنوز نشانه‌ای از آغاز این روند مشاهده نشده است.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه گفت مسکو هنوز نشانه متقنی دال بر آغاز روند خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، ندیده است.

زاخاروا که در نشست خبری هفتگی صحبت می‌کرد، گفت: «با وجود بیانیه روشن "دونالد ترامپ" [رئیس‌جمهور آمریکا]، تاکنون هیچ اقدام مشخصی را که در جهت اجرای این تصمیم انجام شده باشد، شاهد نبوده‌ایم.»

رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که تمام نیروهای نظامی این کشور سوریه را ترک می‌کنند، با این وجود از آن زمان گزارش‌های متناقضی در مورد زمانبندی اجرای این تصمیم منتشر شده است. روز گذشته حتی برخی منابع سوری گزارش دادند که نیروهای نظامی آمریکایی در حال ساخت یک پایگاه نظامی جدید در نزدیکی رود فرات هستند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مورد حملات شب گذشته گروهک تروریستی «جبهه النصره» در منطقه «ادلب» و نقض آتش‌بس در این منطقه، گفت: «وضعیت کنونی در ادلب مایه نگرانی جدی است. وضعیت در منطقه کاهش تنش به سرعت رو به وخامت می‌رود. این منطقه در عمل به طور کامل تحت کنترل ائتلاف هیئة التحریر الشام (هتش) از جمله جبهة النصره درآمده است.»

وی گفت در روند سیاسی نیز روسیه به تلاش هماهنگ با ترکیه، ایران و طرف‌های سوری برای راه‌اندازی کمیته قانون اساسی سوریه ادامه می‌دهد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، همزمان با پیشرفت روند سیاسی، بازگشت آوارگان سوری به کشورشان نیز ادامه دارد. زاخاروا گفت از ۱۸ جولای ۲۰۱۸ (۲۷ تیر) تاکنون حدود ۱۱۰۰۰۰ نفر از مردم سوریه که به دلیل ناآرامی‌ها مجبور به ترک خانه‌های خود شده بودند، به کشور بازگشته‌اند.

ایران، ترکیه و روسیه سال گذشته با هدف کاهش ناآرامی‌ها در سوریه و حرکت به سوی حل مسالمت‌آمیز بحران در این کشور، روندی را آغاز کردند که به «روند آستانه» معروف شده است. در نتیجه این مذاکرات، تاکنون در مناطق متعددی از سوریه آتش‌بس برقرار شده و مذاکراتی هم میان نمایندگان دولت و معارضین صورت گرفته است. هدف این روند تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات در سوریه اعلام شده است. با این وجود، شب گذشته گروه‌های تروریستی با نقض آتش‌بس در ادلب، به نیروهای ارتش سوریه حمله کردند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها